Welke rackpreamp met in-ear, en welke in-ear?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Welke rackpreamp met in-ear, en welke in-ear?

Bericht door Bogey »

Ik ga waarschijnlijk redelijk snel overstappen op in-ear.

Nu heb ik een Epifani ps600 top met een eden 4x10 eronder, maar ik heb eigenlijk wel zin in iets anders en zou wel naar een rackpreamp willen overstappen.

Is het de moeite waard om een goede preamp te kopen, of is het tav de Epifani verwaarloosbaar? In een ander topic las ik ook iemand die gewoon recht de DI in ging...ik heb bv een sadowsky preamp liggen (pedaaltje), maar wil tch wel iets uitgebreiders achter me hebben staan.

Wie heeft er goede ervaringen met rackpreamps en welke zijn dat?
Laatst gewijzigd door Bogey op 16 aug 2011, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Avalon U5 is een mooie optie..
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Ik zou zeggen; Probeer eens een Line6 Bass POD.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Ik denk trouwens dat je DI op je Epifani ook wel goede resultaten geeft hoor. Gewoon je cab thuislaten vanaf nu...
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ik gebruik mijn Eden WT550 versterker ook vaak als pre-amp. Wil prima, enige verschil met een 'echte' pre-amp is, is dat er nog een eindversterker inzit.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik speel in-ear meestal via de DI, anders gooi ik mijn Trace Elliot compressor ertussen, hier zit ook een EQ op. Soms vul ik het nog aan met mijn Tech21 VTbass voor een lekker randje. Het ligt een beetje aan welke bas ik meeneem, en waar we spelen (PA of uit backline)
Het ei van columbus heb ik ook nog niet gevonden...
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Bericht door Kosygin »

Ik speel op dit moment met mijn mipro draadloze set via balanced out naar PA. Signaal hoor ik via in ear terug.
Vind dit prima, maar wil zelf terug naar Avalon. Als je geinterresseerd bent in draadloos wil ik je wel wat info mailen.
PB me maar voor meer info, dit werkt perfect!
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
Gebruikersavatar
Mr. Bassman
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 aug 2005, 22:50

Bericht door Mr. Bassman »

Toen wij met onze band op in-ear overgingen heb ik welgeteld 1 optreden gedaan zonder bassamp maar via DI rechtstreeks op de oortjes. Voor mij werkt dat niet omdat ik dan de druk achter me niet voel.

Als ik je advies mag geven: probeer eerst eens een paar optredens met je Sadowsky-pedaal naar de Epifani + Eden stack en zet het volume dan uit DI van de Epifani naar de PA/Inear. Je hebt dan de sound die normaal ook hebt maar kunt er dan eventueel iets bijdraaien indien nodig.

Als blijkt dat je extra druk niet nodig hebt dan heb je echt aan je Sadowsky genoeg. Dus probeer eerst eens met je huidige spul voordat je iets koopt.
Gebruikersavatar
palindroom
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 jan 2011, 09:15

Bericht door palindroom »

Grotere optredens doe ik met mijn versterker in combie met in ear, kleine optredens doe ik met een superbooster van Markbass werkt prima voor mij dan. Ik zou zeggen gewoon uitproberen wat voor jou het beste is
Je mist meer dan je meemaakt

Prolude Little Brick----Markbass 2x 102 P. En diverse bassen

https://www.viruslive.nl
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik wil sowieso eerst met inear + versterker + cabinet spelen, om de overgang wat makkelijker te laten gaan. Maar het idee is toch wel (voor ons) dat het podiumvolume laag wordt. In die zin zou ik wel zonder cabinet willen spelen uiteindelijk. Als ik met inear en mijn oude setup blijf spelen, kan ik voor mijn gevoel net zo goed met doppen blijven spelen en een monitor naast me. Maar mss is dit in de praktijk anders, en moet ik de inears alleen als monitoren zien en niet als vervanging van mijn cabinet. Het blijft een lastige keuze: je steekt er uiteindelijk 1000,- euro in, en als je het niet fijn vindt zit je ermee...
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Huur anders eens een paar keer een in-ear set of, als je redelijk op je plek blijft staan, probeer het eens met een bedraad systeempje uit. We hebben met onze band eerst met een goedkoop systeempje van fisher en niet al te dure oortjes geprobeerd of het wel wat voor ons was voordat ik een duur sennheiser systeem kocht. Zelf ging ik zelfs direct vanuit de headphone output van mijn Navigator met een verlengsnoertje naar m'n oortjes.
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

Normaliter moet je inear zien als vervanging van de monitor en je cabinet... en het is in het begin wel even wennen.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag: er zijn heel veel mogelijkheden.
Ik heb met een gewone BSS DI gespeeld, met een Sadowsky preamp/di en met een Line6 basspodXTpro, dat werkte allemaal prima.
En nu met een Avalon U5, en dat is voor mij tot op heden de beste setup (ook de geluidsmannen zijn hier heel content mee).
Op dit moment heb ik ook mijn versterker en cabinet (Markbass F500/Aguilar GS212) mee, maar dat is eigenlijk alleen voor enkele bandleden die nog niet op in-ear zijn overgestapt.
Ik heb aangemeten oortjes, en ik merk op het podium niet of ik mijn versterker nu wel of niet aan heb staan... misschien speel ik op mijn versterker gewoon te zacht maar het fenomeen "druk" van mijn stack heb ik eigenlijk nog nooit echt mogen ervaren.

Ik denk dat je je beter even kunt orienteren op fatsoenlijke oortjes.
Aangemeten oortjes zijn een genot, want hiermee hou je een hoop "rommel" buiten, maar is wel duurder.
Universele oortjes (TIP: ultimate ears!) kunnen wat vervelender zitten qua pasvorm met die rubber/foam dingen en sluiten niet goed af, waardoor je meer "rommel" van buitenaf meepikt.
En of je dan de in-ear met kabel of met zender gebruikt of met welke preamp/DI kun je later nog allemaal bekijken.
Maar de oortjes gaan jou nu doen beslissen of je in-ear spelen nu wel of niet fijn vindt!
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik zit dit setje (de C3) te overwegen, is dit goed spul voor een bassist?

https://www.cinepaq.nl/site/index.php?op ... &Itemid=55" onclick="window.open(this.href);return false;

CINEPAQ IEM-C3 EUR 390,- excl. BTW
De IEM-C3 is een triple driver 2-weg In Ear Monitor systeem met een dubbele bas- en mid-driver, en een seperate driver voor de hoge frequenties. Deze nauwkeurig gefilterde 2-weg full concha monitor, uitgevoerd in acrylaat, geeft een goed gedefinieerd en ruimtelijk geluid met veel bas vermogen.
Deze professionele In Ear Monitor zal u meer hoog en meer laag laten ervaren. U hoort nu ook daadwerkelijk al die kleine details die u speelt, in plaats van dat u het alleen hoort wanneer u ze niét speelt...

Specificaties:
Drivers: 1 x hoog
2 x mid en laag
Bereik: 20Hz - 16,5KHz
Gevoeligheid: ca. 110 dB
Impedantie: 42 Ohm
Akoestische filters
Vergulde 3,5mm plug
Metaalverstevigde transparante kabel, of kevlar versterkte Y-kabel met voorgevormde en verstevigde uitvoer
Optioneel: Loskoppelbare kabel EUR 44,- excl. BTW in zwart, transparant of beige
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

De specs zien er goed uit, volgens mij vergelijkbaar met de UE4pro van Ultimate ears.
Ik zou wel kiezen voor de optie met loskoppelbare kabel...

Qua prijs liggen deze 2 erg dicht bij elkaar in de buurt, volgens mij is de UE4pro zelfs ietsjes goedkoper.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik zit nog wel een beetje te twijfelen of 3 weg niet 'beter' is. Vind dit wel een nette prijs, rond de 400 voor een setje.
Plaats reactie