Plaatsing cabinet en poort

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvette
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jul 2004, 10:56

Plaatsing cabinet en poort

Bericht door Yvette »

Hallo,

Ik heb dus gisteren de gweldige SWR 550X gekocht met Goliath II cabinet. Dit Cabinet heeft echter geen wielen, geen enkele vorm van pootjes (doppen of zo) en de poort zit achterin de kast.
Wat doet dat met het geluid. Ik begreep al dat je voor een muur een soort van boost krijgt en dat je in een grote open ruimte (buiten bijvoorbeeld) veel geluid (laag) zou verliezen.
Wat gebeurd er met het geluid als je er iets onder zet (kist, wielen, tafel)? Is het juist goed direct contact met de vloer te maken (volgens de SWR manual wel)?
Ik be weer eens benieuwd naar wat meningen en ik zal het ook eens proegondervindelijk zelf proberen uit te vinden.

Groeten,

Yvette
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Zodra je je kast direct op de grond zet, zal je merken dat alles veel meer meetrilt. De geluidsgolven (energie) gaan ook over in de grond blijkbaar.. Soms geeft dit weer een extra soort toon. Ik merkte in ieder geval wel flink toonverschil toen mijn wielen eraf waren ;)
none.
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Wielen aan de zijkant, kan ook toch?
Ben je klaar met spelen, kieper je hem gewoon om.....
Idd, geen holle dingen onder je kast zetten (stoel, krat oid).
Zware flightcase werkt nog wel..
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Je kan ook gewoon een "hondje" maken. Dan kan je je kast toch makkelijk vervoeren, en voor het spelen de wielen eronder vandaan halen

(hondje=theatertaal voor plank met wielen eronder :wink: )
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Je moet met poorten aan de achterkant inderdaad opletten hoe je de kast plaatst ten opzichte van de muur. Gewoon even uitproberen wat het beste klinkt.

Wat betreft het contact met de grond: als je op een hol houten podium staat kan het juist beter zijn om het contact met de vloer minder te maken. Je hebt anders kans dat het podium als klankkast gaat werken met als gevolg een ongecontroleerde basdreun in plaats van helder geluid. Ook hier geldt: gewoon even uitproberen wat het beste klinkt.
We triple check evryhing.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb een EDEN D410T en die is volgens mij hetzelfde als jou goliath.
alleen achter één poort.

ik heb er 4 wieltjes onder gezet omdat ik me iedere keer kapot sjouw aan dat ding.

Nu merk ik dus, nu er wielen onder zitten dat je inderdaad geen resonantie meer heb, wat in mijn geval zorgt voor een 'strakker' geluid,..

Het lijkt niet alsof je power verliest, integendeel, je geluid wordt compacter en controleerbaarder.

als je eedn bassist ben met een vette 5-snarige fender jazz, en je houdt van de walm, moet je er dus geen wielen onder plaatsen.

kheb er overigens nooit op gelet of ie wel mooi gericht op de muur o.i.d. stond. Maar ik zie voor mij in ieder geval geen 'echt' nadelige effecten. Ik heb er voordeel van :P
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

mijn ervaring is dat als je een cab/combo van de grond haalt dat ie dan minder "vet" wordt, waarschijnlijk inderdaad wat strakker en controleerbaarder, dat wel.

Met poort/muren heb ik nooit echt rekening gehouden. Volgens mij maakt dat ook niet zoveel uit voor je geluid.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Het kan wel uitmaken.

[natuurkunde-modus]
Voor bepaalde frequenties kan het door de muur gereflecteerde geluid in tegenfase zijn met het geluid dat rechtstreeks van de luidspreker komt. Deze frequenties worden dan gedempt. Als het gereflecteerde geluid in fase is met het rechtstreekse geluid dan worden de frequenties juist versterkt.

Dit kan worden verminderd door de kast niet precies recht voor de muur te zetten.
[/natuurkunde-modus]
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Venomer schreef:Het kan wel uitmaken.

[natuurkunde-modus]
Voor bepaalde frequenties kan het door de muur gereflecteerde geluid in tegenfase zijn met het geluid dat rechtstreeks van de luidspreker komt. Deze frequenties worden dan gedempt. Als het gereflecteerde geluid in fase is met het rechtstreekse geluid dan worden de frequenties juist versterkt.

Dit kan worden verminderd door de kast niet precies recht voor de muur te zetten.
[/natuurkunde-modus]
Daar heb je inderdaad gelijk in, de gedempte frequentie(s) en de mate van demping zal dus veranderen als je de positie van de poort tegenover de omgeving verandert, maar of je die verschillen nu ook echt duidelijk hoort vraag ik me af.

Het ligt er ook weer aan vanaf welke plek je naar de cab luistert bijvoorbeeld... Er zijn zoveel factoren die je geluid een klein beetje beïnvloeden.....
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Yvette
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jul 2004, 10:56

Bericht door Yvette »

Bedankt voor alle reacties. Ik zal bij het eerste optrden iets meer tijd nemen om hem op en van de grond te vergelijken.
Ik denk na al deze informatie dat het waarschijnlijk per locatie zal schelen. Vermoedelijk moet hij bij een hol houten podium dus van de vloer en in andere gevallen juist er op. Hier thuis (houten vloer met redelijk dik tapijt erover) is op de vloer erg mooi.

Ik hoef er verder niet echt heel nodig wielen onder, hij moet toch meestal trappen op en/of af en dan ook nog de auto in, dus omhoog tillen moet je hem toch.
Zo'n hond is wel handig denk ik, als je dan wat verder moet sjouwen naar de zaal, kun je alles er een beetje opzetten en in een keer lopen.
Ik ben wel geinteresserd in informatie (zie andere topic) in het zelf bouwen van kisten voor de amp en cab.

Groeten,

Yvette
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Rodi schreef:(hondje=theatertaal voor plank met wielen eronder :wink: )
Een skateboard 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

RobertoEDB605 schreef:
Rodi schreef:(hondje=theatertaal voor plank met wielen eronder :wink: )
Een skateboard 8)
Nou een skateboard zonder richtings gevoel dan...tis een plank met zwenkwieltjes...woef! :D
Plaats reactie