wat voor amp+cab?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

wat voor amp+cab?

Bericht door Rodi »

Omdat mijn huidige versterker (yamaha BBT500H) na een val gedeeltelijk defect is geraakt, ben ik op zoek naar een klein, tilbaar combo met voldoende vermogen voor bandrepetities.
(De versterker doet het wel, maar valt uit bij de minste beweging in de spanningskabel. Ik vind het te prijzig worden om hem te repareren, dat heb ik al onderzocht.)
Het zijn voornamelijk bandrepetities met een bigband, maar ik wil er ook bandrepetities mee kunnen doen met funk/coverbands waar het meestal net wat harder gaat als bij het jazz-repertoire.
Wat ik nu gebruik is mijn BBT500 versterker(250w @ 4ohm) met één BB110 (1x10"250w @4ohm) speaker. Bij het jazzgebeuren volstaat halfvermogen, bij coverbandjes moet de versterker bijna voluit.

Ik zoek een combo met iig voldoende power en laag voor het jazzgebeuren, maar liefst ook net dat beetje extra voor in een coverband.
Als ik nu ga spelen heb ik een kratje met daarin de versterker(5kg), kabels, kabelhaspel, muziekstandaard etc en de speaker(15kg) apart.
Het liefst zou ik zo'n handzaam combootje hebben dat ik binnen kom lopen met basgitaar op mijn rug en evt. nog een tas met de meuk en dan in één hand de kabelhaspel en in de andere hand een com bootje.

Is een genzbenz shuttle 3.0-10t voldoende krachtig en komt er een beetje laag uit?
Hoe klinkt dat?
Of moet ik echt naar wat groters zoeken zoals hevos midget combo, tecamp 10"combo, genzbenz 6.0-210t?
en klinkt de 6.0 versterker meer bassig als 3.0 of valt dit mee. Ik zoek wel een schoon geluid, maar het moet wel "levend" zijn en "ballen" hebben.

wie heeft er tips of ervaringen voor bovenstaande?
Laatst gewijzigd door Rodi op 28 mar 2011, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Bram80
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 mar 2005, 10:58

Bericht door Bram80 »

Ik speelde onlangs op zo'n Markbass 12" combo'tje en was erg onder de indruk. Licht van gewicht en veelzijdig geluid. Nieuwprijs zo'n 1000 euro.
Warwick -> SWR
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

:stupid: Ik heb de Markbass CMD121P, superding! Klinkt goed, genoeg volume en weegt 14 kilo.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

:stupid:

Zal inderdaad aan al je wensen voldoen.
Heb 'm zelf ook jaren gehad. :D
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Bram80 schreef:Ik speelde onlangs op zo'n Markbass 12" combo'tje
Ik ook. Prijzig dingetje wel. de eigenaar ervan had het ding gewoon meegebracht op de bagagedrager van z'n fiets.
We hebben er beiden mee opgetreden met een (verder onversterkte) bigband en het volume van het dingetje stond ongeveer voor één kwart open ...
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

bedankt voor de tips maar markbass gaat het niet worden voor mij. Bij iedere markbass versterker die ik heb bespeelt zit er een of ander piepend bijgeluid in zodra ik een jazzbas aansluit en alleen het brugelement open zet. het is niet hard, maar het irriteert me wel. Daarbuiten vind ik het geluid net niet lekker, het is net of er een dun dekentje over de box heen ligt.
(en dat was niet de tweeter die te zacht stond o.i.d.)

Graag hoor ik meer ideeën en/of ervaringen met het genzbenz/hevos/tecamp/ander spul!
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Ik vind de amps van Markbass nog wel gaan, alleen de cabs / speakers zijn wat flauw. Een LMIII in combi met een andere cab is echt al veel lekkerder. 9laatst over een ashdown abm 210 gehoord en dat klonk best prima. Het markbass cabinet klonk toen idd wat dof.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Haico

Bericht door Haico »

Waarom kan de BBT500 niet gefikst worden? Is de printplaat kapot, of moet er alleen een nieuwe voedings-input in?
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Rodi schreef:bedankt voor de tips maar markbass gaat het niet worden voor mij. Bij iedere markbass versterker die ik heb bespeelt zit er een of ander piepend bijgeluid in zodra ik een jazzbas aansluit en alleen het brugelement open zet. het is niet hard, maar het irriteert me wel. Daarbuiten vind ik het geluid net niet lekker, het is net of er een dun dekentje over de box heen ligt.
(en dat was niet de tweeter die te zacht stond o.i.d.)

Graag hoor ik meer ideeën en/of ervaringen met het genzbenz/hevos/tecamp/ander spul!
Een piepend bijgeluid :shock: Mijn eerste gedachte is dat het misschien in je bas zit maar daar heb je waarschijnlijk al naar gekeken. Speel je dan met heel veel hoog erin ofzo? Ik heb er bij het testen ieder geval niks van gehoord bij Markbass.

Misschien kan je ook eens kijken naar TC Electronics combo RH450 met 2x10. Dat schijnt ook erg lekker te klinken en vrij clean.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

PeterR schreef:Ik vind de amps van Markbass nog wel gaan, alleen de cabs / speakers zijn wat flauw. Een LMIII in combi met een andere cab is echt al veel lekkerder. 9laatst over een ashdown abm 210 gehoord en dat klonk best prima. Het markbass cabinet klonk toen idd wat dof.
Ik denk dat ik de klankkleur van de door markbass gebruikte tweeter niet lekker. Tenminste ik denk dat het daaraan ligt. Maar er zit echt een heel zacht piepend bijgeluid in de markbass versterkers die ik bespeelt heb. Het bijgeluid is er niet altijd, maar sowieso enkel als je niet speelt en ook niet afdempt. En het is alleen met mijn jazzbas, maar ik vind het zo typisch dat ik er alleen op Markbass versterkers last van heb. Aan mijn jazzbas kan het mijn inziens niet liggen, dat ding is met zoveel liefde in elkaar gezet en de aarding is echt goed.
Wat heb ik geprobeerd van markbass: LMII,LM250, LM rocker 500, CMD 121P, CMD102P.
Haico schreef:Waarom kan de BBT500 niet gefikst worden? Is de printplaat kapot, of moet er alleen een nieuwe voedings-input in?
Er zijn 2 redenen waarom ik wat anders wil:
1. versterker kapot: De printplaat is niet defect denk ik. Volgens mij is het de voedingsinput. Echter zit deze helemaal afgeschermd(logisch) en zit deze volgens mij aan de voeding vast gegoten, dus is het niet een kwestie van ff een niet inputje solderen. Er is heel lastig bij te komen. Reparatie lijkt me een dure grap.

2. Ik begin het gesjouw naar de bigband repetitie een beetje zat te worden. Vandaar dat ik een klein , licht combo wil voor het jazzgebeuren, maar ook voor evt. repetities met funk/coverbands e.d. waar het iets harder gaat. Scheelt me loop en sjouwwerk.
Lewis schreef:
Een piepend bijgeluid :shock: Mijn eerste gedachte is dat het misschien in je bas zit maar daar heb je waarschijnlijk al naar gekeken. Speel je dan met heel veel hoog erin ofzo? Ik heb er bij het testen ieder geval niks van gehoord bij Markbass.

Misschien kan je ook eens kijken naar TC Electronics combo RH450 met 2x10. Dat schijnt ook erg lekker te klinken en vrij clean.
zie ook mijn reactie naar PeterR. TC electronics vind ik best lekker klinken, echter vind ik de 2x10 combo met rh450 echt te zwaar voor wat ik nu zoek.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Net effe op de site van Tecamp gekeken. Zoek je misschien meer zoiets:
https://www.tecamp.de/index.php?id=139 (Puma Combo 112)
Afbeelding
Lijkt me wel interessant dingetje. Vraag me af of iemand die al eens geprobeerd heeft.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

EBS NeoDrome 112 kan ook een goeie kanshebber zijn, heerlijke versterker. Misschien iets zwaarder dan die TecAmp en MarkBass, maar wel handzaam en het geluid is te gek. Clean, drukkend, gedefinieerd.
Haico

Bericht door Haico »

Rodi schreef:versterker kapot: De printplaat is niet defect denk ik. Volgens mij is het de voedingsinput. Echter zit deze helemaal afgeschermd(logisch) en zit deze volgens mij aan de voeding vast gegoten, dus is het niet een kwestie van ff een niet inputje solderen. Er is heel lastig bij te komen. Reparatie lijkt me een dure grap.
Ongeacht of je een nieuwe versterker koopt, het lijkt me wenslijk dat je amp toch gerepareerd is. Scheelt toch weer een aantal tientjes op je nieuwe versterker. :D

Ik zou het zelf doen. En dan de makkelijke weg: voedingsinput in z'n geheel bypassen. De input loskoppelen. Gaatje boren in het chassis. Trekontlasting erin. Voedingskabel direct op de transformator solderen. Klaar! :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Ik heb de 3.0-8T gehad van Genz Benz.
Geweldig portable, maar daar ga je het niet mee reden met een funk-coverband.

Wellicht wel met een 3.0-10T maar dan mag het niet te hard gaan.
In deze combo's zijn de speakers nl 8 ohm en wordt er dus maar 175 watt gegenereerd.

Die Tecamp lijkt me ook een goed ding.
Een tijdje terug heeft een soortgelijke combo hier te koop gestaan.
Met een Genz 6.0-210T kom je wel een heel eind.

Ik had een soortgelijke wens. Nu heb ik een combi die 11 kg zwaar is en 500 watt op 8 ohm uitspuugt. Ben er ook erg blij mee.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Lewis schreef:Net effe op de site van Tecamp gekeken. Zoek je misschien meer zoiets:
https://www.tecamp.de/index.php?id=139 (Puma Combo 112)
Lijkt me wel interessant dingetje. Vraag me af of iemand die al eens geprobeerd heeft.
Ik heb een beetje haat-liefde verhouding met tecamp. Het ziet er super uit, de specs zijn geweldig en het weegt ook nog eens weinig. Echter viel het geluid mij in de winkel echt tegen. Wat geluid betreft vind ik een beetje midlaag echt wel lekker, maar dan wel in combinatie met een goede portie echt laag. Ik hoor vooral een sterke midbump, waardoor ik het niet meer mooi vind. En ik wil qua geluid eigenlijk weinig hoeven draaien.
LeftyJ schreef:EBS NeoDrome 112 kan ook een goeie kanshebber zijn, heerlijke versterker. Misschien iets zwaarder dan die TecAmp en MarkBass, maar wel handzaam en het geluid is te gek. Clean, drukkend, gedefinieerd.
Ebs is ook niet echt mijn geluid, ik moet veel draaien aan knoppen om het naar mijn smaak te krijgen. Met 16 kg is het gewicht wel te doen.
Misschien ben ik toch teveel toonfreak en moet ik het hele combo verhaal maar laten schieten en kijken voor een lichtgewicht, hoog vermogen versterker met dan een goed cabinet voor het kleine oefenwerk en een cabinet voor het grotere optreed werk.

Zo'n genzbenz shuttle 9.0 lijkt me echt mooi, maar ben bang dat ik het te clean vind. Dan misschien een goede 1x10 voor het zachte werk en een 4x10 voor het luide werk.
Dan moet ik 2x een 210 ook overwegen, hoewel ik dan wel meer ga sjouwen dan nu. Maar ik loop liever 2 keer voor een goed geluid, als één keer lopen en een baggergeluid.

Kan iemand mij omschrijven hoe Epifani klinkt t.o.v. hevos of aguilar? Het zijn hele lichte speakers, zeker die nieuwe serie D.I.S.T.
een 210 is ongeveer 17kg!! En waar zijn die te beluisteren/verkrijgen in de buurt van Rotterdam?
Haico schreef:
Rodi schreef:versterker kapot: De printplaat is niet defect denk ik. Volgens mij is het de voedingsinput. Echter zit deze helemaal afgeschermd(logisch) en zit deze volgens mij aan de voeding vast gegoten, dus is het niet een kwestie van ff een niet inputje solderen. Er is heel lastig bij te komen. Reparatie lijkt me een dure grap.
Ongeacht of je een nieuwe versterker koopt, het lijkt me wenslijk dat je amp toch gerepareerd is. Scheelt toch weer een aantal tientjes op je nieuwe versterker. :D

Ik zou het zelf doen. En dan de makkelijke weg: voedingsinput in z'n geheel bypassen. De input loskoppelen. Gaatje boren in het chassis. Trekontlasting erin. Voedingskabel direct op de transformator solderen. Klaar! :D
Ik heb het niet duidelijk omschreven, het is niet de kabel bevestiging of input zelf, maar de transformator of één onderdeel hiervan. Lastig om te vinden dus. Anders had ik het al lang gefikst.
Dunk schreef:Ik heb de 3.0-8T gehad van Genz Benz.
Geweldig portable, maar daar ga je het niet mee reden met een funk-coverband.

Wellicht wel met een 3.0-10T maar dan mag het niet te hard gaan.
In deze combo's zijn de speakers nl 8 ohm en wordt er dus maar 175 watt gegenereerd.

Die Tecamp lijkt me ook een goed ding.
Een tijdje terug heeft een soortgelijke combo hier te koop gestaan.
Met een Genz 6.0-210T kom je wel een heel eind.

Ik had een soortgelijke wens. Nu heb ik een combi die 11 kg zwaar is en 500 watt op 8 ohm uitspuugt. Ben er ook erg blij mee.
Hoe klinkt de genz 9.0? Ik zoek een redelijk clean geluid, maar wel met goed laag erin en een beetje "leven". Aguilar is redelijk gekleurd, maar dat geluid heeft wel "ballen". Ik zoek iets tussen het ultra cleane en het gekleurde van aguilar in(denk ik), maar dan wel lichtgewicht.
Plaats reactie