Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door ThaRoadWarrior »

Is het combineren van:
een 212 cab met als spec "Belastbaarheid: 800 watt @ 4 ohm"
met een SS versterker met als spec "Maximum Power Output: 900 Watts RMS @ 4 ohm"
een probleem ?
Of alleen als je hem "hypothetisch" continue op max volume zou zetten ??
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door HaveBlue »

ThaRoadWarrior schreef: 14 feb 2019, 15:17 Is het combineren van:
een 212 cab met als spec "Belastbaarheid: 800 watt @ 4 ohm"
met een SS versterker met als spec "Maximum Power Output: 900 Watts RMS @ 4 ohm"
een probleem ?
Of alleen als je hem "hypothetisch" continue op max volume zou zetten ??
Kan probleemloos :jaaaaa: Maar: vertrouw altijd je oren in plaats van de papieren specs.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

koen van soelen schreef: 13 feb 2019, 14:15 Kort vraagje; Kan ik beide inputs op mijn oude Orange top tegelijk gebruiken (OR120)? De Lo voor m'n Rick en de Hi voor een EHX Random Tone Generator? Dr RTG heeft veel hogere output dus dat zou goed uitkomen om die in de Hi te steken, zijn ze ongeveer gelijk. Maar; gaat er niks kapot als ik dat doe?
Er gaat niks kapot :nono: , maar het is natuurlijk niet een oplossing die de 1e prijs wint. :D
Hi / Lo inputs zijn niks anders dan een simpel spannings-delertje.
Als op beide inputs wordt aangesloten , dan komen beide signaalbronnen op 1 laagste ingangs-impedantie uit.
Het hangt dan weer van beide uitgangs-impedanties af , hoe of / hoedanig dit elkaar verstoort.

Beter is , om een simpel aktief 2 kanaals mixertje te kopen/maken.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door koen van soelen »

Okee bedankt! Daar kan ik wat mee. Volgens mij heb ik nog ergens wel een boss Line-selector liggen bedenk ik me nu. Zit als het goed is ook een volumeknoppie op, wel zo makkelijk!
Gebruikersavatar
ouwe röcker
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 sep 2010, 14:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door ouwe röcker »

Hallo! vraagje m.b.t een Novanex PB40 combo. Heb deze tijdje geleden meegekregen bij de aankoop van een gebruikt Club basje.
Combo zelf ziet er nog prachtig uit (ja ok al is het "maar een Novanex") dus vond het zonde om te laten staan.... vreemd dat er een geaard stopcontact op gemonteerd zat, dat heb ik nu zojuist eens nader bekeken. Versterkerdeel losgehaald, blijkt dat het stopcontact is doorverbonden op de voedingskabel. Ok dat gaat er meteen af maar opvallender vind ik dat er een gedeelte van de electronica is afgeschermd. Draadbundeltje gefolied met alu-folie, en er is van een halve schoenendoos met alu-folie beplakt aan 1 zijde een schermpje gemaakt, kundig gemonteerd met Hansaplast!
Iemand hier van de insiders iets bekend dat er shielding-issues zijn met dit soort units? Ben gewoon nieuwsgierig wat de beweegreden is geweest...
Voor alle duidelijkheid, het apparaat functioneert voor de volle 100 %. Thanks alvast. Ik hoop dat onderstaand linkje naar de foto's werkt.
https://myalbum.com/album/or7w4jRGHpUD
Mijn vrouw zegt: "wat moet je met vier bassen, je kan er maar één tegelijk bespelen".
Ik ontwijk de confrontatie, neem me voor om weg te gaan. Trek de schoenenkast open, daar heeft ze veertien paar schoenen staan.....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Het ziet er naar uit dat de voeding en eindversterker bij elkaar op een printje zitten en de voedingslijnen en het voorversterker signaal in alu folie bij elkaar zijn gewikkelt.
ziet er allemaal heel simpel uit dus missschien vandaar de extra afschermings maatregelen.omdat door dit simpele ontwerp misschien ook wat meer problemen zijn met instralings perikelen. :?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door kamiell »

Er is een poweramp lamp kapot in mijn Fender Bassman 100t. Heb hem aangekocht in 2012, de amp (en de lampen) is (zijn) dus 7 jaar oud. Wat raden jullie aan van volgende opties?

- Enkel de kapotte lamp laten vervangen
- Het lampenpaar laten vervangen (ze zijn per twee gelinkt)
- De 4 poweramp lampen vervangen
- Meteen alle lampen (dus ook drive-tube en pre-amp-tubes) maar eens laten vervangen

Heb buiten deze ene lamp geen enkel probleem maar na 7 jaar misschien toch eens tijd om alles te vervangen... Heb niet het budget om er super veel aan te besteden maar langs de andere kant is het net economischer om meteen alles te doen, aangezien ik toch de werkuren al zal moeten betalen...

Thoughts?
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zou alleen de eindtrap buizen doen. Preamp buizen lijden niet zoveel.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Ligt er een beetje aan. In ieder geval per paar denk ik. Die zijn meestal gematched. Ik weet niet of het dan nog is om alle 4 te vervangen.
Het gaat namelijk om de bias instellingen. Als de bassman 100t een auto bias heeft kan het een heel ander verhaal zijn.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door kamiell »

Heeft een autobias, dus dat zou me moeten helpen in dit geval, niet?
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

ik weet niet hoeveel "auto" je die bias wil toekennen :roll: ,....want dit heet ( en functioneert ) echt anders :
Dit soort Fender-versterkers hebben een zgn "vaste bias-instelling" met daaraan vast een balans-regeling , die tot doel heeft om door beide spoeldelen van de eindtrafo een gelijke anode-ruststroom te laten lopen.
( dit laatste dient om de 100Hz brom , afkomstig uit de gelijkrichting te minimaliseren )

Sinds Fender niet meer z'n ( geselecteerde ) eindbuizen van RCA kan betrekken , is dit bias-instelling circuitje eigenlijk ontoereikend ,....en dient dit circuit gewijzigd/aangepast te worden omdat we nu wel zgn ge-matchte sets 6L6 eindbuizen kunnen kopen ,....van alle merken ,...behalve van RCA , waarvoor dit circuitje op toegespitst was.

En dan nog dit :
Als 1 eindbuis naar de bliksem is , dan kan men maar echt veel beter een compleet nieuw ge-matchte kwartet eindbuizen monteren.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door kamiell »

Ik heb ondertussen ook besloten hem binnenkort binnen te doen voor een volledig onderhoud, én sowieso alle powertubes vervangen en eventueel ook de preamp tubes. Eerst nog even wat geld bij elkaar krijgen, bassist én student zijn is een slechte combo ;)

Allen bedankt voor de input!
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door leo_tender »

Schakelen basscabs altijd automatisch van 8 naar 4 ohm als je er twee op elkaar aansluit? Of bestaan er ook die door één of andere interne bedrading 8 Ohm blijven? Mijn vraag betreft meer concreet een Aguilar DB 201... Er zitten twee jacks en één speakon aansluiting op en er wordt niet gespecificeerd of iets in dan out is. tnx
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Ja is automatisch. Er wordt namelijk niks geschakelt. Het zijn namelijk de weerstanden van de cabs zelf, daar verandert niks aan.
Doordat je 2 cabs van bv 8 ohm aan een versterker hangt wordt de totale weerstand lager, 4 ohm.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Op welke versterker wil je ze hangen?
Je kan ze namelijk misschien net zo goed beide aan je versterker hangen ipv doorlussen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie