Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

deevit schreef:Oh er komt een apart topic voor grote versterkers?
Bier van gister maakt je wel slap zeg :p
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik had er nog maar een paar, dus dat valt nog best mee! :D :lol:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Aha, hier kan ik ook nog iets vragen:

sommige combo's hebben een aansluiting voor een externe speaker/cabinet om zo meer volume te krijgen. Maar als je zo'n cab aansluit, verdubbelt toch je impedantie/weerstand en levert je versterker toch minder vermogen (de helft ?). Hoe zit dat dan ?
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

padawatje schreef:Aha, hier kan ik ook nog iets vragen:

sommige combo's hebben een aansluiting voor een externe speaker/cabinet om zo meer volume te krijgen. Maar als je zo'n cab aansluit, verdubbelt toch je impedantie/weerstand en levert je versterker toch minder vermogen (de helft ?). Hoe zit dat dan ?
Stel de speaker in je combo is 8 ohm, maar de versterker kan 4ohm aan. dan kun je er een extra 8 ohm speaker aan hangen, dan gebruik je het volledige vermogen van de versterker. Bovendien is het speakeroppervlak groter, wat ook voor meer volume zorgt
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Haico

Bericht door Haico »

padawatje schreef:Aha, hier kan ik ook nog iets vragen:

sommige combo's hebben een aansluiting voor een externe speaker/cabinet om zo meer volume te krijgen.
Ten eerste: Vermogen is niet zaligmakend. Om dezelfde speaker 2 keer zo hard te laten klinken is een factor 10 zo veel vermogen nodig. Dus 200 watt in niet 2 keer zo luid als 100 watt. Daar heb je dus 1000 watt voor nodig!

Vooral dat je meerdere speakers hebt, zorgt dat de set harder gaat klinken.

padawatje schreef:Maar als je zo'n cab aansluit, verdubbelt toch je impedantie/weerstand en levert je versterker toch minder vermogen (de helft ?). Hoe zit dat dan ?
De uitgang op de combo is in de regel parallel aan de interne speaker. De impedantie die de versterker ziet verdubbelt niet, maar halveert juist.
Vergelijking:

Om ervoor te zorgen dat je serie/parallel nooit meer kan verwarren zal ik een vergelijking maken. Tenslotte, soms zegt een plaatje meer dan 1000 worden. Stel, je versterker is een pompje en je cabinetten zijn waterleidingen.

Nu stel je de leidingen naast elkaar op en je laat het water tegelijkertijd door de leidingen lopen. De oppervlakte van de doorsnede is nu groter als bij 1 leiding dus het pompje ondervindt minder weerstand. Je gebruikt de formule voor de parallel-schakeling.
1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 (etc...)

Stel je zet de leidingen achter elkaar. Het pompje moet het water over een langere weg pompen, en ondervindt dus meer weerstand ten opzichte van de situatie met 1 leiding. Je gebruikt de formule voor de serie-schakeling.
Rtot = R1 + R2 + R3 (etc...)

Afbeelding
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ah zo. Ik zag net een combootje met een aansluiting voor een 4 Ohm cab, maar als je die gebruikte dan werd de interne speaker van de combo uitgeschakeld. Nu begrijp ik waarom (denk ik).
Haico

Bericht door Haico »

padawatje schreef:Ah zo. Ik zag net een combootje met een aansluiting voor een 4 Ohm cab, maar als je die gebruikte dan werd de interne speaker van de combo uitgeschakeld. Nu begrijp ik waarom (denk ik).
De versterker die in die combo zit kan minimaal 4 ohm aan. Lager dan dat mag niet. Daarom wordt de speaker (die gematcht is op 4 ohm om zoveel mogelijk power uit de versterker te trekken) uitgeschakeld als er iets wordt bijgestoken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Zijn Behringer amps echt zo slecht als iedereen beweert ?
Haico

Bericht door Haico »

Ligt eraan wat je belangrijk vind. :)

In het algemeen geldt dat je van de volgende 4 eigenschappen er maximaal 3 kan terugvinden in elke versterker:
- Betrouwbaarheid
- Betaalbaarheid
- Laag gewicht
- Goed (hard) geluid
Gebruikersavatar
Ebgplegt
Berichten: 994
Lid geworden op: 22 mei 2011, 17:39

Bericht door Ebgplegt »

Die van mij komt dan wel dicht in de buurt:

Betrouwbaar is ie zeker, nooit problemen mee gehad. alles functioneert naar behoren.
Betaalbaar is ie ook, met 100 euro heb je er al gauw 1
gewicht is vergeleken met een bassman denk ik vrij laag. rond 20 kg. Dat vind ik nog een minpunt
Hard gaat ie, en vrij mooi geluid, in mijn oren dan :D
'78 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Black
'79 MM Stingray Mocha
'79 MM Sabre Alpine white
'00 EBMM Stingray Black
'08 EBMM Stingray Sequoia Gold Limited Edition
'12 EBMM Stingray Classic Gilded White Limited Edition
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

padawatje schreef:Zijn Behringer amps echt zo slecht als iedereen beweert ?
Ik heb meer vertrouwen in die GK MB112 die je in je eigen draadje had gepost.....
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik ook, maar ik wil alle opties openhouden hé :wink:
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Het gewicht van die GK en de gunstige prijs maakt de combo ook zéér GAS-waardig! Mocht ik ooit weer in staat zijn in een band te spelen dat zal ik deze GK MB112 zéker in gedachten houden!
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Enige nadeel is dat er geen aansluiting is voor een externe speaker op de GK MB112.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Het is dus een andere GK geworden: een tweedehands Backline 210. Maar daar hab ik nu ene vraagje over: de combo levert 175 watt aan 8 Ohm en 300 watt aan 4 Ohm (met een externe cab aangesloten dus). Nu heb ik er twee 2x10 8Ohm cabs bijgekregen, waar "200 watt" opstaat. Ik kan er overigens maar één tegelijk aansluiten, maar dan vraag ik mij nog af of zo'n cab eigenlijk niet te licht is. Ik dacht altijd dat het wattage van een cab hoger moet zijn dan die van de versterker en bij mij is het nu andersom :?

Combo:
Afbeelding

Cab:
Afbeelding
Plaats reactie