Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Je hebt twee uitgangen voor minimaal 4Ohm weerstand. Normaliter ziet je amp bij 1 aangesloten 8Ohm cab dus 8, en bij twee 8Ohm cabs dus 4Ohm totale weerstand. Toch?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bolobass schreef:Je hebt twee uitgangen voor minimaal 4Ohm weerstand. Normaliter ziet je amp bij 1 aangesloten 8Ohm cab dus 8, en bij twee 8Ohm cabs dus 4Ohm totale weerstand. Toch?
Klopt, maar deze amp heeft 2 individuele output secties die beide 500W leveren bij 4 ohm. Dus als je de 2 8 ohm speakers aan zou sluiten zou het nog steeds 2x 8 ohm zijn........... je kan die trouwens prima op beide eindtrappen aansluiten maar dan daalt je power flink........

Anders, ja, beide speakers in parallel aansluiten met een speciale kabel.
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Green Goblin schreef:Nieuwe vraag. Ik heb dus nu 2 cabinetten en een Little Giant 1000, die heeft twee aparte eindtrappen van 4 Ohm. De cabinetten zijn beide 8 Ohm. Ik heb al in de Faq gelezen dat serieel schakelen nou juist 16 Ohm oplevert, niet de bedoeling. Dus zou ik de twee cabinetten parralel moeten zetten op één uitgang.
Transistor versterkers hebben geen eindtrappen van een bepaalde weerstand. De versterker kan een bepaald vermogen leveren bij een bepaalde weerstand (en eigenlijk moeten we over impedantie praten aangezien het hier om wisselstroom gaat en niet om gelijkstroom).

Parallel kan je bereiken door een kast door te lussen naar een volgende kast. Daarmee worden je speakerkasten parallel geschakeld.
Kan ik dat doen met een gefabriceerde kabel, dus aan één kant een jack, waar twee kabels met elk een jack uitkomen ? Of ben ik dan gevaarlijk bezig ?
Ja dat kan maar is meer risicovol dan doorlussen.
Nu heb ik gewoon elk cabinet op zijn eigen uitgang, werkt ook prima natuurlijk, maar het scheelt wel wat in vermogen natuurlijk.
Ja, maar je maakt een foutje in je beredenering:

Als je jouw speakers op aparte eindtrappen aansluit dan zal het maximale vermogen dat de versterker kan leveren (ongeveer) 2 x 350 Watt zijn = 700 Watt. Dit is namelijk het vermogen dat je versterker kan maximaal kan leveren bij 8 Ohm (bij gebruik van beide eindtrappen).

Als je ervoor kiest beide kasten parallel op een eindtrap aan te sluiten dan kan je versterker maximaal 500 Watt leveren. Dit is namelijk het vermogen dat je versterker maximaal kan leveren bij 4 Ohm (bij gebruik van een eindtrap).

Maximaal vermogen uit je versterker haal je door beide eindtrappen te belasten met 4 Ohm. Verwacht hier echter geen grote winst te behalen!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Rieno schreef:Wat voor speakerkasten gebruik je nu? Vaak hebben ze wel een mogelijkheid om door te lussen :)

Zo niet zul je een aparte kabel moeten hebben idd, maar dat is wel mogelijk. Gewoon de draadjes goed verbinden zodat je een parallelle schakeling krijgt.
Goede vraag, ik was er eigenlijk voetstoots van uitgegaan dat ik met doorlussen een serieschakeling kreeg.

De cabs zijn een Warwick 410-80 (?), twee aansluitingen maar ongemarkeerd en een Genz Benz FCS-115T, één Speakon en twee jacks, waarbij wel "full range parralell inputs" staat.

Afbeelding

Een handleiding kan ik alleen niet vinden.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

9 van de 10 keer zijn de speakeraansluitingen parallel (zeker met 8ohm cabs, anders zou dat in serie 16ohm opleveren).
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Vraagje,

Ik repeteer met mn 2e bandje met een ampeg 2x10 8ohm 200watt cabinet met een ampeg micro versterker 200watt bij 4 ohm.
Regelmatig kom ik vermogen te kort, de 2x10 kan hard genoeg met een zwaardere versterker.


Weet iemand of ik met deze Dynacord 55 watt buizen meer purrie uit het cabinet krijg????

alvast bedankt

Marten
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Je doet er beter beter aan een 2e cabinet bij te schakelen. De spullen die je gebruikt staan er om bekend dat ze niet erg efficiënt zijn en komen in de meeste pop/rock formaties vermogen te kort.
De versterker vervangen door 1 met minder watt is niet logisch :wink:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Klinkt inderdaad niet logisch, maar ik heb begrepen dat 100 watt buizen harder klinkt dan 100 watt transistor vermogen. En ik wil de micro gewoon thuislaten, vandaar dat dit misschien wel wat zou kunnen zijn.
Zelf heb ik geen ervaring met de transistor/buizen vergelijking, vandaar mijn vraag.
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Buizen amps worden meestal geduid aan de kracht waarop het signaal nog clean doorkomt dacht ik. Maar omdat ze vaak oversturen op een manier die prettig in het gehoor ligt gaan ze idd harder dan solid state amps.
Blijft slim om er toch een cab bij te zetten omdat a) je speaker oppervlakte verdubbeld, en b) de amp dan zijn volle vermogen (op 4Ohm dus) kwijt kan.


Edit: neem even contact op met de verkoper, er valt vast een test meeting te regelen. Neem je jou cab en bas mee voor de vergelijk.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Ik vermoedde dat er tussen mijn mixer en amp iets mis was, gezien ik een constante zoem hoorde als ik met koptelefoon speelde.
Nu ik mijn cab binnen heb, blijkt het toch uit de amp te komen, gezien ik het nog altijd hoor.
Ik vermoed dat het in de pre-amp zit, gezien het harder klinkt als ik de gain verder open draai.
Ook kraakt het geluid als ik de gain verdraai.
Ik vermoed dat sowieso de gain potmeter vuil is, maar de zoem heb ik geen flauw idee van waar ik het moet zoeken.

Het gaat om de SWR350X, met een buisje in de pre.
Wat zou ik kunnen nakijken?
Ik heb redelijk verstand van electronica maar versterkers nooit veel mee gedaan, dus als het te ingewikkeld word ben ik bang dat ik hem moet wegbrengen, wat altijd weer verrassend kan zijn qua kosten.

Ik weet dat hij bij de vorige eigenaar een tijdje niets gedaan heeft, bij mij heeft hij ook nog niet veel gedaan gezien de zoem door koptelefoon erg overheersend was, nu door de cab valt het mee als ik de gain niet teveel open zet.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Toen ik een brom in m'n versterker had, bleek de buis kapot :) Dus daar zou ik het eerst zoeken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Gezien je wel verstand van versterkers hebt neem ik aan dat je alle aarding gecheckt hebt? Anders zou het inderdaad een buisje kunnen zijn dat het bijna begeeft
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Vraagje: Mijn quatravalve heeft een fixed bias die je niet kan instellen. Als ik nu (zie het schema) R4, 22K vervang door een 5K weerstand in serie met een 25K potmeter, is de bias dan wel instelbaar?
Verder is de constructie van de amp zodanig, dat je 'em bijna helemaal uit elkaar moet schroeven om voltages te meten. Weet iemand waar ik van die 'meetpunten' (testpoints) kan kopen die je in het chassis kan monteren?
Groet, Sander
Afbeelding
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Moet lukken! De 5k weerstand zou je ook weg kunnen laten maar soms is het wel handig om het erbij te hebben. Verlaagd iig de druk op de instelpotmeter wat de levensduur ook weer tegemoet komt.

Wat voor meetpunten wil je hebben btw?
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Ik wil de hoogspanning op de buizen en de spanningsval over de 1ohm weerstand naar aarde kunnen meten zonder 45 schroeven los te draaien. Ik zoek dus zoiets:
Afbeelding
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Plaats reactie