Het grote Orange topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Jasperius
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2011, 18:01

Het grote Orange topic

Bericht door Jasperius »

Ik ben benieuwd wie hier allemaal Orange gear gebruikt en wat zij er van vinden.

Ik zie voor allemaal andere merken eigen topics en vind dat een Orange topic nog ontbreekt.

Ik heb zelf sinds kort een Orange Terror Bass 1000 (TB1000) en een Orange SP410 speakerkast.

De TB1000 is echt een bruut van een versterker.
In tegenstelling tot wat ik eerst dacht is het vooroordeel dat het een one-trick-pony is onterecht.
De 1000 watt versie heeft voldoende clean headroom. Wanneer ik een clean sound wil, draai ik de gain minder ver open (tot een kwart is hij nog clean, daarboven krijgt de sound een randje). Ik speel zelf het liefst met een randje aan het geluid, voor mij is het de ideale amp.

Met de SP410 speakerkast ben ik deels tevreden.
In de (kleine) oefenruimte komt hij niet goed tot zijn recht. Sommige (hoog en mid) tonen komen niet helder genoeg door. Ik denk dat dit door de akoestiek van de ruimte komt of doordat de gitaristen overheersen in dat frequentiegebied.
In tegenstelling tot in de oefenruimte klinkt de SP410 op een podium juist weer erg dik. Gisteren voor het eerst een optreden mee gedaan en daar waren alle noten goed te horen.

Voordelen set:
- Compact. Versterker is superlicht. Speakerkast compact maar best zwaar nog.
- De sound
- Nooit te weinig vermogen

Nadelen set:
- Tolex van de speakerkast is erg gevoelig voor krassen etc.
- Handvatten van de speakerkast zitten erg onhandig (aan de bovenzijde)
- In de kleine oefenruimte komt de speakerkast niet goed door de mix heen (op podia wel)

Graag wil ik weten wat jullie ervaringen van Orange spullen zijn.
generation84
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jul 2010, 12:11

Bericht door generation84 »

Ik heb zelf een terror bass 500 die ik momenteel gebruik in combinatie met een ampeg 610.
Uitermate tevreden over. One trick pony, valt over te discussiëren maar het is echt de klank die ik wil dus geen klachten daarover.
Licht, makkelijk, goeie klank.
Minpunt: commentaar van collega-muzikanten over m'n 'beautycase', 'handtas' enzovoort.
Pluspunt: hun gezicht nadat ze hun 40 kg zware lampenhead op het podium hebben gezeuld :D
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Ik gebruik nu sinds een aantal maanden een AD200B MK3 met een OBC410 en OBC115 speakerkast. Ik ben er echt super tevreden mee, ondanks dat ik in het begin er erg over getwijfeld heb. Verhalen dat die niet hard genoeg zou kunnen en dat de kwaliteit matig is hebben me doen twijfelen maar uiteindelijk ben ik gewoon echt voor het geluid van deze amp gegaan. Hij heeft wel zeer zeker een eigen geluid en dat moet net je ding zijn... maar ja welke amp heeft niet zijn eigen karakter. OH en hij gaat zeker wel hard genoeg!

Ik merk wel dat die heel verschillend reageerd met verschillende speakerkasten. Ik vind hem bijvoorbeeld niet even lekker klinken op sommige Ampeg 8x10 kasten maar dat is gewoon een kwestie van proberen. Het gewicht... tja het is zwaar maar niet zo zwaar als bv een Ampeg SVT Classic plus dat ik dat gezeur over gewicht nooit echt heb begrepen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Vannacht droomde ik nog dat ik een basgitaar ging reampen door een Orange 4x10 met zo'n Terror top. Voor een echte rocksound. Er stond ook nog een 1x12 Aguilar cabinet, maar ik koos voor die 4x10 Orange. Kun je nagaan! :facepalm:
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Heb een AD-200B MK3 met een OBC810. Hele eigen sound zoals hierboven al gezegd werd, maar echt iets voor mij en heb sinds ik deze set heb geen last meer gehad van ampGAS :mrgreen:

Afbeelding

Klinkt heerlijk strak, heeft een lekker randje en niet teveel gedoe met knoppen. Precies zoals ik het wil hebben :dance:
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Ik zie dat je nog geen endorsement hebt voor straplocks...? :lol:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Wil ik ook helemaal niet... Heb vanalles geprobeerd, maar de poor-man's-straplocks bevallen tot nu toe nog het best :mrgreen:
Onze gitarist heeft ze wel ergens in het zwart kunnen vinden, die moet ik toch eens gaan scoren :roll:
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Jasprecision schreef:Wil ik ook helemaal niet... Heb vanalles geprobeerd, maar de poor-man's-straplocks bevallen tot nu toe nog het best :mrgreen:
Onze gitarist heeft ze wel ergens in het zwart kunnen vinden, die moet ik toch eens gaan scoren :roll:
*kuch kuch*
























Afbeelding
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Heb ik geprobeerd, maar dat gaat er weer vanaf :facepalm:
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

O RLY?

:lol:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

:offtopic: :mrgreen:
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

deevit schreef:Zwarte straplocks :wink:
Das geen Grolsch rubber (achtige).
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ah, nu ik het opnieuw lees was dat niet wat hij bedoelde inderdaad. Sorry! :)
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

deevit schreef:Ah, nu ik het opnieuw lees was dat niet wat hij bedoelde inderdaad. Sorry! :)
Wat hij wel bedoelde googlen was nog wel een uitdaging. Maar volgens mij heb ik hier zwarte Flaschendichtungen gevonden. (En dat terwijl ik aan het zoeken was naar "Swing Top Washers black". ;-))
Plaats reactie