Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

bobbelmans schreef:De gitarist van mijn band heeft een probleem (en dus ik ook :D ) en ik hoor graag jullie bevindingen;
Hij heeft sinds kort een nieuwe Orange Dual Terror en een nieuwe Fender Telecaster.
Nu plugde hij hem gisteren in en waren we behoorlijk uit het veld geslagen door de ruis (geen brom) die constant uit de versterker kwam. Behoorlijk hard en vervelend, ook tijdens het spelen zelf.
We hebben verschillende stopcontacten geprobeerd, de tl verlichting uitgeschakeld, elektrische verwarming uitgezet, andere versterker etc maar de ruis bleef.
Met zijn Squier Stratocaster was het hetzelfde verhaal.Ik heb daar met mijn Jazz bas ook meer ruis dan thuis.

Ik neem aan dat we hier dus te maken hebben met een slechte aarding van de ruimte zelf. Ik heb al wat gegoogeld en om nu de aarde-pen te gaan zoeken en daar een emmer water met 15 kilo zout bij te gaan gieten vind ik wat ver gaan (echt waar :) ).

Is er iets als een pedaal wat zoiets kan tegengaan? Moet de gitaar geshield worden (hij is spiksplinter nieuw...)? Andere ruimte zoeken?(Neeeeeeee!!!!)

Dank!

Oke, dit was dus makkelijk op te lossen. Ipv de gain voluit, de gain op; driekwart. Ruis-brom-ding zo goed als weg (iig op een acceptabel volume).
Bedankt voor het meedenken!

Edit; bovendien kwam het Tele geluid veel beter uit met minder gain. Vele malen neutraler en echt zoals een tele hoort te klinken. Goed geluid hebben we inmiddels!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Vandaag een oefenversterker gekocht: een Warwick BC80 combo. Leuke, eenvoudige amp. Maarrrrrrrr:

Testend bij de verkoper was ie lekker stil, maar bij mij heeft ie een aarderuis als een dolle. Nu weet ik dat de aarde bij mij thuis slecht is, mijn Roland cube 60 heeft er in mindere mate ook last van (ik kwam er achter dat er niks mis mee was toen ik hem voor de check had weggebracht bij iemand die wel een fatsoenlijke aarding heeft thuis). Mijn Markbass LMII was wel weer stil, en mijn Line 6 gitaarcombo heeft ook geen problemen. Het varieert dus nogal in hoeverre een amp bij mij thuis ruist.

Echter de voeding van de Warwick is dus slechts een karig (en irritant kort) stekkertje:

Afbeelding

Nu dacht ik gelezen te hebben dat die Warwicks ontworpen zijn zodat ze geen randaarde nodig hebben, echter....zou ik iets ruis kunnen onderdrukken als ik er een andere plug insteek die wel een randaarde heeft?
Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:18

Bericht door frakke »

De plug die in de amp komt heeft geen voorziening voor aarde dus als je aan de kant voor het stopcontact één hangt met aarde heeft het toch geen zin!

Probeer eens een ander snoertje van een draagbare radio,printer enz misschien helpt dat zijn dezelfde snoertjes.
Grts Frank.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik zal eens kijken of ik iets heb liggen dat erin past, bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

PMJ schreef:Vandaag een oefenversterker gekocht: een Warwick BC80 combo. Leuke, eenvoudige amp. Maarrrrrrrr:

Testend bij de verkoper was ie lekker stil, maar bij mij heeft ie een aarderuis als een dolle. Nu weet ik dat de aarde bij mij thuis slecht is, mijn Roland cube 60 heeft er in mindere mate ook last van (ik kwam er achter dat er niks mis mee was toen ik hem voor de check had weggebracht bij iemand die wel een fatsoenlijke aarding heeft thuis). Mijn Markbass LMII was wel weer stil, en mijn Line 6 gitaarcombo heeft ook geen problemen. Het varieert dus nogal in hoeverre een amp bij mij thuis ruist.

Echter de voeding van de Warwick is dus slechts een karig (en irritant kort) stekkertje:

Afbeelding

Nu dacht ik gelezen te hebben dat die Warwicks ontworpen zijn zodat ze geen randaarde nodig hebben, echter....zou ik iets ruis kunnen onderdrukken als ik er een andere plug insteek die wel een randaarde heeft?

Dat type Warwick-versterker is zó ontworpen , dat er voor het "veiligheids-aspect" geen randaarde nodig is.
Als er binnen IN het apparaat een defect optreedt kunnen er geen spanningsvoerende componenten met z'n behuizing in contact komen waardoor het apparaat aan de buitenkant ( en dus ook de snaren van je bas ) onder spanning kan komen te staan.
De instrument-input zal denk ik ook wel met een zgn impedantie-trafo'tje geïsoleerd staan .

Zo'n langer Philips-snoertje kun je in elke witgoed-winkel kopen , .....en als je even naar de kringloopwinkel bij jou in de buurt gaat, dan heb je ze voor het uitzoeken ( voor niks ! , of praktisch niks )

Het ruis-probleem los je er echter NIET mee op . :cry:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de tip over dat snoer, ik rij zo voor m'n werk langs de kringloop...met 25ct op zak :wink:

Het is irritant dat het per versterker verschilt hoeveel last ik ermee heb thuis, dat is telkens maar weer afwachten. Bij de verkoper was de Warwick stil. Maar zoals ik al in m'n eerdere post zei had/heb ik dat probleem ook met mijn oude Roland cube 60. Hij ruiste als een dolle (zeker met actieve bassen), maar toen ik wilde demonstreren bij de reparateur was er niets aan de hand :facepalm:...alleen met de treble volle bak open was er wat ruis, maar ja dan zoek je er echt naar.

Met de Warwick had ik gehoopt dat een randaarde wat verschil kon maken, maar dat is dus niet zo. Helaasch.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Misschien zit je dichtbij een tl-buis of iets anders dat de ruis veroorzaakt.
Als je je vinger op een snaar legt doet ie het dan ook?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het lijkt er inderdaad op dat je vervuiling op je netspanning hebt...kan ook een slechte dimmer zijn ergens in huis, of zelfs een koelkast. Schakel als test eens alle groepen 1 voor 1 uit en kijk of het fenomeen verdwijnt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de reacties.

@ Klaasvaak; ik heb geen TL-buizen, en als ik mijn hand op de snaren leg wordt het effect sterk minder.

@ Idiot: Daar zeg je me iets; ik heb in een kamer op dezelfde groep namelijk een defecte dimmer in de muur zitten. Deze heb ik nog niet vervangen ivm weinig gebruik van die kamer, maar nu ga ik zeker eens bekijken of dat de boosdoener is!
Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:18

Bericht door frakke »

PMJ schreef:@ Idiot: Daar zeg je me iets; ik heb in een kamer op dezelfde groep namelijk een defecte dimmer in de muur zitten. Deze heb ik nog niet vervangen ivm weinig gebruik van die kamer, maar nu ga ik zeker eens bekijken of dat de boosdoener is!
En al getest?
Grts Frank.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ja. Weinig resultaat helaas.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Kan ook nog zijn dat je elementen elektromagnetische velden oppikken. Mijn oude Hondo bas pikte in mijn toenmalige woning ook radio Kiev op. In een andere woning was er niets aan de hand. Een c'tje van 100 Pf over de jack uitgang en het was weg.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:18

Bericht door frakke »

Mijn vader was vroeger radiozendamateur/cb en de geburen hadden last dat hij bezig was op hun tv of radio heeft toen bij de buren
een onstoorder geplaatst misschien is dat een oplossing ,maar kan je niet vertellen waar je dat zou kunnen vinden.
Grts Frank.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

We hebben in het gebouw iemand die als hobby amateurzenden heeft. Ook staan er KPN masten op het dak. Wie weet is zoiets een oorzaak.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zou kunnen, alleen zijn die masten op andere frequenties gaan draaien.........

Wat niet wegneemt dat het kan storen! Een One Spot draait ook op een hoge, onhoorbare frequentie, toch hebben aardig wat effecten er last van!
Plaats reactie