Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Centraal Ampeg topic!

Bericht door idm »

Er zijn zoooveel losse topics over Ampeg en aangezien er al een aantal fanboy topics zijn voor andere merken leek het mij tijd worden voor een Ampeg fanclubtopic ding. Dus bij deze :)

Welke ampeg heb je? Hoe bevalt ie? Ben je van plan er een te kopen en wil je tips? Post het hier. Ik zal even afschoppen met mijn eigen SVT-2 (non-pro) waar ik erg trots op ben :) Monster van een geluid!

Afbeelding

Ik moet er alleen een 4x10 bij gaan kopen in ruil voor de 2x10 die ik nu heb.

Vuur los! :cheer:
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik heb een vraag, met name over de B3 combo en SVT3-Pro (en eigenlijk de BA115 combo ook wel). Ik heb nu redelijk vaak op die amps gerepeteerd, en het valt me telkens weer op dat ze best hard gaan, maar dat er zo onwijs weinig druk uit komt. Ik heb die SVT3 wel eens helemaal vol open gehad, en dan ging-ie heel hard, maar toch verzoop ik in de mix. Dat lag niet aan de speakerkast(en) die eronder stonden, want de repetitie erna had ik m'n Aguilar mee en toen ging het wel... Het zal ook niet aan de specifieke top liggen, want ik heb 't met geen enkele van bovenstaande versterkers (diverse exemplaren) meegemaakt dat ze een band lekker vooruit duwden.
Dus: kan Ampeg geen transistorbakken bouwen en zijn de buizenamps heel goed, heb ik gewoon heel vaak pech gehad of zijn dit nou juist de minder goeie amps van Ampeg?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, 't moet echt aan jou liggen ;). Zelf heb ik die BA115 en een SVT350H (de versterker lijkt heel erg op die in de B3) en ik vind ze geweldig. Ik krijg juist met veel andere dingen niet die duw in m'n rug. Met die 350 speelde ik een volle kroeg vol tegen een harde drummer, 2 gitaren met fullstack en een toetsenist met hammond/leslie/rhodes en bleef de boel geweldig overeind. Later kocht ik die V-4 en die gaat net zo hard, maar klinkt buiziger.
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Het is opzich wel algemeen bekend dat de transistor bakken van ampeg niet hun specialiteit zijn (in vergelijking met de full-tubes). Prikken door de mix zouden ze echter zeker goed moeten doen! Ampeg staat juist bekend om de enorme punch/druk die de versterkers mee geven wat mij betreft. Ik was eigenlijk best te spreken over de SVT-3 Pro. Alleen vond ik de prijs in verhouding niet erg okay in vergelijking met andere soortgelijke versterkers van andere merken.

De BA115 is toch best een populaire combo dacht ik? Heb er zelf nooit op gespeeld though.

Ik denk trouwens ook dat elke versterker een andere uitwerking kan hebben op speakers. Dus misschien dat de gebruikte speakers niet echt lekker matchte met de ampeg en wel met de Aguilar.
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Ik heb die SVT3 pro gehad, en oh boy, wat klonk die lekker in de winkel, thuis en in de oefenruimte wanneer ik alleen speelde..... Maar zodra hij in bandverband moest acteren, dan hoorde je jezelf amper meer... Ik gebruikte hem met een Avatar 212 neo, die speakers heb ik lkater vervangen voor gewone 'zware' eminence, allebei het hetzelfde, hoewel hij met de nieuwe speakers toch beter klonk. Ook met een Warwick 610-40 cab. In alle gevallen slecht door de mix een te prikken. Nooit met Ampeg cabs gespeeld, misschien zit daar de truc??? Heb ooit een Amerikaanse bassist zien spelen op 2x (!) een SVT3 pro over slechts 1 15" Ampeg cabje, en dat klonk errug vet in de zaal (in een ieniemienie klein kroegje)...
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Vroeger gespeeld op een 400T met een Isovent 50dl cab, altijd erg tevreden van geweest. Alleen, denk dat de cab zo'n 75kg woog maar zo klonk ze dan ook.

26 januari wordt mijn SVT-CL Heritage + 810E geleverd. :cheer:
Gebruikersavatar
Lifto
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:34

Bericht door Lifto »

Cool dat mijn oude versterker bevalt idm! Inderdaad een erg fijn ding die al heel wat podia en festivals heeft gezien!

Ik heb zelf nu nog een Ampeg V4 (vt-22) maar die gaat waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd plaats maken omdat deze nooit meer gebruikt wordt (door mijn Aguilar DB750)! Wel een heerlijke buizendrive die V4's!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Lifto schreef:Ik heb zelf nu nog een Ampeg V4 (vt-22) maar die gaat waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd plaats maken omdat deze nooit meer gebruikt wordt (door mijn Aguilar DB750)! Wel een heerlijke buizendrive die V4's!
Ja, die zou ik nog steeds eens komnen testen.... mm, friesland<>Rotterdam..... :evil:
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Leuk topic! Ik kan wel zeggen dat ik van ampegs houd, hoe standaard dat tegenwoordig ook lijkt.

Dit was mijn eerste amp:

Ampeg 400t.
Afbeelding

Een goede amp, maar ik speelde over een 806 en dat klonk als een natte krant:
(niet mijn foto)
Afbeelding

Toen kocht ik een Ampeg SVT CL + Ampeg SVT410HLF, een setje wat ik nog steeds bezit, maar wat er waarschijnlijk wel uitgaat (de amp)
Hier nog met mijn vorige Fender ervoor:
Afbeelding

Nu zit de Ampeg SVT 3 Pro nog steeds in de race om mijn nieuwe versterker te worden. Het moet lichter, helderder en minder onderhouds gevoelig zijn dan de cl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

GeertdeJonge schreef:Leuk topic! Ik kan wel zeggen dat ik van ampegs houd, hoe standaard dat tegenwoordig ook lijkt.

Nu zit de Ampeg SVT 3 Pro nog steeds in de race om mijn nieuwe versterker te worden. Het moet lichter, helderder en minder onderhouds gevoelig zijn dan de cl
Afbeelding
Bij the BassGallery staat een zo goed als nieuwe USA SVT3 pro (met de kaartjes er nog aan) voor 695 ofzo. Die is vast nog wel goedkoper te krijgen (afgelopen zaterdag met 25% korting! Die aktie komt wel terug, en als je Rob lief aan kijkt dan diet hij nog wel wat met de prijs..) :lol:

https://www.bassgallery.nl/RunScript.asp ... P\Pg35.asp
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

The Bass gallery is iets te ver voor me. Bij de Feedback (Eindhoven) staat hij er ook voor zoveel, die is overigens wel B-stock, weet niet precies wat dat inhoudt? Anyway daar hebben ze ook EBShd350 kan ik ze mooi even naast elkaar zetten.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

GeertdeJonge schreef:The Bass gallery is iets te ver voor me. Bij de Feedback (Eindhoven) staat hij er ook voor zoveel, die is overigens wel B-stock, weet niet precies wat dat inhoudt? Anyway daar hebben ze ook EBShd350 kan ik ze mooi even naast elkaar zetten.
B-stock is volgens mij een retour, en de SVT's daar zijn de Vietnam (of andere aziaat), geen USA!

Die EBS is trouwens ook wel vet...
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Afbeelding

Lang verhaal kort: Lekkere amp :finger:

Mijn SVT pro3. Prima amp, maar ik weet nog niet of het een blijver is. Ik speel niet zo heel veel over dit setje (alleen met gigs en dat is momenteel een tot twee keer per maand ongeveer). Thuis speel ik over mijn monitoren (klinkt waanzinnig) en met de repetitie over een Harkte kickback 1x12 en dat voldoet voor repetities prima.

Ik heb er nu iets van 4 gigs over gespeeld gok ik en het is nog lastig om te zeggen wat ik er van vind. Op zacht volume is hij sowieso heel erg lekker, de gain een eind open en dan ronkt hij lekker. Op hoger volume vind ik hem soms wel wat snel smerig worden, maargoed, ik moet ook toegeven dat het ook aan mijn settings of gebrek aan tijd om de sound aan te passen kan liggen. Ik vind hem, in tegenstelling tot wat Hidde zegt, voldoende druk leveren. Ik denk ook dat het komt door mijn sublieme Glockenklang kabinet, wat een monster is dat.

Hij heeft power genoeg voor mij en als ik hem wat te snel smerig vind draai ik de gain wat terug en gooi ik de master verder open. Hij klinkt lekker met fingerstyle maar komt helemaal tot leven als ik met een dik plectrum begin te beuken, wat ik in 2 nummers doe met mijn band. Dan veranderd de SVTpro3 echt in een monster en dat is wel heel erg lekker.

Er zijn vast betere amp, ik noem Aguilar, Epifani, enzovoort, maar dan zit ik in de prijsklasse van €1000+ en dat geld heb ik niet. Deze SVTpro3 is een amp die zich mooi in de bovenkant van de middenklasse bevindt, zo zie ik het, en daar heb ik meer dan voldoende aan. Ik ben wel kritisch over mijn sound, dat wel, maar als het goed is dan ben ik tevreden.

Zoals ik al zei in het begin van dit lange verhaal weet ik niet of het een blijvertje is. Het nadeel is dat ik hem behoorlijk vind kleuren. Maar dat is tegelijk het grote voordeel en de reden waarom ik hem kocht. In mijn band is hij heel erg lekker en past hij ook goed, de sound is ook lekker,maar soms zou ik wel eens die cleane, drukkende sound willen met heel veel headroom. Maar daar betaal je ook voor en ik ben geen beroepsbassist maar een hobbymatige bassist die gewoon lekker speelt en daarnaast ben ik ook bezig met het opzetten van een kleine studio en dat kost ook veel geld. Als ik dat niet had ging het wel naar bassgear.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

BassAgent schreef:Ik heb een vraag, met name over de B3 combo en SVT3-Pro (en eigenlijk de BA115 combo ook wel). Ik heb nu redelijk vaak op die amps gerepeteerd, en het valt me telkens weer op dat ze best hard gaan, maar dat er zo onwijs weinig druk uit komt. Ik heb die SVT3 wel eens helemaal vol open gehad, en dan ging-ie heel hard, maar toch verzoop ik in de mix. Dat lag niet aan de speakerkast(en) die eronder stonden, want de repetitie erna had ik m'n Aguilar mee en toen ging het wel... Het zal ook niet aan de specifieke top liggen, want ik heb 't met geen enkele van bovenstaande versterkers (diverse exemplaren) meegemaakt dat ze een band lekker vooruit duwden.
Dus: kan Ampeg geen transistorbakken bouwen en zijn de buizenamps heel goed, heb ik gewoon heel vaak pech gehad of zijn dit nou juist de minder goeie amps van Ampeg?
Ik kan dit heel goed herkennen. Niet om Ampeg te bashen maar ik heb uit die transistorbakken nog nooit een lekker bruikbaar geluid kunnen krijgen.

Misschien is het de EQ die zeer goed ingesteld moet worden (en daar ontbrak bij mij in alle gevallen de tijd voor)? Misschien vinden we in dit topic de 'magic touch' waarmee een Ampeg wel bruikbaar wordt, ik ben erg benieuwd.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Bij m'n SVT350H is de truc om de EQ gewoon uit te zetten. De BA115 heeft een 5-standen schakelaar genaamd 'Style'. Geen idee welke stand wat is, maar hij staat bij mij altijd op 3. De EQ gebruik ik daar wel, maar meer omdat ik nogal eens van bas wissel. Na een keer instellen kom ik er niet meer aan. Bij die BA115 heb ik wel de tweeter losgemaakt, die was waardeloos.
Plaats reactie