Dynacord Bass King

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Dynacord Bass King

Bericht door elektrovolt »

ik heb net een oude Dynacord Bass King te leen gekregen, maar zonder speakerkast. kent iemand deze versterker toevallig ? het is een 45 watt buizenbak met 2x EL34 erin.

nou zitten er 3 aansluitingen achterop: 1jack aansluiting waar niks bij staat en 2 rare ouderwetse 3polige aansluitingen voor 2 speakers. (15 Ohm)

zou die jack aansluiting ook een speakeraansluiting zijn ?

Jimi
mind kontrol
LIGNUMdrummerke
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jun 2005, 04:21

Bericht door LIGNUMdrummerke »

eerder een FX loop nee? en 15Ohm? is t niet 16?
LIGNUM, PDP, FENDER en EPIPHONE, whats next?
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Bericht door elektrovolt »

FX loop? nee ik denk het niet. Het is echt een oud ding, begin jaren 60 denk ik.

Er staat echt 15Ohm bij de speakeraansluitingen, maar met 16 zou je er ook wel kunnen komen denk ik.
Ik ga hem vandaag wel even openmaken, want volgens mij hoort die jack daar niet te zitten... :?

plaatje:
[img]https://www.albertkreuzer.com/pics/el/bassking/bk34.jpg
[/img]
mind kontrol
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ik dacht eerst een line out ofzo. maar nu denk ik dat de vorige gebruiker ook van die andere aansluitingen dacht 'wat een rare ouderwetse 3-polige dingen' en heeft ie er een jackplug naast gemaakt (of laten maken). of je een 8ohm cab kunt aansluiten op een 15ohm aansluiting? dat weet ik niet...
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Nee, dat kan niet.

Als de impedantie van de cabs lager is dan die van de amp, dan krijg je problemen!

Er zijn tegenwoordig geen speakercabs met zo'n hoge impedantie.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ik begreep dat buizen wel een beetje relaxter zijn met impedanties dan transistors. maar dit is wel een erg groot verschil ja.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Let op :Sommige van die oude Dynacords hadden ook een 100Volt speaker aansluiting, nooit gebruiken, afdoppen ofzo, is levensgevaarlijk en kost je je speakers! Dit zou die 3polige stekker kunnen zijn. Ze gebruikten vaak dezelfde chassis voor bas/gitaar /PA enz. Vaak zit er ook nog een 10 Watt "monitor" uitgang op, ook nutteloos voor bas. Heb je een foto van het achterpaneel?
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Bericht door elektrovolt »

ik ga vanavond pics maken. de vriend van wie ik hem heb geleend had hem via de jack aansluiting op zijn cabinet aangesloten, maar hij heeft zijn eigen kast gewoon gehouden (DUH)

maar kan ik niet gewoon een 8 Ohm kast eraan hangen of geeft dit echt problemen ?
mind kontrol
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Buizenamps zijn erg gevoelig voor verkeerde impendanties, dus doe het gewoon goed. Zit er zo'n grote jumper(kortsluitstekker) achterop waarmee je de impendantie kan schakelen? Sommige hadden namelijk 4 outputs: één van 4, één van 8, één van 16 ohm en de laatst schakelde je met die stekker, bijzonder onlogisch. 15 Ohm kwam toen wel voor bij zangzuilen (de PA van toen), oa SoundCity boxen met 4*12"" 15 Ohm, 2 om 2 geschakeld, totaal dus ook 15.
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Bericht door elektrovolt »

de voorkantAfbeelding

en de achterkantAfbeelding

hier zie je de aansluiting duidelijk...
ik ga morgen kijken of ik hem open kan maken, misschien dat daar een brugje zit...
mind kontrol
LIGNUMdrummerke
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jun 2005, 04:21

Bericht door LIGNUMdrummerke »

ok ik ben duidelijk niet meer mee :oops: bij 3-polig dacht ik dat je din bedoelde en had ik ff iets van vervang die door jacks, maar deze ken ik niet. of is het met banaan-stekkertjes?
LIGNUM, PDP, FENDER en EPIPHONE, whats next?
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Bericht door elektrovolt »

ik denk dat er een vage ouderwetse stekker in moet met 3 banaan achtige plugjes... maar ik ga als het goed is van de week een oud kabinet ophalen met 2 8Ohm speakers (in serie) dus die kan ik dan mooi aansluiten :)
mind kontrol
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Aha! Een antiekliefhebber! :wink:

Geniaal, die vermelding "Nur für Wechselstrom". Dus niet stiekum batterijen als voeding gebruiken, hoor!

(Sorry, geen zinnige bijdrage over je vraag...)
We triple check evryhing.
elektrovolt
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 aug 2005, 23:25

Bericht door elektrovolt »

ow, ik dacht dat hij wel zou werken op 2 knoopcellen :P

vanavond maar even openrossen en kijken wat voor vage dingen ik daar aan zal treffen...
mind kontrol
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik weet niet hoe veel verstand je hebt van electronica, maar KIJK UIT MET BUIZENVERSTERKERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ook als de niet aangesloten zijn kun je flinke schokken krijgen zo'n bak. Lees het gitaarnetforum (onderdeel de werkbank) er maar eens op na...

:EDIT: de links kunnen wat problemen geven, want gitaarnet is niet zo stabiel de laatste tijd...
Pas op, achter je!!
Plaats reactie