Optredens: hoe het beste te versterken?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Optredens: hoe het beste te versterken?

Bericht door gothax »

Ik vroeg me af hoe jullie nou jullie gear versterken tijdens een optreden.
Heb je dan een big-badass stack, neem je je eigen gear mee (die toch al hard genoeg gaat), of versterk je lekker de hele zooi over de PA met een bassdrum mic?

Vroeg het me af omdat ik voor een band gevraagd werd (op de dag dat ik mn ash kocht..) en nu is die 100w genoeg voor de oefenbunker maar kwil eigenlijk nog iets harder gaan in de toekomst. Tuurlijk, doorsparen voor een stack, maar even een noodoplossing voor als (mocht het zover komen) we eind 2005/begin 2006 ergens gaan optreden.

Nu dacht ik zelf aan een Shure Bassdrum mic en die over de PA te versterken. PA = goed genoeg denk ik, zoiets als HK Audio.

Of gewoon de Hughes & Kettner combo nemen die daar staat? Maar je verliest dan wel een beetje je eigen sound..

Hoe staan jullie daar tegenover? Slepen jullie elke week jullie gear mee?
Let me know :D

PS. hoe zit dat met die vertragingen? Als je een mic voor je speaker zet, is de vertraging dan te horen of heb je er vrijwel geen last van?
PS2. Wat vinden jullie van london city cabs? ook dikke stront of is het best wel goed te doen? Wil nu doorsparen voor een Ashdown Mag300 met ?? cab :)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

Ga niet lopen kloten met een microfoon joh, er zit op je versterker vast wel een DI-out met xlr-stekker. de geluidsman pakt daar z`n signaal van voor de PA. En mocht je toch met een microfoon moeten werken zou dat bij het pa-materiaal moeten zitten. Ik heb nog nooit een bassist gehoord die z`n eigen microfoon meenam naar een optreden om uit te versterken.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

In kleine gelegenheden gebruik ik alleen mijn eigen installatie; dat is in die gevallen wel voldoende.
Bij PA gebruik gaat de bas via een DI-kastje of via de eigen DI van de Ashdown versterker naar de PA. Heel soms zijn er 2 kanalen voor de bas beschikbaar en dan wil de technieker er wel eens een microfoontje bijprikken (da's wel errug lekker).
Van enige vertraging bij versterking via een microfoon is geen sprake.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Een basdrum mic heeft een andere range.
Deze is niet geschikt voor een basversterker.
Een DI is een optie, maar je mist het karakter van je basbox.

Een microfoon schuin voor je speaker in combi met een DI is het beste.
Beiden kun je via de mixtafel optimaal afregelen.
De DI voor het directe geluid, en de mic voor het karakter van je amp/box.

Een trace versterken via DI bijvoorbeeld....dat zou ik zonde vinden.
Juist omdat de 4x10 die apparte punch geeft.
Dit krijg je via DI nooit terug.
Een combinatie van deze 2 gebruikte ik vroeger altijd...(ben een tijdje uit de running geweest).
Maar als ik weer het podium op ga, zal ik het zeker weer zo doen.

succes :wink:
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Ik hoor toch overal dat ook gewone basdrum micro's worden gebruikt om voor een versterker te plaatsen,
basversterker natuurlijk, omdat die een veel groter bereik heeft in het laag.
Bij mij hebben ze dat ook al enkele keren gedaan,
samen met de DI van m'n versterker,
dan heb je lekker veel laag van je DI, en de punch van je amp.
By The Way, ik probeer altijd zo hard mogelijk te gaan,
klinkt m'n ampeg beter, maarja, dat ligt aan de buisjes.
Hoe harder je gaat op het podium, hoe minder je in de mix zit!
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Mooie aan mijn Trace is dat je DI-out na de 12-bands equaliser zit.
Een beetje van het karakter van je amp kun je met een modeller wel doen, als je geen 2 kanalen hebt voor de bas.
Ik neem altijd mn Behringer V-amp Bass mee voor t geval dat ik niet de mogelijkheid heb om ook met een mic te spelen. Dat apparaatje kan verrassend goed ed sound van een trace 4x10 nabootsen.
Verder is t een erg handig ding om zonder amp met koptelefoon te spelen.
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Tot dusverre ben ik altijd direct gegaan (DI). Voor mij is een klein beetje versterking op het podium genoeg. De rest gaat over de PA.

Het is natuurlijk geweldig gers en geil om zo'n torenhoge stack achter je hol te hebben met allerlei lichtjes en uitslaande metertjes (die Korg rack tuners doen het goed), maar die zooi moet je ook allemaal opbouwen en afbouwen en meezeulen. Plus het feit dat je niet in de mix komt.

Voordeel van veel sound op het podium is dat de drummer je hoort. Drummers horen mij nooit tenzij ik over een drummonitor heen ga. Maar als drummers mij horen, dan negeren ze me. Fokking drummers ook...

En een mic voor je versterker is vooral leuk als je slapt of je achterste element voornamelijk gebruikt. Anders niet echt.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Helaas, mn ashdown heeft geen DI out..
dus dan maar zo hard mogelijk en een klein beetje bijversterken door mic?

En die V-Amp, sluit je die gewoon meteen op de PA aan en dan gewoon maar spelen? lijkt me wel erg handig :) (ook geen duur grapje overigens, erg betaalbaar)

edit:
we hebben volgende week trouwens een repetitie, om iedereen gewoon eens samen te krijgen enz. Dan maar meteen kijken wat hun PA (Oefenbunker) te bieden heeft :P ook maar meteen ff die H&K checken, ben bang dat ik de H&K ook nog erg lekker vind klinken :roll:
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

bij voorkeur versterk ik via mn DI op mn ashdown. lekker makkelijk en gedonder met mic`s. :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Je Ashdown heeft GEEN DI out, gothax??? Yowser, da's ouderwetsig. Zo'n V-amp is een soort pseudo DI. Die kan meteen op de P.A. maar dan moet je wel 1 sound willen. Effect switchen met zo'n apparaat (ik heb de gitaarversie) is een ramp. Je kunt er inderdaad wel leuk een setje mee faken, zoals een Trace.

Ik hoop overigens dat jij die H&K's lekker vind. Ik vind ze een ramp (de oude versies dan, met name de 515 serie).
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Unlord schreef:Je Ashdown heeft GEEN DI out, gothax??? Yowser, da's ouderwetsig. Zo'n V-amp is een soort pseudo DI. Die kan meteen op de P.A. maar dan moet je wel 1 sound willen. Effect switchen met zo'n apparaat (ik heb de gitaarversie) is een ramp. Je kunt er inderdaad wel leuk een setje mee faken, zoals een Trace.

Ik hoop overigens dat jij die H&K's lekker vind. Ik vind ze een ramp (de oude versies dan, met name de 515 serie).
tis geen ouderwetsig ding, tis een combo :P
Volgens mij hebben ze een BassForce 250watt.. :) ach ik hoor het wel

heb nu trouwens Cubase SX3 en CoolEdit Pro 2.1..
binnenkort eens voor de grap iedereen een eigen spoor geven en dan opnemen :D kijken of je dan een redelijk geluid hebt
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Meestal heeft de geluidsman wel een extern DI doosje liggen. Bas met jack in t doosje, jack van doosje naar je amp en xlr van doosje naar mengpaneel. Klaar is gothax.
En anders kun je er zelf een aanschaffen, zo duur zijn ze niet. waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een fatsoenlijke mic.
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

hangt ervan af... een fatsoenlijke DI is ook best duur volgens mij...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

ff checken, iemand enig idee waar ik ze hier in NL een beetje goedkoop kan krijgen?

Bassmatters: Sadowsky DI Box 240 euro.. is best te doen
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Bij feedback:
BBE DI 1000 voor 269€
Bss AR 133 voor 175€
Behringer DI 100 voor 39€
ART Zdirect voor 19,99€

t'is maar net hoeveel geld je er aan uit wilt geven.

Heb een aantal keer bij optredens over die behringer gespeelt, en dat klonk zeer okee hoor!
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Plaats reactie