Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Probeer Tube Town maar, die hebben die dingen volgens mij wel liggen!
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Zou ik mijn Bass King T aan kunnen sluiten op mijn 20 watt Hartke combootje? Of zou ik daarmee de speaker kunnen opblazen?
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Kweet niet zeker of ik de vraag op juiste waarde inschat, maar ik gok het erop:

Ja hoor, zolang je maar bedoelt dat je 'm alleen maar op de speaker van het combootje aansluit.
Als de versterker van het combootje parallel blijft staan dan ga je wsch. een eindtrap heel erg kapot maken, en het maakt niet uit of het combootje uit staat, want de uitgangstransistors staan open en bloot voor het signaal van de Dynacord en kunnen er door worden opgeblazen.

De speaker moet gewoon niet overbelast worden. Voorzichtig met de volumeknop, en geen speakergeflapper aanvaarden. In dat geval meteen volume terugdraaien.

Of dacht je meer aan een of ander uitgangssignaal van de Dynacord naar een of andere ingang op het combootje?
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10835
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik heb hier al een tijdje een Peavey TKO65 (te koop) staan, die ik een lange tijd niet heb gebruikt.

Nu heb ik vanmorgen het ding weer eens aan geslingerd, en zeker met een aantal bassen krijg ik er een tone uit die ik al een tijdje zoek! :)
Tof voor op de slaapkamer zo'n 65watt, maar voor een optreden kom ik dan wel iets te kort.

Nu ben ik niet zo'n expert op het gebied van Peavey, maar volgens mij komt het vooral door de Black Widow.

Weet iemand een amp die er qua sound bij in de buurt komt, maar met meer vermogen?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

OK... het lijkt erop dat het niet de versterker is, maar het contact...
Een hele dure contactdoos blijft een contactdoos, die er maar eens uit gehaald en tot nu toe nog geen gebrom gehoord.
Kan dit? Ik kan me zo indenken dat er op podia ook verlengsnoeren gebruikt worden?
Benji schreef:Ik vermoedde dat er tussen mijn mixer en amp iets mis was, gezien ik een constante zoem hoorde als ik met koptelefoon speelde.
Nu ik mijn cab binnen heb, blijkt het toch uit de amp te komen, gezien ik het nog altijd hoor.
Ik vermoed dat het in de pre-amp zit, gezien het harder klinkt als ik de gain verder open draai.
Ook kraakt het geluid als ik de gain verdraai.
Ik vermoed dat sowieso de gain potmeter vuil is, maar de zoem heb ik geen flauw idee van waar ik het moet zoeken.

Het gaat om de SWR350X, met een buisje in de pre.
Wat zou ik kunnen nakijken?
Ik heb redelijk verstand van electronica maar versterkers nooit veel mee gedaan, dus als het te ingewikkeld word ben ik bang dat ik hem moet wegbrengen, wat altijd weer verrassend kan zijn qua kosten.

Ik weet dat hij bij de vorige eigenaar een tijdje niets gedaan heeft, bij mij heeft hij ook nog niet veel gedaan gezien de zoem door koptelefoon erg overheersend was, nu door de cab valt het mee als ik de gain niet teveel open zet.
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zat er meer op die contactdoos aangesloten? Was het een lang snoer naar de wandcontactdoos? Zat er een lampje op de contactdoos bij de aan/uit-knop? Allemaal zaken die een brom of zoem kunnen veroorzaken :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb op mijn markbass cl108 een schakelaar zitten waarmee ik hem mono 4 ohm kan schakelen of stereo (2 x 4x10) op 8 ohm. Zou het kwaad kunnen als ik mijn versterker (markbass little Mark rocker 500) mono heb aangesloten en deze schakelaar per ongeluk bedient wordt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Zit er verschil in instrument- en speakerkabels met jackaansluiting?
(vast wel, anders hadden ze geen andere naam, maar om het toch even zeker te weten...)
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ja, speakerkabels zijn veel dikker en anders gemaakt. Dit omdat er meer stroom door moet lopen en de weerstand lager moet zijn :) Gebruik dus maar beter geen instrumentkabels, die kunnen flink warm worden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Benjabas
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 sep 2013, 18:45

Bericht door Benjabas »

Aha!
Altijd fijn als vermoedens worden bevestigd!
Bedankt! :jaaaaa:
"You see, I speak English well, I learned it from a book."

Don't kill the messenger!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Zeg, maar het probleem is toch eigenlijk niet dat ze te warm worden, maar dat de weerstand te hoog is voor de versterker ? Dat warm worden is eigenlijk meer een bijverschijnsel.

Dus, beste kijkbuiskinderen, als jullie ooit een ampére-meter aansluiten op jullie motorfiets, gebruik dan een dikke stroomkabel....anders sta je opeens ergens met een Goldwing waarbij de rook ergens binnen uit de kuip komt. En ik kan jullie verzekeren dat een motorfiets van 350 kilo een kilometer ver naar huis duwen vermoeiend is........
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Klopt, maar het warm worden sloopt je kabel en dus ook de uitgang op je versterker en de ingang op je speakerkast als je pech hebt. En hoe diep dat de versterker in gaat weet je natuurlijk nooit :) Je versterker kan idd ook minder vermogen kwijt door die hogere weerstand, maar dat resulteert eigenlijk nergens anders in dan een niet lekker werkende versterker (volume e.d.). Dat alleen gaat ie niet snel stuk van.

Op laag vermogen (dus laag volume) maakt het allemaal dus weinig problemen, maar hoe harder je de versterker zet...hoe groter de kans op problemen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ok, dus dan is het wel de kabel die kapot gaat, en niet de versterker ? Het gaat mij er even om, hoeveel kans heb je om je versterker te slopen als je een instrumentkabel gebruikt.

De kabel kan dus te heet worden, en je ingang en uitgang kunnen beschadigen (smelten), en daardoor zou eventueel weer kortsluiting kunnen ontstaan, waardoor je versterker een andere storing krijgt. Lijkt me wel worst case scenario, maar ok, better safe than sorry.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Mwa, grof gezegd klinkt het al snel kut door de hogere weerstand en als je de versterker teveel pusht wordt je kabel te warm/heet met alle mogelijke gevolgen van dien :) Dus je kunt het best even doen als het absoluut niet anders kan, maar zeker niet op hoog volume en zeker niet te lang.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

verder maakt het natuurlijk uit of het een buizenamp is of niet. de hogere weerstand zal in een buizenamp de trafo meenemen
Plaats reactie