Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Muziekschuur »

Nu Ampeg van Yamaha is. Verwachten jullie nog drastische veranderingen? Behalve dan een gestroomlijnd productie proces?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Soilworker schreef: 02 mar 2019, 10:48 Hoi,
Ik overweeg om een overstap te maken naar Ampeg. Voor nu heb ik de svt 7 pro en de pf800 op het oog. Heeft iemand ervaring met een van deze twee versterkers of wellicht beide?

Gr. Marnix
Hey Marnix, ik heb ervaring met de SVT7 pro en de PF500 en PF350. Kan me voorstellen dat de PF800 behalve meer Watts verder niet verschilt van de andere PF’s.

Waarom heb je specifiek die twee versterkers op het oog?

Voor mij als long time Ampeg user èn fan zijn namelijk de Ampeg versterkers met een Class-D eindtrap de minst klinkende Ampeg versterkers.
Ik heb de SVT7 Pro al vrij snel weer weggedaan, evenals later de PF500. De PF350 heb ik nog als back-up versterker.
Als je voor het specifieke solid state Ampeg geluid wil gaan zou ik je de SVT3 pro of de SVT350 of 450 (alleen nog 2e hands verkrijgbaar).
Of, als je tubes wil, voor de V4B of andere buizen tops.

Begrijp me goed: De SVT7 pro en PF serie klinken niet slecht.
Alleen àls je voor Ampeg wil gaan omdat je bv een goede ervaring hebt met een van hun ss versterkers met een ClassAB eindtrap kun je teleurgesteld worden met de aanschaf van een ClassD.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door JohnBoy »

Een hele prima oplossing is voor mij een buizenpreamp (SVT-IIP) in combinatie met de PF500. De SVT-IIP wordt niet meer gemaakt maar is heel soms tweedehands nog wel te vinden.
C'est la retorique qui fait la musique
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Soilworker
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2017, 20:50

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Soilworker »

HNZ schreef: 02 mar 2019, 12:10
Soilworker schreef: 02 mar 2019, 10:48 Hoi,
Ik overweeg om een overstap te maken naar Ampeg. Voor nu heb ik de svt 7 pro en de pf800 op het oog. Heeft iemand ervaring met een van deze twee versterkers of wellicht beide?

Gr. Marnix
Hey Marnix, ik heb ervaring met de SVT7 pro en de PF500 en PF350. Kan me voorstellen dat de PF800 behalve meer Watts verder niet verschilt van de andere PF’s.

Waarom heb je specifiek die twee versterkers op het oog?

Voor mij als long time Ampeg user èn fan zijn namelijk de Ampeg versterkers met een Class-D eindtrap de minst klinkende Ampeg versterkers.
Ik heb de SVT7 Pro al vrij snel weer weggedaan, evenals later de PF500. De PF350 heb ik nog als back-up versterker.
Als je voor het specifieke solid state Ampeg geluid wil gaan zou ik je de SVT3 pro of de SVT350 of 450 (alleen nog 2e hands verkrijgbaar).
Of, als je tubes wil, voor de V4B of andere buizen tops.

Begrijp me goed: De SVT7 pro en PF serie klinken niet slecht.
Alleen àls je voor Ampeg wil gaan omdat je bv een goede ervaring hebt met een van hun ss versterkers met een ClassAB eindtrap kun je teleurgesteld worden met de aanschaf van een ClassD.
Hey dankje voor je reactie. Waarom deze twee? Tja eigenlijk omdat na veel leeswerk op talkbass etc deze twee wel naar voren kwamen (En ze zijn betaalbaar). Ik heb momenteel en svt 3 (non pro) te leen en die overtuigd mij echt. Ik dacht dat ik dan met de 7 pro wel hetzelfde zou krijgen. En de 7pro en pf800 zouden erg veel op elkaar lijken.
Over de svt 3 pro lees ik wisselende berichten qua betrouwbaarheid, iig wisselende recensies. Daar had ik aanvankelijk mijn pijlen op gericht.

Maar ik ben een Ampeg leek en ik laat mij graag adviseren. 😅.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Galvanized »

De 7 pro is wel een heel ander beestje dan de SVT 3. De 3 heeft er 5 buisjes (waarvan 3 voorversterker en 2 driver) inzitten en de 7 pro maar 1. Daarnaast heeft de 7pro een class d eindtrap zoals de pf serie en de svt 3 een class a/b. Ik ben het met HNZ eens dat de SVT 450/350/150H meer de Ampeg sound hebben dan de PF serie! Ben toch wat beter te spreken over de oude eindttrappen i.p.v. de nieuwe classe D.
Ik speel nu zelf over een SVT150H en dat is echt smullen. Maarrr.. Ik heb ook wat jaren met een PF350 of PF500 gespeeld i.c.m. een Sansamp en dat was ook erg lekker (en handig formaat en lichtgewicht toen ik veel optredens had). Ook heb ik een V4B en SVT CL gehad dus qua Ampeg sound heb ik aardig wat referentiemateriaal/ervaring. Ik zou gewoon lekker wat gaan proberen en kijken wat het beste bij je past.
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Tutu »

Ik heb de SVT3 pro gehad maar vond het ding looiig in de koffer! Geluid best ok!
Nu naast een MB LM800T (als backup) een Ampeg V4B...dat is wel heul lekker. Heel dynamisch en mooi vol buizen geluid.
Als je wilt kun je met de gain de amp laten oversturen of fijn randje aan je sound draaien? Uh ja...is ook 18kg dacht ik, net als de SVT3P.(incl case)..maar pakt toch anders op. Deze is met 100W op de normale kroegpodia voldoende sterk! Daar vergis je je in...
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Spaghettihout »

Ik heb via MP een PF350 gescoord voor een redelijke prijs, inclusief cab kabels, tas en alle candy die erbij hoort.
Ben benieuwd hoe die zich laat horen via de Warwick Hellborg Clubcab!

Nog tips hoe ik de PF350 het beste kan gebruiken? Ik weet van de passief/aktief schakeling en de simpele bediening, maar als jullie nog iets toe te voegen hebben of foefjes hebben om echt iets moois er uit te halen, laat maar weten!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Rieno »

Zie de passief/aktief schakeling als een noodgreep en gebruik 'm pas als je merkt dat je bij vrij normaal/harder aanslaan het 'peak' lampje laat knipperen. Heeft niks met aktief of passief te maken, maar puur met de output van je bas. Misschien wist je dit al, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden. In eerste instantie dus uit laten en 'Gain' zo instellen dat je bij (nog bruikbaar) hard aanslaan het 'peak' lampje nét aan laat gaan. Dan heeft je voorversterker het beste signaal om mee te werken.

Verder zou ik eerst eens een tijdje zonder de EQ spelen (alles op 12 uur volgens de handleiding) om te luisteren naar de versterker en daarna lekker met de EQ gaan spelen; dan hoor je de verschillen veel duidelijker en leer je echt wat de knoppen doen.

De 'Gain' is wel leuk om wat overdrive toe te voegen en daar kun je al leuk mee variëren natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Spaghettihout »

Rieno schreef: 03 mar 2019, 10:01 Zie de passief/aktief schakeling als een noodgreep en gebruik 'm pas als je merkt dat je bij vrij normaal/harder aanslaan het 'peak' lampje laat knipperen. Heeft niks met aktief of passief te maken, maar puur met de output van je bas. Misschien wist je dit al, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden. In eerste instantie dus uit laten en 'Gain' zo instellen dat je bij (nog bruikbaar) hard aanslaan het 'peak' lampje nét aan laat gaan. Dan heeft je voorversterker het beste signaal om mee te werken.

Verder zou ik eerst eens een tijdje zonder de EQ spelen (alles op 12 uur volgens de handleiding) om te luisteren naar de versterker en daarna lekker met de EQ gaan spelen; dan hoor je de verschillen veel duidelijker en leer je echt wat de knoppen doen.

De 'Gain' is wel leuk om wat overdrive toe te voegen en daar kun je al leuk mee variëren natuurlijk.
Hartelijk bedankuwel! Dat is een goede tip, en ik dacht dat dat puur was bij gebruik van een aktieve of passieve bas...EQ's zijn sowieso niet mijn vrienden, het mag lekker simpel, het geluid van de bas mag van mij leidend zijn en van daaruit kan ik altijd nog gaan uitbouwen inderdaad.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Rieno »

In principe is de output van je bas afhankelijk van de pickups en niet per se van aktief of passief; een goed aktief circuit zou zonder draaien aan de knoppen niet anders mogen klinken dan de passieve elementen IMHO.

Case-in-point: mijn Tobias 6-snaar heeft een prachtig Bartolini-systeem aan boord, maar heeft minder output dan m'n passieve Squier met stevig ronkend Precision-element. M'n Kubicki knalt als 18V 80's racemonster dan weer per definitie alles uit het water en jaagt alles over de zeik :mrgreen:

Altijd even uitproberen wat werkt en wat niet.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Spaghettihout »

Ja, duidelijk, ik weet dat mijn Squier met SD quarterpounders, de Sire M2 en de V7 met CSjazz 60´s al veel meer output hebben dan de anderen die ik heb, daar veranderd passief of aktief spelen niets aan, hoewel de M2 een duidelijk verschil laat horen waar de anderen dat minder hebben, het zal aan de humbuckers liggen denk ik.

Dat gezegd hebbende, klopt het dat als je voor de PF350 een sansamp zet, je een perfecte match hebt?
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Spaghettihout »

De Ampeg is annulé...
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Galvanized »

Spaghettihout schreef: 03 mar 2019, 11:55 Dat gezegd hebbende, klopt het dat als je voor de PF350 een sansamp zet, je een perfecte match hebt?
Voor mij wel. Mijn sansamp ging dan rechtstreeks naar p.a. en dat klonk echt machtig in de zaal! Maar voor thuis zeker een prima vervanger van de buizenversterker.
En qua eq van je pf350.. dat is wel erg smaakgevoelig en afhankelijk of je thuis of in de band speelt. Voor thuis vond ik gain op 2 uur, bas op 1 uur, mids op 10 uur en hoog op 3 uur erg lekker voor rock.. maar in de bandmix had ik dan weer te weinig mids om erdoorheen te klieven. Gewoon lekker wat proberen. In principe klinkt de amp met alles op 12 uur al goed. Cant go wrong anyhow
MUSIC MAN STINGRAY 5
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door High Camp »

Wat mij betreft zijn alle Portaflex versterkers ontzettend heerlijk, die zowel redelijk neutraal als lekker vet kunnen klinken.
Hoe ik de Bass/Mid/Treble ook afstel, het klinkt altijd lekker.

De mooiste van deze serie vind ik de PF50T, volledig buizen, preamp uit, transformer out (dat is serieus een schot in de roos, geluidsmensen zijn lyrisch, ik overdrijf niet), om maar eens wat te noemen.
Enige nadeel: het is 50 watt. Kom je een heel eind mee, maar op de grotere podia/stevige bands, wordt al wat lastiger.

>>>> Maarrr, het is nu ruim een jaar geleden dat Yamaha Ampeg heeft overgenomen van Loud.
Vanaf januari is er een Ampeg-ideeen-forum waar iedere Ampegfan ideeën kan inbrengen en op ideeën kan stemmen. Binnenkort (july) is er weer Summer Namm, waar de fabrikanten hun nieuwste speeltjes tonen aan de groothandel.
Ik hoop op iets leuks!
Plaats reactie