Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Tutu »

Ik denk erover om een SVT-3 Pro aan te kopen en mijn Markbass Big Bang daarvoor weg te doen. Waarom??
De buizen voorversterking heeft een magische aantrekkingskracht op mij opzoek naar de sound, ala Tommy Shannon, Pino,...enz
Meest speel ik op mijn Fender P en kast is Quattro 410 4Ohm!

Schiet ik daar wat mee op....??.
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Tutu schreef:Ik denk erover om een SVT-3 Pro aan te kopen en mijn Markbass Big Bang daarvoor weg te doen. Waarom??
De buizen voorversterking heeft een magische aantrekkingskracht op mij opzoek naar de sound, ala Tommy Shannon, Pino,...enz
Meest speel ik op mijn Fender P en kast is Quattro 410 4Ohm!

Schiet ik daar wat mee op....??.
Ja, daar schiet je wat mee op.

1. De voorversterker buizen, zoals je zelf al aangeeft. Deze hebben een regelbare invloed op je sound. Meer gain + tube gain = zachtjes tot steviger oversturen. Dit zorgt voor "grit" in je sound.
2. De eindversterker van de MB is digitaal (klasse D) en die van dit model Ampeg is transistor. Een niet te verwaarlozen verschil! De transistor eindtrap zorgt voor meer dynamiek en een "ronk" die je met een klasse-D eindtrap nooit krijgt. Koop dus géén SVT 7!

MAAR:

De sound van Shannon en Pino zoals je die waarschijnlijk kent/bedoelt komen uit een Ampeg SVT buizentop. De SVT3 pro komt dicht in de buurt, maar de typische ietwat gecomprimeerde buizensound krijg je er natuurlijk niet uit. Daarentegen kies je met de SVT3 voor een lagere aanschafprijs, (veel) minder gewicht en omvang en je hoeft je top niet jaarlijks te laten servicen.

Als je kan: Ga de SVT3 en een SVT buizentop (en eventueel een SVT7 voor het verschil) naast elkaar uitproberen.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Tutu »

Ik had al door dat de SVT7 geen feest is en ook kwalitatief niet.
De SVT-3 spreekt mij juist aan met de door jou aangegeven, HNZ. Lager gewicht dan volledig buizen. Alhoewel een volledig buizen nog niet persé de beoogde sound gaat geven. Ik heb eens een P over een Aguilar DB750 gehoord en daar was ik niet kapot van?!

Ik moet die SVT3 maar eens naast de Big Bang checken..
Laatst gewijzigd door Tutu op 08 jul 2016, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Centraal Ampeg topic!

Bericht door tieleman »

Tutu schreef:Alhoewel een volledig buizen nog niet de beoogde spund gaat geven. Ik heb eens een P over een Aguilar DB750 gehoord en daar was ik niet kapot van?!
Dat is ook geen fulltube amp, maar ook een buizen preamp met solid state power amp. De truc met de SVT-3pro is wel dat je 'em flink moet pushen voor een lekkere sound. Dus niet bang zijn dat het clip lampje gaat branden, dat hoort zo. ;)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Wat is een "lekkere" sound, tieleman? Wat jij een lekkere sound vindt kan iemand anders misschien niet te pruimen vinden.

Om de amps A/B te testen zou ik juist de boel in eerste instantie niet oversturen. Dan kun je pas goed de verschillen horen. Gewoon op laag volume A/B testen.
Als je dan de verschillen goed hebt kunnen beluisteren de amp van je keuze gaan testen, zoals spelen met input- en tube gain vs master volume etc.
Misschien vind je de overstuurde sound die tieleman bedoelt te gek, maar misschien ook helemaal niet.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Centraal Ampeg topic!

Bericht door tieleman »

Nou, het punt is dat als je het *niet* doet hij al snel wordt gezien als een flauwe amp, met weinig volume. Het is geen enorme overdrive die je creeert, het is juist zorgen dat de poweramp hard genoeg wordt aangestuurd door de preamp om een goede sound neer te zetten. Niks oversturen, de gain structuur is er juist op ingesteld dat 'ie toch al ietwat hard moet worden aangestuurd, alleen het rode clip lampje doet mensen al gauw denken dat ze te hard gaan terwijl dat niet het geval is.

Dit bijvoorbeeld totaal in tegenstelling tot de Aguilar AG500, waarbij het clip lampje echt aangeeft dat de preamp te ver open staat (met een waardeloos geluid als gevolg). Elke amp heeft z'n eigen quirks.

Ik ben het met je eens dat je amps niet moet testen op hun overstuurde sound, en daar doel ik dus ook niet op.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Tutu »

Op de SVT3 zit er in de EQ aan de rechterzijde ook een schuif waarmee je de gain + of - 10 Db mee in kunt stellen. Een fuzz geluid of distortion zoek ik zeker niet. Clean of met een fijn brutaal randje.
Muziekstijlen zijn ZZ-Top, Matt Schofield, Johnny Winter, Allman Brothers, ..maar ook Freddy King, SRV... :dance:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Centraal Ampeg topic!

Bericht door tieleman »

Dan lijkt het me een prima optie. ;) die gain schuif kan ook helpen ja.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Centraal Ampeg topic!

Bericht door BlazingRiCO »

Ook lang getwijfeld om voor een SVT3-Pro te gaan maar toch maar een SVT7 Pro gekozen vanwege iets goedkoper en meer wattage. Maar uiteindelijk toch maar beter de SVT3 Pro gekozen als ik dat hier soms allemaal lees.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Thunderstruck »

BlazingRiCO schreef:Ook lang getwijfeld om voor een SVT3-Pro te gaan maar toch maar een SVT7 Pro gekozen vanwege iets goedkoper en meer wattage. Maar uiteindelijk toch maar beter de SVT3 Pro gekozen als ik dat hier soms allemaal lees.
Met die Sansamp ervoor vraag ik me af hoeveel dat uitmaakt.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Thunderstruck schreef:
BlazingRiCO schreef:Ook lang getwijfeld om voor een SVT3-Pro te gaan maar toch maar een SVT7 Pro gekozen vanwege iets goedkoper en meer wattage. Maar uiteindelijk toch maar beter de SVT3 Pro gekozen als ik dat hier soms allemaal lees.
Met die Sansamp ervoor vraag ik me af hoeveel dat uitmaakt.
Je houdt het verschil van de eindtrap - Class-D vs transistor. Dus houd je verschil in sound en dynamiek, wat je er ook als pre-amp voor zet.
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Centraal Ampeg topic!

Bericht door NURZE »

Bij de soundcheck tijdens ons optreden in Oostenrijk werd de sound van de svt ineens superstil. Dit gebeurde geleidelijk.
Dan ineens niets meer. Gen plof, geen geur, gewoon niets meer...


binnen gebracht bij Rik van Music Center Tielt en hij heft hem gelukkig aan de praat gekregen.
Bleek een stroompiek gehad te hebben en er is op de pintplaat kortsluiting geweest... 190 euro lichter maar ben wel blij dat hij weer werk.

Kon veel erger zijn.

Nu de vraag, is er een manier om stropmpieken naar je amp te vermijden?
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

NURZE schreef:
Kon veel erger zijn.

Nu de vraag, is er een manier om stropmpieken naar je amp te vermijden?

Zoiets tussen je amp en het net.

Of deze.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Tutu »

Ik heb een SVT3 op het oog van ca 3 a 4 jaar oud. Is het wijs, als ik tot aankoop over ga, daar direct nieuwe pre-amp buisjes in te zetten?
...en dan welke? er zijn er veel maar wellicht hebben jullie er al ervaring mee...?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5555
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Herman »

Die dingen gaan jááááren mee, dus als ze niet stuk zijn, lijkt me dat niet echt nodig....
Plaats reactie