Ashdown/Fender/H&K/SWR?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Ashdown/Fender/H&K/SWR?

Bericht door gothax »

Hallo!

Ik ben toch maar van het plan 'Meer geweld voor minder geld' afgestapt en toch maar eens gaan kijken naar wat betere combo's met minder wattjes.

Heb de volgende 4 gevonden:

-Ashdown Five fifteen (100watt)
-Fender Rumble 100 (100watt)
-Hughkes & Kettner Basskick 100 (100watt)
-SWR LA15 (100watt)
Afbeelding
+ punten ash:
Gaat diep! en met een beetje goede settings krijg je er zeker een mooie punch uit door de 15" speaker (zit ook een "Deep" knop op)

Deep knop

Mogelijkheid tot aansluiten extra 8 Ohm kast (ook gedaan, 1x EBS 10" en horn, beter geluid, maar wél ruis!! btw, EBS = 750 euro)

- Punten ash:
Geen horn!, ietsjes meer beperkt dus.
Ruis bij het aansluiten extra kabinet!
Afbeelding
+ punten Fender:
15" speaker én horn!
4bands EQ

- punten Fender:
LAMPJES IN DE COMBO!! wat een knullige manier om de "budget" reeks aan te duiden!! Hoe harder je de snaar aanslaat, hoe feller de lamp begint te branden!!

Niet kunnen testen
Afbeelding
+ Punten Hughes & Kettner:
Waarschijnlijk een enorm lekker geluid
Tube emulator
15" + horn
Punch

- Punten H&K:
bijna 100 euro duurder als Fender/Ashdown

Ook niet kunnen testen
Afbeelding
+ punten SWR:
Helder geluid (SWR)
Punch ?

- Punten:
Geen tube-emu en toch bijna even duur als een H&K

ook niet kunnen testen!

Prijs:
Ashdown - 299 euro in winkel (!! -> in winkel!)
Fender - 299 euro Online (Musicstore) +verz kosten
H&K - 389 euro online (Musicstore) +verz kosten
SWR - 359 euro online (Musicstore) + verz kosten

dit zijn de 4 kandidaten voor mijn nieuwe combo,
aangezien ik van het behringer idee ben afgestapt (kvind het maar niks als daalijk de behringer van binnen niet in orde is)

Wat vinden jullie "most bang/best sound for the buck" ??
en als het kan; argumenten! :D

Ik dank u allen hartelijk,
en hopelijk heb ik binnenkort een nieuwe combo :D

Gr.
Gothax
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

ik heb over een fender combo en een SWR combo gespeeld (types weet ik heleaas niet meer). Deze zou ik je beide niet aanraden, vond ze maar dun klinken. Vooral SWR vind ik niks, maar dat is gewoon mijn smaak.

Dan Ashdown, daar ben ik zeer over te spreken. Heb de combo nooit getest om eerlijk te zijn maar ik heb een ABM410 box van Ashdown en daar ben ik super tevreden over. Ashdown heeft echt dat diepe volle geluid terwijl de hoge tonen absoluut niet verloren gaan. Het is indd wel een nadeel dat er geen horn opzit.

H&K..nog nooit over gespeeld maar gitarist van mijn band heeft een H&K halfstack en dat klinkt zeer goed! Voor de rest heb ik geen ervaring met dit merk.

Mijn oordeel:
Ik zou voor die Ashdown gaan! Heb er zelf goeie ervaringen mee en heb er ook veel goeie dingen over gehoord.
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Darell schreef:...heel veel tekst
Dankje :D Merkte ook al dat de Ash lekker diep was.
Maar de verkoper heeft me aangeraden om een externe tweeter ergens te kopen en dan een filter op maat laten maken en dan de tweeter apart aan te sluiten als "extra cab" Dit alles is voor zo'n 70-80 euro te laten maken, wellicht een goede oplossing 8)
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik zou niet op het advies van zo'n verkoper afgaan om aan je combo te sleutelen. Die kerel heeft er waarschijnlijk niet al te veel kaas van gegeten. "gewoon even een filtertje ertussen" is een beetje een simplistische kijk op de zaak. Het kan je geluid verstoren. Die kast is niet gebouwd voor 2 speakers. Je moet het zelf maar weten, maar ik zou er eerder een cab bijkopen dan er aan te gaan sleutelen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik zou geen moeite doen om een aparte tweeter te maken...de best klinkende speakerkast die ik tot nu toe gehoord heb, is de ashdown mini 48 (4x8") Daar zit ook geen tweeter in, en dat ding kan echt superfel klinken. Nu is 8" beter geschikt voor hoge tonen, maar ik denk dat die five fifteen voldoende hoog geeft.
En voor 70-80euro een complete cab met tweeter kan naar mijn maatstaven niet veel voorstellen. Voor dat geld heb je een goedkoop tweetertje en een goedkoop filternetwerk. Het geluid wat daaruit doet waarschijnlijk meer kwaad als goed. En als die ashdown weinig hoog geeft, dan liever weinig hoog als veel lelijk hoog.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Wilbert schreef:Ik zou niet op het advies van zo'n verkoper afgaan om aan je combo te sleutelen. Die kerel heeft er waarschijnlijk niet al te veel kaas van gegeten. "gewoon even een filtertje ertussen" is een beetje een simplistische kijk op de zaak. Het kan je geluid verstoren. Die kast is niet gebouwd voor 2 speakers. Je moet het zelf maar weten, maar ik zou er eerder een cab bijkopen dan er aan te gaan sleutelen.
hijs wel gebouwd voor 2 speakers :wink: er zit nl. een 8 ohm uitgang op (6,3mm speakerkabel) en die verkoper doet m'n bass enzo altijd intoneren en heeft zelf ook een Ash, ik vertrouw hem wel maarja... als het niet nodig is geef ik dat geld liever uit aan een setje DR snaren :wink:

maarem het hoog van de ash heb ik ook ff getest,
hij kan de hoge tonen goed aan, maar het klinkt op een 15" weer wat dofjes (niet erg dof maar je merkt het verschil tussen 1x 15 en 1x15, 1x10 en tweeter)... ik denk eigenlijk eerder dat je met een extra 10" cab onder de 400 euro toch geen vooruitgang boekt. Dat extra hoog klinkt volgens mij alleen mooi met een goede .10 cab (in dit geval de EBS van 750 eurie)


...maaree.. ome wilbert is ook voor de ash?
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

wel ik denk dat je met zulke situaties gewoon moet bekijken welke zaken je belangrijk vind en welke zaken je minder belangrijk vind..

neem nu de vraag
waarom koop je die ashdown als je daarvoor nog een tweeter moet voor kopen...

koop toch gewoon een combo die je direct lekker vind klinken...
er is zoveel keus.. er zal heus iets tussen zitten wat je direct goed vindt!

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

UP-B schreef:wel ik denk dat je met zulke situaties gewoon moet bekijken welke zaken je belangrijk vind en welke zaken je minder belangrijk vind..

neem nu de vraag
waarom koop je die ashdown als je daarvoor nog een tweeter moet voor kopen...

koop toch gewoon een combo die je direct lekker vind klinken...
er is zoveel keus.. er zal heus iets tussen zitten wat je direct goed vindt!

Bert
dat is het probleem bij arons hier..
Die hebben alleen maar EBS/Trace en duurder spul staan, wat dus de keuze beperkt :( En verder hebben ze alleen kleine oefenversterkertjes van Hartke, Peavey, Trace en Ibanez staan.. en ze hebben er nu dus een Ashdown staan.

Ik vind het geluid van de Five fifteen overigens wel erg mooi hoor! dus ik denk ook dat die 'm gaat worden. :)
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

hey bij arons! daar heb ik ook mn Ashdown ABM cab gekocht! Heb die five fifteen daar indd ook zien staan en heb ook over die EBS gespeeld hehe :P
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Darell schreef:hey bij arons! daar heb ik ook mn Ashdown ABM cab gekocht! Heb die five fifteen daar indd ook zien staan en heb ook over die EBS gespeeld hehe :P
:D

maar check net mn outlook en zie dus het volgende:

ik had dus op een Dynacord '60 buizenamp geboden met 400w carvin box @ 8 ohm voor 199 euro. De amp blijkt 100% in orde, niks mis mee en de buis is 100% ok en ik mag hem eerst komen proberen :D

daarnaast; krijg van Wessel van dit forum te horen dat ik z'n 100watt Laney Linebacker voor 50 euro mag afhalen :D

Wat denken jullie?
ik denk Five fifteen + Laney als oefencombootje (laney is ongev even groot als de body van een -electrische- gitaar! denk een 12" dus)

*oefencombo -> combo die niet te hard gaat ivm m'n moeder :P
Gebruikersavatar
Spectrious
Berichten: 630
Lid geworden op: 29 mei 2005, 15:29

Bericht door Spectrious »

I stick to my story, die 515 Ash speelt lekker om thuis op te brollen enzo, maar in een band haalt hij het "nét".

De ashdown is ook slechts 75Watt. Ik heb me nu een Hughes and Kettner Basforce L aangeschaft en die is veel degelijker. De H&K moet je ZEKER eens proberen. Lekker geluid dat die bakjes hebben.

Onthoud dat ashdown's goedkopere modellen en zeker de goedkopere combo's geen topkwaliteit zijn. Ik heb hem 2 weken in proeftijd gehad hier thuis en als je alleen speelt is het een prima sombo, vooral "Deep" eens aanleggen als je die test. Daar haal je mooie stukjes mee. Maar vergelijk dat aub niet met de grote broers van deze pagader.

Oja, en nog iets als je even googled vind je wel een paar artikellen dat er veel mensen zijn waarvan hij plots heel vreemde kuren krijgt.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Spectrious schreef:I stick to my story, die 515 Ash speelt lekker om thuis op te brollen enzo, maar in een band haalt hij het "nét".

De ashdown is ook slechts 75Watt. Ik heb me nu een Hughes and Kettner Basforce L aangeschaft en die is veel degelijker. De H&K moet je ZEKER eens proberen. Lekker geluid dat die bakjes hebben.

Onthoud dat ashdown's goedkopere modellen en zeker de goedkopere combo's geen topkwaliteit zijn. Ik heb hem 2 weken in proeftijd gehad hier thuis en als je alleen speelt is het een prima sombo, vooral "Deep" eens aanleggen als je die test. Daar haal je mooie stukjes mee. Maar vergelijk dat aub niet met de grote broers van deze pagader.

Oja, en nog iets als je even googled vind je wel een paar artikellen dat er veel mensen zijn waarvan hij plots heel vreemde kuren krijgt.
De ash is toch echt 100watt, daar is volgens mij al een discussie over geweest :S er staat toch echt 100watt op :?

edit: je hebt ook een versie waar 65w opstaat maar die nieuwe 515 is toch echt 100watt
Gebruikersavatar
Spectrious
Berichten: 630
Lid geworden op: 29 mei 2005, 15:29

Bericht door Spectrious »

Neen ik heb gelijk hoor :D
Het is 75 Watt hoor vraag maar eens na
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

gothax schreef:hijs wel gebouwd voor 2 speakers :wink: er zit nl. een 8 ohm uitgang op [...]

...maaree.. ome wilbert is ook voor de ash?
Ash is mooi spul, k heb zelf een perfect ten waar ik erg tevreden mee ben.

Maar die kast is NIET gebouwd voor 2 speakers. De versterker is gebouwd voor twee cabinets, das iets totaal anders.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Ashdown, zeker weten. Uit dat rijtje is dat de beste. Maar ik zou zelf voor de Ashdown MAG C115-300 Combo gaan i.p.v. die Five Fifteen.

Afbeelding

Hij is misschien iets duurder, maar z'n geld zeker waard. En je kunt 'm ook voor optredens gebruiken. Daar is zo'n 100 watt ding toch echt niet geschikt voor. Ook al gooi je je signaal over de PA, dan wil je toch op het podium ook wat horen. En dan is zo'n MAG wel lekker.
What's the Speed of Dark?
Plaats reactie