Dynacord Bass King

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Dynacord Bass King

Bericht door blindmouse »

Ik heb al eens eerder gemerkt dat niet elke ECC83/12AX7 even goed presteert als eerste buis in een Bass King. Omdat er nog een zeer lichte brom was overgebleven heb ik buis 1 (Sovtek) uit de socket getrokken. De versterker vertoonde geen brom meer. Ik heb er toen een Tung Sol 12AX7 ingezet en de trimpotmeter over de gloeispanning opnieuw ingesteld. De brom is nu geheel verdwenen. Als je het master volume nu helemaal opendraait, hoor je alleen nog de bekende zachte ruis.
Mijn Bass King uit 1964 (3x ECC83) verdraagt niet iedere Tung Sol als eerste buis. hetzelfde geldt voor JJ's. Het ligt dus niet aan het merk.

Voor meer info over deze Bass King zie mijn imgur album:

https://imgur.com/a/YQ6kk

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 24 jul 2017, 15:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Dynacord Bass King

Bericht door A-lex »

het horizontaal plaatsen van de buizen vind ik nog altijd een slimme zet in dit ontwerp !!
is er eigenlijk een specifieke reden dat je dit zo weinig ziet?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Dynacord Bass King

Bericht door BassKees »

Zwaartekracht vermoed ik.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Dynacord Bass King

Bericht door BassAgent »

A-lex schreef:het horizontaal plaatsen van de buizen vind ik nog altijd een slimme zet in dit ontwerp !!
is er eigenlijk een specifieke reden dat je dit zo weinig ziet?
Ik heb wel eens gehoord over bv. Fenders die je kan piggybacken dat je ze niet schuin moet laten afkoelen, omdat door de hitte de buizen een klein beetje "smelten" en het glas krom gaat staan richting de grond. Kan-ie stuk van gaan. Is met horizontale buizen natuurlijk nog meer. Geen idee wat ervan waar is trouwens, ik heb geen buizenamps meer :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Dynacord Bass King

Bericht door JoostT »

BassAgent schreef:
A-lex schreef:het horizontaal plaatsen van de buizen vind ik nog altijd een slimme zet in dit ontwerp !!
is er eigenlijk een specifieke reden dat je dit zo weinig ziet?
Ik heb wel eens gehoord over bv. Fenders die je kan piggybacken dat je ze niet schuin moet laten afkoelen, omdat door de hitte de buizen een klein beetje "smelten" en het glas krom gaat staan richting de grond. Kan-ie stuk van gaan. Is met horizontale buizen natuurlijk nog meer. Geen idee wat ervan waar is trouwens, ik heb geen buizenamps meer :mrgreen:
Lijkt mij stug, een buis heeft een vacuüm, als ie plastisch genoeg word om krom te gaan, implodeert ie. :?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Dynacord Bass King

Bericht door MR. LEE »

nee jongens ,....beetje " klok en klepel " mbt die veronderstellingen. :D

Het horizontaal plaatsen van buizen kan straffeloos , bij die type buizen die er voor geschikt zijn qua constructie :wink:
De buisvoeten , en het gewicht en afmeting van de buizen bepalen of dit straffeloos kan.
(eventueel kunnen de alom bekende spanveren ook nog wat helpen om buizen op hun plaats te houden)

De B9A voetjes van EL84 buizen zijn natuurlijk veel slapper voor deze montage-toepassing dan de stevige Octal voeten van EL34 - , en 6L6 buizen.

Horizontale plaatsing was overigens niet zeldzaam ,....in de hoog-frequente techniek ( zenders ) was dit altijd al heel gebruikelijk.
De stevig uitgevoerde buisvoeten voor bijv. buizen als 829B en QQE-06-40 zorgen er voor dat ze steady op hun plaats blijven zitten.

Over dat smelten/deformeren van de glazen behuizing :
Dit kan wel geschieden , maar dan wordt de buis mishandeld , bijv bij een foutieve instelling, ver boven de maximale dissipatie waarden . ( of als gevolg van een defect. )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Dynacord Bass King

Bericht door Muziekschuur »

Door de horizontale plaatsing buizen stijgt hitte direkt op en wordt de buisvoet minder warm. Ook de andere componenten worden niet verhit. Een van de redenen dat Dynacord amps zo lang mee gaan. Ook de kwaliteitsonderdelen spelen een rol. Echt een amp die, met onderhoud, heul je leven mee kan.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Dynacord Bass King

Bericht door blindmouse »

Als er goed met die oude Dynacords wordt omgesprongen overleven ze ons allemaal. Moge het zo zijn dat de volgende generatie de oude meuk op waarde zal kunnen schatten.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Dynacord Bass King

Bericht door StingRay85 »

Gisteren een Bass-King I op de kop getikt op marktplaats. Net als ik had betaald wordt men account gesloten door een bug... eigenaar reageert niet meer. Hopelijk komt dit nog goed.

Heeft iemand toevallig het schema ervan liggen?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Dynacord Bass King

Bericht door MR. LEE »

misschien heb je hier wat aan :wink:
Bijlagen
Dynacord BassKing-I Schema .jpg
Dynacord BassKing-I Schema .jpg (154.84 KiB) 966 keer bekeken
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Dynacord Bass King

Bericht door StingRay85 »

Bedankt. Hopelijk komt die men richting op :roll:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Dynacord Bass King

Bericht door MR. LEE »

Hou er rekening mee , dat ondanks dat 'ie misschien nog speelt hij toch altijd gereviseerd moet worden , ....en dat je bij verkoop die kosten er niet meer zal uithalen.
Het zijn echt prima versterkers ,....maar qua handels-waarde en verzamel-object blijft 't helaas wat onder-gewaardeerd.
( ik heb ze tot zo'n 12 jaar geleden nog wel gesloopt voor de onderdelen )
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Dynacord Bass King

Bericht door StingRay85 »

Ik ga hem waarschijnlijk wel slopen en herbouwen in iets totaal anders. Het lijken me goede trafos voor een leuk projectje.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Dynacord Bass King

Bericht door Muziekschuur »

DE1FDB04-03D8-4B44-BBB9-3E61D88FA09B.jpeg
DE1FDB04-03D8-4B44-BBB9-3E61D88FA09B.jpeg (66.91 KiB) 939 keer bekeken
De nieuwe 30 watt Ashdown is een vergelijkbaar ontwerp met 4 el84’s die horizontaal zijn geplaatst.

Little Stubby!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Dynacord Bass King

Bericht door Muziekschuur »

Ff het frontje goed aftapen. Knoppen eraf. Wat papiertape op de assen. Zwarte verf. En een dikke stijve korte kwast. Dan tamponeren. Dan kun je het frontje qua zwart bijwerken zonder dat je het kan zien.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie