Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Basvarken »

200 watt transistor is niet veel (vind ik)
Een 100 watt buizen gaat daar met gemak overheen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Goose »

100 watt buizen is idd al behoorlijk watt (sorry, kon het niet laten).
Maar alles is relatief. Geheel afhankelijk van hoe je band is. Een Herder bassist zal aan een 100 watt niet genoeg hebben. En voor een singer-songwriter bassist is het misschien een overkill.
Waar speelt (spelen) je gitarist(en) bv op? Wat voor drummer hebben jullie, type Peter Pan Speedrock of Charlie Watts?
Kortom, een hoop dingen zijn van invloed.
Maar als je bv zegt dat je huidige versterker van 200 watt transistor genoeg is en die zet je bv maar voor de helft open. Dan is een V4B met 100 watt zeker genoeg qua vermogen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Unlord »

Je hebt ook nog verschil tussen schone watts en kutwatts. Ofwel, je kunt een hard blazende amp hebben, transistor of buizen, maar klinkt ie dan goed? Mijn GK MB200 klinkt prima met zijn 200 transistor watts. In tegenstelling tot veel H&K bakken van 300 watt waar ik over speelde in oefenruimtes. Veel te steriel, oorbrekend hard. Kutgeluid. Volume is belangrijk, maar niet alles. Investeer liever in iets goeds.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Zit idd ook best wel wat in hoor Unlord :wink:
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Basvarken »

Klopt. Ik heb ooit een Ashdown Little Giant getest die 350 watts beloofde. (klasse D) Dat wás me een prutsding.
Op geen enkele manier kon die zich meten met bijvoorbeeld een Ampeg V4B of Fender Bassman 100 (beiden 100 watt full tube)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Bolobass »

:facepalm:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

DFA 79 schreef: 15 jul 2018, 22:15 Ik ben nieuw in buizen. Hoeveel heb je nodig voor een stevige rockband? Mijn transistor is 200watt. Maar hoe zit dit met buizenversterkers om even hard te gaan? Is er een regel voor? Bv 30 watt buizen is... zo veel op een transistor . Beetje rare vraag misschien maar dan heb ik een idee😉
Hangt ook af van je cabinet. Ik red me prima in luide situaties met een Ashdown CTM 30 (30 watt buizen) op een efficiënte 8x10. Zodra er een goede PA is dan red ik het prima met mijn drophead combo (30 watt buizen).
Ik speel alleen geen muziek waarbij er 3 gitaristen zijn en de band als doel heeft zoveel mogelijk podium volume te creëeren. ;)
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

je bedoelt een band die instortings-gevaar kan opleveren voor het pand ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

😄
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door anavrin »

Ik houd als richtlijn altijd aan dat de basversterker 4x zoveel watt moet geven als de gitaarversterker (bij gelijke systemen, dus transistor tegenover transistor en buizen tov buizen). Buizen tov transistor tel ik ongeveer nog x3.

Dus als de gitarist een 50 watt buizen heeft en vol open gaat en de bassist een transistorversterker, zou je al 600 watt moeten hebben (of een 200 watt buizenbak). Meestal gaan ze niet vol open, dus dan kun je met minder vooruit. Ik heb zelf een Ampeg Micro VR met maar 1 box (dus 150 watt maximaal). Die gaat bij optredens ongeveer op 5 en dan kan ik goed met de drums mee en de gitaristen. De ene gitarist heeft een Fender HotRod 50 watt buizen-combo, de andere een Marshall 100 watt transistor. Het grootste voordeel is denk ik onze drummer, die niet als een gorilla zit te rammen ;)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

gorilla's met doppies in hun oren zijn het ergste :(
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Ik denk dat voor de meeste bassisten de drums toch leidinggevend zijn omdat het een acoustisch instrument is en je daar je eigen volume op afsteld.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Basvarken »

Mwoh, dat denk ik niet. Gitaristen hebben nogal eens de neiging om hun versterker veel harder te zetten dan de drums.
In vrijwel alle bands waar ik heb gespeeld waren de gitaarversterkers maatgevend (helaas)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Strabel »

Versterkers kan (en moet) je gewoon afstellen op het "hardste" geluid en een acoustisch instrument heeft geen volume knop en zachter drummen is niet altijd een optie omdat je de "feel" er dan uithaalt.
Gitaristen en bassisten die dat niet aanpassen hebben dan misschien een iets te groot ego. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door Basvarken »

Strabel schreef: 19 jul 2018, 12:04
Gitaristen / iets te groot ego. :wink:
Tautologie?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Plaats reactie