Het grote Orange topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Bolobass »

we tigers schreef: 28 dec 2017, 17:03
we tigers schreef: 24 dec 2017, 17:04 Iemand hier enige ervaring met een Orange 4 Stroke 500?
Fakkit. Ik heb er gewoon eentje besteld! :jam:
:worship:
We kijken uit naar de uitgebreide review!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Hans58 »

Krospoost, Michael, maar what the hell. Laat het ons weten!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

Ik heb gisteravond mijn eerste repetitie gehad met de 4 Stroke 500. Eerst alles op 12 uur en voorzichtig volume open draaien om te kijken waar ik stond. Dat was eigenlijk al behoorlijk lekker. De Ric heeft een vrij lage output, dus ik moest de volumeknop verder open draaien dan ik dacht. De versterker heeft geen gain knop, dus dat voelt wat gek.
Toen ging ik aan de slag met de "compressor". Ik zet het maar tussen haakjes, want ik ervaar het niet als een compressor. Bij een compressor denk ik aan dynamiek plat drukken, terwijl met deze knop ik juist het gevoel heb dat het beest wordt los gelaten! Een paar tikjes en de sound wint aan karakter en vooral ook veel aan volume. Dan blijkt dat er veel oomph in deze Orange zit. Bij hogere standen van de compressor krijg je een randje dat behoorlijk buizig aandoet.

Daarna wat draaien aan de EQ en de versterker wordt weer een stukje toffer. De range is groot en kleine veranderingen hebben veel impact. Ik wist hem echt precies lekker in de bandmix te zetten. Ik durf rustig te zeggen dat bij bepaalde nummers ik nog nooit zo lekker heb geklonken! De mannen in de band waren unaniem extreem lovend. De mids klieven serieus lekker door alles heen.

Was het de overstap van de Genz Benz Streamlier 900 waard?
Ja. De Orange wint het op goddelijke mids, mooie controle in het laag (De Streamliner kleurt daar soms erg buiten de lijntjes) en een bepaalde driedimensionaliteit in het geluid die ik uit de klasse D eindtrap voor mijn gevoel niet kreeg. Ook daarin zit deze dichter bij mijn buizenversterker. De Engelsen zouden het "heft" noemen.

Gecombineerd met mijn SolidGoldFX Beta was het helemaal smullen. En ook de fuzz van mijn Grey Stache vrat hij probleemloos op en blafte hij brutaal uit mijn cabinet (Aguilar DB410).

De Streamliner wint het echter op een paar andere gebieden: Vanzelfsprekend is de Streamliner een pak lichter en kleiner. En de DI van de Streamliner is om van te smullen. Die had voor mij tot nu de beste sound voor opnames. Verder mist de 4 Stroke een effects loop en een mute knop. Voor mij echter geen gemis. Ik mute met mijn stempedaal en de effecten vind ik het lekkerst als die er voor in gaan. Opnemen thuis deed ik meestal al met mijn Tonehammer DI, dus ook dat komt wel goed. Ik denk dat ik me dus wel over de verkoop van de Streamliner heen kan zetten.

Kanttekening:
Ik heb hem net, dus wittebroodsweken. Over een tijdje het ware gewogen oordeel.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Hans58 »

Dat klinkt behoorlijk veelbelovend, leuk om te lezen. Wat ik in filmpjes heb gezien en -vooral- gehoord stemde me wel vrolijk. Hopelijk blijft het in het huwelijk na de wittebroodsweken ook nog liefde en koek&ei :D
En dat kan zeker want 1,5 jaar nadat de Rick in mijn leven kwam is de verliefdheid er ook nog.
Voorlopig houd ik het kwa versterking nog bij de gâhwe âhwe buizenbassman 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

Hans, de Rickenbacker is sowieso een blijver! Dat ding speelt zo lekker en klinkt retegoed.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Hans58 »

Dat is hier net zo. Ik moet nog ff met de Rikkenbekkerboer regelen dat ik de Optima flats krijg.
Maar dit natuurlijk geheel :offtopic:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

Afbeelding
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

In Duitsland bij TubeTown heb ik een head case laten maken voor mijn Orange. Gisteren is 'ie binnen gekomen. Die mannen leveren kwalitatief uitstekend spul af! Vanavond weer repeteren met de band, dus dan gaat de 4 Stroke zijn nieuwe jasje aantrekken. :jam:

Afbeelding
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Hans58 »

Ziet er goed uit zeg!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

Dank je, Hans. Dit is het totaalplaatje geworden:

Afbeelding
Afbeelding
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het grote Orange topic

Bericht door aap »

Damn mooi setje!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Muziekschuur »

Die kleuren bij elkaar is absoluut fraai. Nu nog een mooie wilde blouse met die kleuren en rock'n roll
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Het grote Orange topic

Bericht door kamiell »

Wel verbazend veel knoppen voor een Orange! Ik dacht dat hun concept voornamelijk was dat je je volume maar moest aanpassen tot iedereen nét doof werd en dat je dan geweldig klonk.
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Het grote Orange topic

Bericht door we tigers »

kamiell schreef: 01 feb 2018, 16:52 Wel verbazend veel knoppen voor een Orange! Ik dacht dat hun concept voornamelijk was dat je je volume maar moest aanpassen tot iedereen nét doof werd en dat je dan geweldig klonk.
Zo werkt 'ie ook uitstekend. Maar die acht witte knoppen rechts zijn EQ. Bovenste vier laag, laag-mid, hoog-mid en hoog. De rij daaronder is voor de frequenties. Het lijkt allemaal even misschien wat gedoe, maar het werkt eenvoudig en goed. Je kan zo nog heel wat aan je geluid, mocht je dat willen. Wil je dat niet? alles op 12 uur en verder die twee grote knoppen open janken tot je broekspijpen wapperen en/of je oren bloeden.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Het grote Orange topic

Bericht door Gerko »

Heren, dit weekend heb ik deze prachtige set aangeschaft en ik ben er helemaal verliefd op. Vrijdag opgehaald en zaterdag direct kunnen gebruiken met een optreden. Simpel, hard, handzaam en een super lekker geluid! Precies wat ik zocht. Het enigste nadeel is dat de VBA die er achter staat helaas zal moeten vertrekken :( De VBA vind ik ook geweldig alleen zij is me toch te zwaar en lomp voor de cafeetjes waar wij spelen..

Afbeelding
Plaats reactie