Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Haico

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Haico »

Pwoah... Vermogens slaan sowieso nergens op.

Het opgegeven vermogen van een versterker geeft een ruwe indicatie van de constante spanning en stroom die eruit kan komen voordat de eindtrap te warm wordt.
Het opgegeven vermogen van een cabinet geeft een ruwe indicatie hoeveel constante spanning en stroom je erin kan stoppen voordat de driver uit zijn voegen knalt.

De RMS power getallen zijn op RMS (= kwadratisch gemiddelde) van stroom en spanning gebaseerd. Het signaal van muziek (en des te meer voor individuele instrumenten) is uiterst dynamisch, en deze dynamiek zorgt ervoor dat RMS (en ook 100% load) beiden niet toereikend zijn om iets zinnigs te zeggen over wat een goede combi is tussen versterker en cab.

Of je bent de eerste bassist die een constante sinus of een ruis speelt...gedurende de hele set! :D

En ik neem ook aan dat je doel is om een mooi geluid te verkrijgen met je medemuzikanten. Dat het in balans is. En dat je niet als een petje in een Golf GTI de boel op standje 11 zet... omdat je speakers dat toevallig kunnen. "Ik heb 1500 watt, dus alles gáát op 1500 watt.". Ik mag hopen van niet zeg... :D

Wat, mijns inziens, veel belangrijker is dan opgegeven RMS vermogens, zijn de efficiëntie en het impedantieverloop van de speaker in zijn cabinet. Eigenlijk zeg ik daarmee: hoe hard wil/moet je je versterker zetten om goed hoorbaar te zijn, of de gevraagde sound neer te zetten? Want.. wat ik gemerkt heb: als je frequenties uit een speaker probeert te halen waar deze niet goed in is, dan moeten de speaker én versterker flink wat harder gaan werken.
ThaRoadWarrior schreef: 20 feb 2018, 01:04 Ik gebruik momenteel een Fender Rumble 500 combo. Deze geeft 350 watt op zichzelf heb ik begrepen.

Als ik hierop een extra cabinet wil aansluiten, dient deze 8ohm te zijn. Dan maak je gebruik van de volle 500 watt van de versterker.

Is dan een cab van 150 watt (dus het 'resterende deel') al voldoende, of werkt dat niet zo?
Wat Rieno zei. In theorie zal elk cabinet maximaal 250 Watt kunnen zien.

Maar door het extra speakeroppervlakte zal je set sowieso luider klinken met hetzelfde vermogen.
En als je de combo op de extra cab zet, dan komt de bovenste speaker dichter bij je oren. Dan heb je minder vermogen nodig om dezelfde geluidsdruk te creëren op je trommelvlies.

Mijn inschatting is, is dat je makkelijker bij je geluid zal komen met een cabinet erbij. Ik zou niet naar vermogen kijken.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Ik heb hier twee 15" McKenzie 100W speakers liggen.
Deze komen uit twee Session 100W combo's . ( die ik kort en klein gelagen heb en daarna heb afgevoerd naar de vuil-stort )
Deze ( in feite FANE ) speakers heb ik willen redden om er nog mogelijk mensen mee blij te kunnen maken.

W.b.t. de specs-opgave van de McKenzie speakers zijn deze wel realistisch te noemen

Helaas blijkt nu bij nadere inspectie , dat deze speakers toch hun beste tijd al hebben gehad :
Het zgn "centreer-membraan" ( spider ) staan bij beide speakers al naar binnen gericht .
De conus staat hierdoor niet meer in de centrale middenstand waardoor de maximale uitslag niet meer deugt ,...kortom ,.....ze zijn dus eigenlijk al gewoon naar de klote :(
Speakers slijten :!:

In de praktijk zie ik dat tegenwoordig de opgegeven specs steeds wat sterker worden overdreven.

Waarom zou je er dus voor kiezen om lichte speakers te willen gebruiken i.p.v. steviger materiaal. ?

Wat er nou staat te gebeuren is dit :
De twee 10" speakers in de Fender Rumble krijgen het wat rustiger ,...terwijl die externe 150W speaker naar verhouding veel meer staat te zweten.

Ik gok zomaar dat de gespeelde muzieksoort "hard-rock" / "metal" is

Ik zou dan qua externe speaker wat zwaarder materiaal aanschaffen.( dan blijft de boel i.i.g. langer heel ,....en daardoor waarschijnlijk de Fender Rumble ook ) :wink:
Haico

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Haico »

Natuurlijk sla je nooit de plank mis als je wat betreft potentieel geluidsniveau je set engiszins overgedimensioneerd hebt. Deze headroom is heel fijn om te hebben. 8)

Maar wat je zelf ook erkent:
- De ene speaker is de ander niet. Efficiëntie kan behoorlijk verschillen
- Bij 2e hands kan ouderdom inderdaad een rol spelen
- Het signaal van basgitaar is dynamisch en piekerig. RMS waarde is niet relevant.
- Specificaties van een speakers en versterkers worden ruim genomen of zelfs compleet verzonnen

Over dat laaste: Denk aan de sjoemelversterkers van TC electronics. Door slimme compressie hadden ze ongeveer de performance van een 450 watt versterker, terwijl ze nog geen max. 240 watt aangaven op de meettafel. En tóch werden ze verkocht als 450 watt versterkers. Beschamend, als je het mij vraagt.

Het bevestigt mij dat vermogen een zeer slechte leidraad is. Je kan het niet gebruiken om te fantaseren hoe een bepaalde combinatie van versterker en cabinet(ten) het in 'real-life' zal doen.
Laatst gewijzigd door Haico op 27 feb 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Haico

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Haico »

Voorbeeld.

Ampeg SVT-15e
Eminence speaker (waarschijnlijk)
Opgegeven vermogen: 200W
Frequentiebereik: 51 - 3000 Hz (-10dB punt op 33 Hz)
Sensitivity: 98 dB
Max SPL: 123 dB
Gewicht: 32.5kg
650 Euro bij Thomann

Fender Rumble 115
Eminence speaker (bevestigd)
Opgegeven vermogen: 600W
Frequentiebereik: niet opgegeven door fabrikant
Sensitivity: niet opgegeven door fabrikant
Max SPL: niet opgegeven door fabrikant
Gewicht: 17.7kg
400 Euro bij Thomann

De Fender is een heel stuk goedkoper, ongeveer de helft van het gewicht... en kan 3 keer zoveel (!!!) vermogen verstouwen. Dus als je in dit puur naar vermogen kijkt, dat zou de Fender zonder te zweten veel meer kabaal moeten maken dan de Ampeg.

:lol: :lol: :lol: Dat gaat er bij mij niet in.

Het is geen toeval dat frequentiebereik, sensitivity en Max SPL niet opgegeven is. Daar boet deze Fender waarschijnlijk héél hard op in. Stel dat je een poepie 41.2 Hz uit beide cabinetten wil op podiumvolume? Dit is de frequentie van de fundamentele toon van een open E-snaar. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat je bij de Fender veel sneller tegen de X-max van de speaker aanloopt.

Ik wil niet zeggen dat de Ampeg daarmee beter is, maar dat vermogen helemaal niets zegt over de performance in situ.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Fender monteert Eminence speakers .
Dit zijn natuurlijk geen super-speakers ( kan ook niet ,...daar is het prijsje van het hele combo of cabinet ook niet naar )
De poort in het cabinet zal waarschijnlijk aan de korte kant ( zoals gewoonlijk ) bij Fender zijn ( hogere afstelling ),
om die speakers te sparen en om langere levensduur te kunnen bewerkstelligen , en om rekening met die kleine Xmax te houden.
Ik wil wedden dat bij een 4 snarige bas een "bult" ontaat op een G , en teruglopend naar E het onderliggende laag zal afnemen.
Die 600 Watt is gewoon gejokt,...Bij Music Store geven ze 'm op voor 300 Watt continue :!: , ....en dat is al erg optimistisch :mrgreen:
Voor 15" gebruiken ze wel een eigen lijn speakers die voor Fender gemaakt wordt , maar die wel heel erg veel weg heeft van gewone Delta's.

N.B: Ik hou zelf van behoorlijk wat laag in m'n geluid vanwege de ouwe meuk die we spelen ,....Ik stel m'n kasten af op 45 HZ.
Een gewone Eminence Kappa gaat dan bij mij hooguit 2 jaar mee op een versterkertje van 300Watt RMS
( want dan begin je al klappen te horen van de spreekspoel die tegen het magneet-anker aanbeukt ,....daarom ben ik overgestapt op Oberton 15 L 400 speakers,...die zijn een heel stuk degelijker / beter )

Ik bekijk het dus vanaf die kant. ( vandaar alvast m'n keuze voor overdimensie )
Haico

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Haico »

Die 600 watt staat doodleuk op de website van Thomann. Dat bevestigt nogmaals hoe gevaarlijk het is om op dat gegeven af te gaan.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Carvin RL210, speaker gescheurd

Bericht door DFA 79 »

Een vraagje? Ik heb 1 van de 2 speakers gescheurd. Ik heb wel geen foto zo bij de hand, maar om het idee te geven. 1cm van de rand en 5 cm lang. Raar want mijn top geeft 200watt op 4ohm en de box kan 400 watt aan op 4ohm (zitten 2 x200w 8ohms 10inch in).

Om er een nieuwe in te stoppen. Dan best 2, ben ik algauw 200 kwijt, dus heb ik 2 vragen.

1. Kan je dat lijmen?Hoe doe je dat? Welke lijm. Moet je er iets over plakken en dan lijmen?
2. Ik heb een 15inch op het oog 8ohm, waardoor mijn top 130 maar geeft. Als ik 200 wil was ik aan het denken om de carvin te gebruiken en die ene speaker te verwijderen. Eventueel de box wat verkleinen. Moet ik dan enkel ontkoppelen en klaar ik heb een 8ohm box?

Alvast bedankt voor wie reageert
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

gewoon 2 verse speakers inzetten , is je boxje weer als nieuw.

Als je 1 speaker verwijderd dien je de kast op het halve volume terug te brengen ( om exact dezelfde belastbaarheid PER SPEAKER te handhaven )
Als de kast op het halve volume teruggebracht is , dien je ook de poort te veranderen.
Dit kan mbv een "nomogram" of Win SD programma ( Ik gebruik een ouderwets nomogram ,....maar ik ben zelf ook ouderwets :D )

Ik zou dit , in dit geval niet doen ,....
...en gewoon 2 nieuwe speakers monteren .

Dat "plakken" ,...met plakkertjes en lijm ,....da's klote :(
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Carvin RL210, speaker gescheurd

Bericht door Rdatema »

DFA 79 schreef: 26 feb 2018, 09:55 Een vraagje? Ik heb 1 van de 2 speakers gescheurd. Ik heb wel geen foto zo bij de hand, maar om het idee te geven. 1cm van de rand en 5 cm lang. Raar want mijn top geeft 200watt op 4ohm en de box kan 400 watt aan op 4ohm (zitten 2 x200w 8ohms 10inch in).

Om er een nieuwe in te stoppen. Dan best 2, ben ik algauw 200 kwijt, dus heb ik 2 vragen.

1. Kan je dat lijmen?Hoe doe je dat? Welke lijm. Moet je er iets over plakken en dan lijmen?
2. Ik heb een 15inch op het oog 8ohm, waardoor mijn top 130 maar geeft. Als ik 200 wil was ik aan het denken om de carvin te gebruiken en die ene speaker te verwijderen. Eventueel de box wat verkleinen. Moet ik dan enkel ontkoppelen en klaar ik heb een 8ohm box?

Alvast bedankt voor wie reageert
Welke speakers zitten er nu in? Welk merk/type is het?
Een scheur in het papier kun je lijmen met speakerglue van bijv audiofriends of speakerrepairshop maar ook met witte (hout)lijm. Een verpakking van een theezakje onder en boven de conus en na drogen is de conus daar sterker dan voorheen. Staat wel gek, dus even iets zwarts kan ook, of enkelzijdig.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

doe maar gauw dan,..ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door DFA 79 »

Heb ze gelijmd en koffiefiltersgebruikt, gelezen op talkbass. Nu 24u drogen. Geloof niet dat het gaat lukken eigenlijk maar je weet nooit. Zal het morgen avond weten te vertellen
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rdatema »

Met foto's is het wel leuker ;-)

Welk merk/type was het nou, die je stuk gekregen hebt?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Voor gitaar-gebruik is er een enkele keer nog wel een speakertje te redden ( omdat intermodulatie-vervorming door conus-vervorming dan minder erg op zal vallen )
I.g.v. basgitaar-gebruik zal een conus die slapper is geworden door inwerking in het vilt van te traag drogende lijm, conus-vervorming op kunnen leveren bij zelfs geringe belasting, wat afgrijselijk klinkt
.... Indien dit zo uitpakt , dan zul je het ongetwijfeld heel snel merken.....

( ...maar misschien heb je mazzel :D )
Haico

Re: Carvin RL210, speaker gescheurd

Bericht door Haico »

Een koffiefilter? :cry:

Ik heb ooit eens goede resultaten verkregen met sporttape/hansaplast. Het houdt de boel bij elkaar en verandert de stijfheid minimaal. Zo weinig mogelijk lijm gebruiken.
DFA 79 schreef: 26 feb 2018, 09:55 Raar want mijn top geeft 200watt op 4ohm en de box kan 400 watt aan op 4ohm (zitten 2 x200w 8ohms 10inch in).
Dit is zo raar nog niet hoor. Vermogen is listig. Het geeft ab-so-luut geen garanties.

Als ik jou was, zou ik even de laatste 20 posts van dit onderwerp even teruglezen. Mijn stelling is dat vermogen een zeer slechte leidraad is. Je verhaal bevestigt namelijk mijn stelling.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door DFA 79 »

Rdatema schreef: 26 feb 2018, 22:58 Met foto's is het wel leuker ;-)

Welk merk/type was het nou, die je stuk gekregen hebt?
Carvin rl210
Mij hebben ze wijs gemaakt dat 2x10 vlugger stuk gaat dan een 1x15? Is dat nonsens of enige vorm van waarheid. Dan ga ik daar rekening mee houden bij mijn volgende box.
Plaats reactie