Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Haha :D ,C'est la vie.
Feeling the groove is everything.
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Als ik EQ uitschakel heb ik toch gewoon enkel de versterking vanuit de bas of ben ik nou gek?(ja sowieso ja)

Ashdown mag 300 EVO
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Brokenstrings schreef: 28 aug 2018, 19:19 Als ik EQ uitschakel heb ik toch gewoon enkel de versterking vanuit de bas of ben ik nou gek?(ja sowieso ja)

Ashdown mag 300 EVO
Ja,je gaat nog wel (meestal) door een voor trapje (voorversterking) en dan gelijk naar de eindversterker.
Edit;Is er een probleempje dan?
Feeling the groove is everything.
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Nee geen probleempje,gewoon ff controle,omdat die isd niets deed op de knoppen.en mijn oude kon je altijd verdraaien en reageerde.maar duidelijk zo.lekker zo houden komt de ric tenminste tot Zn recht
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Nee anders geschreven.dat is de enige stand dat je de meeste nummers mee kan spelen,gewoon de sta daard toon,
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Misschien handig om te weten (voor sommigen) dat als je een effect loop op je versterker hebt,je ook alleen in de "return"ingang kan gaan,wel met een voorversterkertje(soms met een actieve bas of effect pedaal) dan "bypass"je ook de ingang van je voorversterker/eq en ga je gelijk je eindversterker in. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Zo doe ik het, de uitgang van mijn preamp op mijn pedalboard prik ik direct in op de effect return. Werkt prima!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

Dan daar gelijk maar een vraagje.
Op de mag zit ook een loop voor effects kan je daar ook dan je effect in proppen en die dan later dus in je systeem komt in plaats van voor de voorversterker?ondat je een send en return hebt?oftewel gewoon in serie enkel dus vlak voor je eindversterker?

Zoals boven beschreven gaat hier niet werken ik heb een passieve,maar evt wel een ehx big muff.

Voor mij allemaal nieuwe info,schiet me niet af🤣
Ik prik nu -bas -muff-passieve input-—->noise😎
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rieno »

Je keuze is dan eigenlijk dit:

bas --> muff --> ingang --> voorversterker --> eindversterker --> speaker

of

bas --> ingang --> voorversterker --> muff --> eindversterker --> speaker


Kwestie van wat je leuker vind klinken; gewoon eens uitproberen dus :D

En wat betreft het 'passief' of 'actief' verhaal aan de ingang: het is maar net hoeveel output je bas of keten heeft. De naam klopt dus niet, want het enige dat het doet is het ingangssignaal verlagen. Als je de muff met enorm veel signaal de voorversterker van je MAG instuurt, dan kan ie misschien beter op de 'actieve' stand staan om de voorversterker niet ook te oversturen. Kijk naar de VU-meter en trek je conclusie ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Brokenstrings
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 nov 2017, 11:48

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Brokenstrings »

merk wel dat de ric te bespelen is door enkel maar op de terts te drukken,zonder aanslaan van de snaren,en mijn ibanmeuk moet ik met een 5 mm dikke plectrum aftroggelen om een toon te accentueren🤣 dis ja er zit een flink verschil in ja
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)

Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots 😬
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Ik speel zelf met actieve Lakland altijd over de passieve ingang. Een actieve ingang drukt alles zo'n 6 tot 10 Db omlaag. Als je bv met je actieve bas met de toonregeling alles omhoog gooit dan heb je best wel een hoge output. Dan zal je waarschijnlijk op de actieve ingang moeten spelen. Maar die drukt alles weer omlaag, heeft dus geen enkel nut omdat te doen. Vooral omdat je van uit je bas meer ruis creerd. Je kan beter kleine aanpassingen doen op je bas en als iets vooral wilt opschroeven iets anders knijpen. Bv bij een instelling die scooped is en een schaal van 1-10 en 5 neutraal is:
Bas 10
Mid 5
Treb 10
Dan kan je beter je mid knijpen:
Bas 7
Mid 2
Treb 7
Je hebt dan heb je een veel minder hete output en kan je waarschijnlijk ook op je passieve ingang spelen. En je vormt minder ruis in je signaal.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Hangt wel een beetje af van de kwaliteit van de voorversterker die in je bas zit.
De ene ruist wat meer als de andere. :)
Maar opzich een goede manier om in plaats te versterken sommige frequenties juist te verzwakken. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Vooral omdat het geen enkele zin heeft. Het enige wat een actieve ingang doet is het signaal qua volume dempen. Dus alles wat je opschoeft op je basgitaar preamp dempt deze weer.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Goose schreef: 29 aug 2018, 13:27 Vooral omdat het geen enkele zin heeft. Het enige wat een actieve ingang doet is het signaal qua volume dempen. Dus alles wat je opschoeft op je basgitaar preamp dempt deze weer.
Nou,voordat je een beetje ¨doorslaat¨ (geen enkele zin ),er zijn ook actieve bassen die niet passief kunnen en
een hoog uitgangs signaal hebben en ook effect apparatuur kan problemen geven op een passive ingang dus
in sommige gevallen toch wel handig om zo'n (actieve) ingang te hebben. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Ik heb het vooral er over dat het onnodig oppompen van je volume geen zin heeft qua ingang voor je amp. Als je iets scooped wilt hebben kan je beter je mid knijpen dan bas en hoog opschroeven.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie