Het grote Orange topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7412
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik heb een Orange AD200. Dat is er een van de eerste serie; dus de MkI.
Handbedraad, turretboard.

Hij is in de loop der tijd wel enigszins gemodificeerd.
Hij had standaard veel te veel sublaag. Echt niet te beteugelen en zeer vervelend, met name als je met PA speelt.
Ik heb door Rogier daar wat aan laten doen.
En de AD200 heeft ook een ontwerpfout waardoor er een brom in zit. Dat komt omdat er een paar componenten te dicht op elkaar gebouwd zijn; dat levert interferentie op. Het is nu verholpen door een dik pak lamellen van een oude trafo tussen twee trafo's in te plaatsen.

Verder ben ik wel redelijk content met mijn 200 watt full tube. Dat is precies wat ik zocht omdat mijn SVT II pro (300 watt) gewoon te zwaar werd voor mijn zwakke rug. En mijn V4B (100 watt) komt net iets vermogen te kort op het podium.

Qua instelling hou ik de Gain zo laag mogelijk omdat ik de pre-amp oversturing van de AD200 niet (meer) zo mooi vind. Dus de Master gaat wat verder open.

Ik maak altijd gebruik van de Slave als line -out richting PA. Dat werkt supergoed.


https://a3.l3-images.myspacecdn.com/imag ... 097b/l.jpg

Mijn zoontje Daan die de komst van de AD200 vierde toen ik hem net had gekocht:
https://a1.l3-images.myspacecdn.com/imag ... 6bf0/l.jpg





De Terror Bass 500 die ik getest heb, vond ik lekker klinken. Maar had toch wel een paar grote nadelen; nul komma nul dynamiek. Je zult echt met de volumeknop op je bas moeten spelen om iets van dynamiek in je spel te verkrijgen want de Terror 500 maakt alles even (kanon)hard. En ik vond de DI heel beroerd klinken; vies dun overstuurd.

De Isobaric cabs de 2x10 en de 2x12 geven verrassend veel druk en laag. Ik vond ze wel erg wollig, met name in kleinere ruimtes is dat niet heel erg fijn.
Ze zien er uit als 1x10 en 1x12, ze wegen geen drol. Dat is super.
Maar zijn wel erg klein. Dus op het podium heb je wel iets nodig om ze op te zetten anders profiteren alleen je kuiten van een briesje.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

En ook ik sta op het punt om over te stappen op de buizenbak. Nu heb ik hier en ginder te horen gekregen dat de 200 watt van de Orange misschien wat nipt zou zijn in bandformatie (ik speelde ervoor op een ampeg SVT 450 transistor die voor 3/4de open stond). Enige concrete info hieromtrent?
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Ik heb de SVT450 ook gehad en speel nu over een AD200B en trust me, als je overstapt vanaf een Ampeg SVT450 is het zowel qua sound als qua volume een hele verbetering! :)
Ik heb er nooit problemen mee gehad, hoor mezelf altijd erg duidelijk. Moet wel zeggen dat ik een SansAmp tussen m'n bas en amp heb liggen, dat zorgt wel voor wat extra volume.
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Ik heb de Tech 21 vt bass op mijn pedalboard staan, dus die zorgt ook voor wel wat extra push.
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Dan zou het al helemaal geen probleem moeten zijn :)
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Ik heb ook erg getwijfeld of deze amp voor mij geschikt zou zijn door de verhalen dat die niet hard genoeg zou kunnen... Of deze mensen weten niet hoe ze een geluid instellen die in de mix ook nog goed klinkt of gebruiken verkeerde speakers.

Ik heb echt nog nooit problemen gehad en wij spelen als het even kan behoorlijk hard. Het geluid krijgt wel een klein randje mee, maar dat hoort bij deze amp en dat vind ik nou juist de charme. Ga je echt voor een super cleane sound op harde volumes dan is deze amp niet voor jou. Maar volume tekort ga je er echt niet mee hebben.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Enige downside is dat ik ook de orange kasten heb, die enkel speakon aansluitingen hebben, maar ik veronderstel dat er wel jack to speakon kabels zullen bestaan.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Ja, die zijn er. Weet ik heel zeker, want ik had er net nog een in mijn hand... :)
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Bij mijn OBC810 kan ik gewoon jack gebruiken... :| maar er zijn natuurlijk ook jack to speakon kabels :)
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Op de OBC 410 en 115 kan ook beide...
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Raar, is er dan een nieuwe reeks ofzo uitgekomen, want ik heb echt enkel een speakon aansluiting :?
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Kan je je jack niet in het midden van die speakon steken?

Ter illustratione:
Afbeelding
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Aha, het zou een speakon/jack combinatie zijn dan.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Nee, dat zijn deze niet!

En deze combi's worden niet meer gemaakt; veel problemen mee....... ze zijn eigenlijk qua grootte niet evenredig waardoor veel jacks bleven steken!
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Dus best ze gewoon blijven gebruiken als speakons.

Ik weet dat deze vraag al vaak gesteld is, maar hoe zit het dan met het verbinden naar de cabinets toe? Ik zag dat er op de AD200 2x 4 ohm en 1 x 8 ohm outputs zaten. De cabinets zijn beide 8ohm.
Plaats reactie