Vraag ohmage

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Vraag ohmage

Bericht door Khoneini »

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels de gelukkige eigenaar van een Ampeg SVT-3Pro USA model. Echter heb je aan een versterker alleen niet zo heel erg veel. Allereerst zal ik voor het gemak de specs opsommen:
RMS Power Output (8 Ohms): 275-Watts
RMS Power Output (4 Ohms): 450-Watts
Preamp: Tubes (3 x 12AX7)
Driver Tubes: 1 x 12AX7, 1 x 12AU7
Power Amp: Solid-State
Tone Controls: 3-Band
Mid Tone Control: 5-Position
Graphic EQ: Yes, 9-Band
Ultra Low/High Boosts: Yes
Balanced Line Out: Yes, Pre/Post with Ground Lift and Level
Effects Loop: Yes
Preamp Out/Power Amp In: Yes
Dimensions (W x H x D inches): 19 x 3.5 x 15.5
Weight: 26 Pounds

Nu heb ik al het een en ander gelezen op o.a. talkbass over Ohmages en wattages. Maar toch wordt ik er nog niet echt wijzer van. Mede omdat mijn Ampeg SVT-3Pro niet een switch heeft om te switchen van 4 naar 8 ohm maar enkel 2 outputs heeft waarvan ik niet wijzer wordt welke 4 en welke 8 ohm is. Kan iemand mij misschien uitleggen waarbij ik moet letten als ik een cabinet aanschaf(ik zit te denken aan een ampeg 4*10(SVT-410HE 8ohm) en evt 1*15(SVT-15HE 8ohm om het bass geluid wat te boosten) Is het zo dat als je 2*8ohm cabs op je amp wilt aansluiten je een amp moet hebben die 16ohm kan leveren? En is het zo dat hoe meer ohm hoe beter of waar heeft dit mee te maken?

Alvast bedankt,
Khoneini
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Bij 2 kabinetten van 8ohm, zit je op 4ohm!

Of 1 kabinet van 4 ohm (bijvoorbeeld 410hlf ampeg)

Gewoon bovenste kabinet aansluiten aan je versterker. en de onderste doorlussen vanaf de bovenste kabinet.

Goede amp! ik heb hem ook.
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Bericht door Khoneini »

GeertdeJonge schreef:Bij 2 kabinetten van 8ohm, zit je op 4ohm!

Of 1 kabinet van 4 ohm (bijvoorbeeld 410hlf ampeg)

Gewoon bovenste kabinet aansluiten aan je versterker. en de onderste doorlussen vanaf de bovenste kabinet.

Goede amp! ik heb hem ook.
Maar wat is het verschil dan tussen ohmage is het zo dat 8 ohm beter is als 4 ohm en wat doet het met je sound?
Is inderdaad echt een top amp! Heb een USA model in nieuwstaat kunnen overnemen nooit gebruikt altijd in magazijn gestaan!

Groet,
Sjors
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Op 4 ohm lever de svt 3 pro al zijn vermogen! dat is dus 450 watt.

Sluit je er een 8 ohm kabinet op aan kan dat, alleen heb je dan slechts 275 watt.
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Bericht door Khoneini »

GeertdeJonge schreef:Op 4 ohm lever de svt 3 pro al zijn vermogen! dat is dus 450 watt.

Sluit je er een 8 ohm kabinet op aan kan dat, alleen heb je dan slechts 275 watt.
Ah thanks voor je uitleg,
als ik je dus goed begrijp:
2*8ohm maakt 4ohm is dus svt 3 pro op 450watt vol vermogen
1*4ohm = 4 ohm betekent dus ook svt 3 pro op 450watt vol vermogen
Gebruikersavatar
GeertdeJonge
Berichten: 2575
Lid geworden op: 13 nov 2008, 10:29

Bericht door GeertdeJonge »

Klopt! :)
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Bericht door Khoneini »

GeertdeJonge schreef:Klopt! :)
Nou heb ik eigenlijk nog een andere vraag en ik weet niet of het verstandig is om hiervoor een nieuwe post te openen of het hier gewoon direct te vragen.
Wat zou een betere combinatie zijn:
SVT-410HE(https://www.ampeg.com/products/classic/s ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;) + SVT-15E(https://www.ampeg.com/products/classic/svt15e/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
OF
Enkel SVT410HLF(https://www.ampeg.com/products/classic/s ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Het blijft uiteraard ook wat ik zelf persoonlijk het mooiste vind. Maar wat ik eigenlijk wil bereiken is gewoon iets meer laag bij een 4*10" cab. Ik vind namelijk in een 4*10 inch cab net iets te weinig laag zitten. En ik ben bang dat als ik voor de svt-410he met svt-15e combinatie ga ik weer teveel laag heb.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

een 4x10 + nog een 2x10 dan.
daarbij hangt dat nog sterk af welke 4x10 je neemt. een hlf heeft veel laag, ik vind em iets te modderig zelfs.

ohja, en ohmage bestaat niet, dat heet impedantie.
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Bericht door Khoneini »

pol schreef:een 4x10 + nog een 2x10 dan.
daarbij hangt dat nog sterk af welke 4x10 je neemt. een hlf heeft veel laag, ik vind em iets te modderig zelfs.

ohja, en ohmage bestaat niet, dat heet impedantie.
Thanks voor je reactie! Maar is het niet zo dat als ik nog een 2*10 erbij neem ik misschien beter voor een 8*10 inch kan gaan? En is het niet zo dat alleen het geluid versterkt wordt op het moment dat ik 2*10 extra erbij neem want het is toch zo hoe groter het aantal inch van een speaker hoe meer bass eruit komt?
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

ik snap je vraag niet helemaal, 8 x 10 gaat idd nog harder en die speakers koppelen ook meer in het laag als in het hoog, dus als je 8x10 neemt klinkt dat bassiger als 1 4x10.
de grootte van een speaker zegt niet alles over hoeveel bas eruit komt, een 4 x 10 kan bv meeer bas hebben dan een 1 x 15, door meer speakeroppervlak. wat je ook hebt bij een 15er is dat de spreiding in het hoog van zo'n grote speaker veel minder is dan van een 10 inch, en daardoor lijkt die bassiger, terwijl je enkel minder hoog en mid hoort.

en dan hangt nog veel af van kastconstructie, baspoorten etc en kan je best gewoon testen zonder met dat speakerformaat rekening te houden.
Plaats reactie