Bereik van 410 cab

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Skippy
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2011, 13:51

Bereik van 410 cab

Bericht door Skippy »

Op het moment ben ik druk met rondkijken naar wat voor soort amp en cab ik zou willen en om te beginnen lijkt het mij wel wat om eerst een 410 of 210 cab te kopen om daar later een 115 nog onder te zetten.

Nu is het zo dat veel 10" cabs een bereik hebben vanaf omstreeks 60 hertz. Veel PA systemen gebruiken een lowcut op hun EQ of crossovers om alles onder bijvoorbeeld de 40 hertz weg te filteren. Hierdoor blijft er dus een leeg gebied over tussen de 40 en 60 hertz. Daarbij komt ook nog dat ze waarschijnlijk het meeste rendement hebben op een nog iets hogere frequentie.

Omdat mijn basgitaar gestemd staat in drop A (AEAD) en ik daar ook veel gebruik van maak, produceer ik knap lage frequenties. Nu vraag ik mij af of ik met 10" cabinet goed uit de voeten zou kunnen of is het verstandig eerst een 115 aan te schaffen en eventueel later een 210 of 410? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe groot het gemis is aan laag geluid bij 10" cabs.

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
RANURA
Berichten: 680
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:04

Bericht door RANURA »

Skippy schreef: Omdat mijn basgitaar gestemd staat in drop A (AEAD) en ik daar ook veel gebruik van maak
Thanks alvast!
wat dacht je van twee 2x15' cabs.. :jam:

Fender J-Bass USA, MarkBass LM II, FAD, BAG END

https://www.myspace.com/AutoPilotSwalmen" onclick="window.open(this.href);return false; (coverband)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

2*15" is wel niet echt handig voor opt podium :p
maar ok het werkt zeker wel voor het sublaag :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik heb twee cabs die moeiteloos mijn dropped-A weergeven: Peavy TXF 410 en SWR Henry The 8 x 8. Je hebt echt geen 15" nodig hoor.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Skippy
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2011, 13:51

Bericht door Skippy »

Mijn keus gaat op dit moment nu uit naar die Kustom DE300 HD amp plus dan een Kustom DE410 cab erbij. Maar dan moet het wel goed het laag weergeven natuurlijk :)

En dan later eventueel een DE115 cab eronder. Of zou het slimmer zijn eerst de 15" te kopen? Zou die dan hoge tonen ook goed weergeven? Er zit wel een 3" hoogdriver ook in die kast.

Waarschijnlijk is het het beste om gewoon eens te testen, maar via internet heb ik ze eigenlijk alleen maar bij Thomann gevonde.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik vind een 15" zwaar overroepen. De cabs die ik vermeld gaan dieper dan een 15". En een 15" is heel onhandig om op een podium te gebruiken doordat ze te ver reiken en de PA man ongelukkig maken, terwijl je er op 't podium ook niet gek veel aan hebt door het indirecte van de sound.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Skippy
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2011, 13:51

Bericht door Skippy »

Die Peavey klinkt inderdaad wel goed. Volgens Thomann gaat die van 30 tot 16000 hertz. Dat lijkt mij perfect! Verder kun je de hoog driver achterop ook verstellen kwa volume dus dat is ook een plus. Nu nog even die andere opzoeken.

Er staat er 1 te koop op Marktplaats, maar dat is helaas de 8 ohm variant. Die Kustom amp levert 300 watt op 4 ohm, dus beter vind ik een keer een 2e hands 4 ohm variant.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

nee je begint beter met 1 op 8 ohm dan zodat je nog kan uitbreiden indien nodig :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Skippy
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2011, 13:51

Bericht door Skippy »

Ja dat is zo, maar wel jammer dat die Peavey kast alleen maar een input heeft en geen doorlink. Maar een doorlinkkabel is zo gesoldeerd natuurlijk.
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

De meeste amps hebben 2 outputs dus dan is door linken geen probleem. Ik zou ook zeker voor een 8ohm kast gaan zodat je later nog kan uitbreiden.

Zelf gebruik ik een 4x10 en 1x15, nooit probleem gehad met dat de laag niet goed door kwam ennik speel in een ADGC stemming.
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

De Peavey TVX 410 is inderdaad een goeie cab. Heb hem zelf ook :) Hij kan vrij laag, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dat eerder mijn versterker het niet meer aankan als het heel erg laag moet. Daar moet je natuurlijk ook op letten.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Skippy
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2011, 13:51

Bericht door Skippy »

Dank iedereen voor jullie berichten!

Had nu ook een achterkant gevonden van die Kustom DE300 HD amp die ik graag zou willen en er zitten inderdaad 2 uitgangen op. Dus een 8 ohm cabinet is erg prettig om te combineren met een ander 8 ohm cabinet. Nu is het wel zo dat ik waarschijnlijk niet op korte termijn 2 cabinetten in mijn huis ga hebben en die Kustom levert op 4 ohm 300 watt en op 8 ohm gaat dat een stuk minder zijn. Met een 4 ohm cabinet zou ik daarom (volgens mij) harder kunnen knallen.

Op zich ben ik wel handig met speakers solderen dus ik weet niet of het misschien mogelijk is om de kasten anders serie / paralel te schakelen? Iemand een idee wat voor ohmage die losse speakers zijn?
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Iets zeldzamer maar misschien wel interesant... Een 4x12 :wink:

Hiervoor had ik trouwens een 2x12 en een 1x15 wat ook een goede combinatie is.
Plaats reactie