Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Je versterker geeft 175 watt als er één 210 is aangesloten (voor de duidelijkheid, we rekenen de interne speakers ook even als een 210) en 300 watt als er 2 aangesloten zijn. Echter, die 300 watt wordt dus verdeeld over 2 210s, die dus 150 watt per stuk krijgen. Dus je speakers hebben in beide gevallen meer vermogen dan de versterker. Overigens gaat dat verhaal helemaal niet op, je kunt een zware versterker op een lichte cab zetten en andersom, je kunt ook een zware cab slopen met een lichte versterker en andersom. Het voornaamste is je oren gebruiken, klinkt het niet zoals het zou horen dan gaat er iets mis.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

deevit schreef:Echter, die 300 watt wordt dus verdeeld over 2 210s, die dus 150 watt per stuk krijgen.
Dat is wat ik wou horen, bedankt !
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

:thumbsup:

En al zouden ze 300 watt voor kun kiezen krijgen, dat is nog steeds geen probleem. :) Ik speelde vroeger met een versterker die 2x 800 watt zou geven op 2 300 watt 112's. Geen enkel probleem. Als ik het goed begrepen heb geeft je versterker dat volle vermogen ook pas als hij daadwerkelijk helemaal open staat... Dat komt eigenlijk nooit voor, denk ik.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

deevit schreef::thumbsup:

En al zouden ze 300 watt voor kun kiezen krijgen, dat is nog steeds geen probleem. :) Ik speelde vroeger met een versterker die 2x 800 watt zou geven op 2 300 watt 112's. Geen enkel probleem. Als ik het goed begrepen heb geeft je versterker dat volle vermogen ook pas als hij daadwerkelijk helemaal open staat... Dat komt eigenlijk nooit voor, denk ik.
een leuk artikel hierover
https://btpub.boyd-printing.com/publication/?i=76122" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 96-97 -98
dan snap je alles :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

A-lex schreef:een leuk artikel hierover
https://btpub.boyd-printing.com/publication/?i=76122" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 96-97 -98
dan snap je alles :)
Goed stuk, het beste vind ik nog de verduidelijking dat speakers GEEN ohmse weerstanden zijn. Dat is iets waar veel te vaak geen rekening mee wordt gehouden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Ibanez IBZ10B - Squier Jazz Affinity

Bericht door Nicky »

Ik had een best kort vraagje, over hoe ik een beetje een punchy lage toon krijg uit mijn Jazz bas over een Ibanez 10w versterkertje. Er zit geen grafische EQ in. Ik heb de volgende knoppen op mijn versterker;
-Bass
-Middle
-Treble
-Presence - Dus hoeveel hoog erin komt of iets in die richting, soortvan Blend dacht ik
-Master volume

En op mijn jazz de normale Volume, Volume, Tone indeling. Maar hoe hier dus met .050-.105 snaren een punchy sound uit te halen? Als iemand het zou weten zou ik echt blij zijn, heb vandaag namelijk op een Fender Rumble 15 gespeeld met een Ibanez Soundgear maar daar kwam echt een mooie punch uit. Ligt dit meer aan dat de bas actief is (want het was ook dik met de bas gecut), of toch in de versterker? Ik heb namelijk geen idee hoe de EQ daar stond, ben ik vergeten te kijken.

Als iemand het weet ben ik echt super super blij :cheer:
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Haico

Bericht door Haico »

Op de kleine versterkertjes is het de headroom de het verschil maakt. Je wilt zo'n combootje altijd iets harder laten gaan dan hij eigenlijk kan, en dan schieten versterker en/of speaker tekort. Helaas denk ik niet dat een lage punchy tone je gaat lukken. Ik heb het vaker gezegd: jij wordt blijer van een leuk versterkertje dan een nieuwe bas.

Je kan het combootje op oorhoogte zetten, dicht bij de muur (dan krijg je extra laag) en dan met de knoppen gaan spelen. Ik zou de jazz sowieso volledig open zetten. En dan goed luisteren en alle knoppencombinaties proberen.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Nou echt harder hoeft ie niet, en ik zit nog steeds te dubben over die versterker, mijn ouders vinden namelijk nog steeds dat ik die versterker langer moet hebben vanwege omdat ik hem voor me verjaardag toen had gekregen enzo. Maar anders denk ik toch als volgende gaan voor zo'n Fender Rumble (evt. hoger wattage), ik vind dat geluid echt :kwijl:.

Maar dus gewoon meer bas, maar minder treble eigenlijk? En de mids beetje zoeken? En me Jazz staat eigenlijk altijd wel open :mrgreen:

Maar nu ik hier toch bezig ben, zou Drop C werken op die Jazz met die Ibanez? Of zou dat weer te laag worden voor die amp?
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

spaar maar gewoon voor een echte versterker :D
dan ga je pas echt gelukkig worden van je sound :)
iets met een 300 watt dan heb je headroom genoeg
ook voor een 5 snaar of een drop-c stemming :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Voor op een slaapkamer ben je écht geen 300 watt nodig, ook niet als je in drop C speelt. Iets van een 30-60 watt gaat al een enorm verschil maken tov de huidige 10 watter.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

heb je wel een punt :D maar ik heb tot nu toe van al m'n aankopen al geleerd dat je beter het net iets betere/grotere koopt omdat je dan naar de toekomst toe ook safe zit :D
ik ben begonnen met een 65 watt maar daarmee raakte ik niet deftig in de mix
( gitarist met z'n mesa boogie dual rectifier :evil: ):p dusja
en het is niet omdat het 300 watt is dat je het niet stil kan zetten he :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik heb het over een slaapkamer, niet over oefenruimtes met gitaristen met dual rectumfryers. Op een slaapkamer zijn de vermogens die ik noemde prettig en ruim voldoende. 300 watt kan ook, maar vind ik toch niet erg praktisch.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Ofwel moet hij op zoek naar een bandje en dan een goede versterker kopen?
Die kleine versterkers zijn toch voornamelijk om te oefenen, zo heb ik het ook bekeken.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

matsjuw schreef:Ofwel moet hij op zoek naar een bandje en dan een goede versterker kopen?
Die kleine versterkers zijn toch voornamelijk om te oefenen, zo heb ik het ook bekeken.
Das wel ja, maar ik ben niet echt actief aan het zoeken naar een bandje, en toen ik aan het zoeken was vond ik er geen... :nono:
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Nicky schreef:
matsjuw schreef:Ofwel moet hij op zoek naar een bandje en dan een goede versterker kopen?
Die kleine versterkers zijn toch voornamelijk om te oefenen, zo heb ik het ook bekeken.
Das wel ja, maar ik ben niet echt actief aan het zoeken naar een bandje, en toen ik aan het zoeken was vond ik er geen... :nono:
Niet opgeven met zoeken, ik heb er ook zeer lang over gedaan.
In een bandje spelen heeft alleen maar voordelen!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Plaats reactie