Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Dat is een leuk apparaatje als je 2 x dezelfde kasten koppelt. Wat Rieno probeert te vertellen dat hetroblemen gaat opleveren als je met 2 verschillende kasten cq speakers gaat werken. Als je 2 kasten hebt die het zelfde zijn maar waarbij je dan op 2 ohm komt kan je met dat kastje het oplossen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

Qua volume enz tussen de 2x10 en de 2x15. De 215 zal wel meer herrie maken, maar die zal hij ook nodig hebben. De 15 gaat namelijk niet zo hoog in zijn freq als de 10. En basfreqenties vragen meer vermogen dan het midden en hoge tonen. De hoorbaarheid van de 210 zal relatief beter zijn dan de 215. Maar het kan heel goed zijn dat de hoeveelheid volume dat wel oplost. Ook is het de vraag hoe je je geluid wilt hebben. Vooral laag of juist een piek in het midden of juist weer scooped? Kortom, vooral uitproberen en er achter komen welke voor jou het beste werkt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rieno »

HNZ schreef: 22 jun 2018, 14:47 2x 4 Ohm = 2x 4 Ohm!?

Wat is de zin van dat apparaatje dan?
Dat is dus het hele probleem..ik kan een heel technisch verhaal ophangen over die 4 Ohm die eigenlijk maar in een beperkt aantal situaties echt 4 Ohm is en dat je moet kijken naar het frequentiegedrag etc; ik denk niet dat je daar op zit te wachten :mrgreen:

Wat Goose al zegt: dat apparaatje (duur trouwens, voor wat het is) is heel bruikbaar als je per se twee dezelfde kasten in serie moet zetten. Dan is het frequentiegedrag ook redelijk gelijk en zit je dus minder met de problematiek die ik schets. Toch is het niet ideaal.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door HNZ »

OK. Bedankt.

Dus (?) parallel geeft dat probleem niet?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Daar kleeft in de praktijk bijna geen nadeel aan ,....dit wordt daarom ook heel vaak gedaan .

Het in serie schakelen van verschillende soorten speakers is NIET oke . :nono:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Ik heb sinds kort een 2e H&K BassBase 250 combo. Eentje beneden in de gang om mee te nemen naar de Milestone-repetities en akoestiese optredens van The Poor en eentje boven in de huiskamer. Erg fijne versterkers die geweldig klinken.
Nu doet zich het verschijnsel voor dat bij de meest recente aanwinst die ik 2 weken of zo geleden heb gescoord, het verlichte paneeltje niet meer werkt. Op zich niet zo'n groot probleem omdat de vorige eigenaar al stickertjes boven de regelaars had geplakt. Maar het lijkt me wel mooi als het weer werkt. Weet iemand of en zo ja hoe ik dat kan (laten) fiksen kwa lampies?

Tweede ding is dat mijn nieuwe aanwinst harder en dikker lijkt te klinken dan het exemplaar dat ik al enige jaren heb. Zou dat te maken kunnen hebben met het eventueel vervangen van het buisje in de voortrap? Ik heb een handleiding gedownload en daar staat in dat er een ECC83 in zit. Ik vind mijn nieuwe aanwinst (die nu boven in de huiskamer staat) wel errug lekker klinken en vraag me af of ik die andere ook zover zou kunnen krijgen.
Ik heb ze (nog) niet naast mekaar geprobeerd omdat het nogal een gesleep is om zo'n ding naar beneden en weer naar boven te sleuren maar misschien moet ik dat toch eens doen, dan weet ik het zeker.
Dit zijn ze:
Afbeelding Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Daar kan ik wat over zeggen :
Het ligt alvast NIET aan een buisje ( Het is op BGF mode om direct buisjes overal de schuld van te geven :lol: )

Wil je verschil kunnen analyseren , dan kun je het in 1 e instantie gewoon ( laten ) meten .

Zelf vergelijken kan ook , maar dan moet je beurtelings die versterker op exact dezelfde plaats neerzetten om het verschil goed te kunnen waarnemen.
Factoren die namelijk een enorme rol spelen : - Harde of zachte ruimte ( qua bouwmaterialen/meubilair )
- Hoogte-verschil mbt diameter van zwenkwieltjes ( mbt zgn akoestische koppeling van de vloer )
- Plaatsing dicht bij de muur ( of er wat vanaf ) ,....plaatsing in de hoek van de kamer ( of er wat vanaf )

Al deze lullig lijkende verschillen geven helaas altijd een verschillend geluidsbeeld.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vervuilde koolbanen in volume-potmeters ( of slechte solderingen hieraan ) kunnen een zgn kantel-frequentie verschil opleveren , waardoor de versterker lager/dieper kan gaan klinken .
( dit zal waarschijnlijk als lulkoek overkomen , maar is helaas waarheid en komt best wel eens voor ).

Als er een wens is om een versterker dieper ( of omgekeerd minder diep ) te laten klinken is dat middels een modificatie goed te realiseren.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Dank voor je antwoord!
Ik ben een absolute leek op technisch gebied en dus is elke bijdrage van een deskundige van harte welkom.
Een eerste indicatie is dus inderdaad om ze maar eens gewoon naast mekaar te zetten en te vergelijken. Ik begrijp uiteraard na ruim 4 decennia spelen in bandjes de invloed van de door jou aangehaalde (en zeker niet lullige) factoren wel.
In elk geval zit er al verschil in de zwenkwieltjes op beide exemplaren. :)
Heb je wellicht ook een idee over de lampjeskwestie?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

...lampjes , dash-verlichting of wat dan ook wat misschien gedoofd is ,....tja, dat kan ook gerepareerd worden natuurlijk
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Rieno »

Voor het repareren van wat lampjes, kun je gewoon bij een lokale elektronicaboer langs gaan. Dat kan nooit een heel specifieke klus zijn :)

Het anders klinken kan idd door het slijten van de componenten komen; condensatoren/elco's die een beetje een andere capaciteit krijgen, weerstanden die wat verlopen zijn (waaronder ook de banen van een schuif of potmeter), speakers die hun beste tijd wat gehad hebben (mechanisch)..ga zo maar verder.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Hans58 »

Ok. Dan zal ik het versterkergedeelte er uit schroeven; kan zo te zien nooit moeilijk zijn.
Een bas durf ik wel uit elkaar te halen maar met versterkers ben ik niet zo vertrouwd. :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

niet zo bang zijn ... :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door AmericanIdiot »

Dat over die elco's snijdt zeker hout; ik zou vooral de elco's in de voeding verdenken. Die kunnen na al die jaren weleens 'kracht' verloren hebben.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door DFA 79 »

Ik ben nieuw in buizen. Hoeveel heb je nodig voor een stevige rockband? Mijn transistor is 200watt. Maar hoe zit dit met buizenversterkers om even hard te gaan? Is er een regel voor? Bv 30 watt buizen is... zo veel op een transistor . Beetje rare vraag misschien maar dan heb ik een idee😉
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb het 20W topje van Ampeg en dat is gewoon te weinig. Ik lees dat de 50W ook te weinig is voor een flink beukende drummer. De Ampeg V4B zie ik regelmatig staan, en die trekt het wel. Er is niet echt een regel of omrekenfactor....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie