Smerig geluid

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Smerig geluid

Bericht door Nergal »

Ik zit sinds kort bij een nieuwe band en die verlangen een ietwat smeriger basisgeluid (niet meteen stoner/drone, maar wel een beetje vervorming), pedalen heb ik al, het gaat echt om het basisgeluid en dat haal ik liever uit mijn versterker. Als het enigzins mogelijk is heb ik liever een transistor dan een buizen puur vanwege de onderhouds kosten (en eigenlijk ook wel een beetje het gewicht)

Nu zat ik toch al enigzins te kijken naar opwaardering van mijn huidige set, maar de twijfel slaat nu dus enigzins toe.
Huidige setup:
Ashdown MAG300
Ashdown MAG210Deep
Eden 115XL

Nu komen de volgende dilemma's kijken:
1. Ik heb niet genoeg geld voor een nieuwe (half)-stack, dus koop ik een nieuwe top of een nieuwe cab
2. als ik een nieuwe cab koop: 4 ohm of 8 ohm? hoeveel RMS? 4x10? (Ben zelf nog steeds benieuwd naar The Henry 8x8)
3. welke merken zijn licht smerig (maar wel betrouwbaar, want ik lees nu dus veel verhalen of kapotte SWR's)
, of iig minder 'klinisch' dan bv. Ashdown en Eden (want dat kwam me eerder heel goed uit maar nu dus niet meer zo)


Budget is zo ong. tot max. 600E

Extra detail: de vorige bassist speelde op een 5-snaar fender jazz over een mesa boogie buizenbak met een peavey 4x10 (specifiek weet ik het ook niet)

Alvast bedankt
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15134
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik kocht vorige week een 2de hands Gallien Krueger combo en die bleek toevallig zowel een clean als een distorted kanaal te hebben. Die distortion/overdrive kan je heel fijn regelen via de gain. Maar ook aan het cleane kanaal kan je via de eindversterker nog een extra "boost" geven, wat een ietsje smeriger geluid zou moeten geven. Ik moet het echter zelf nog eens allemaal rustig uitproberen. Het versterkergedeelte dat in die combo zit is als losse top te koop : de GK Backline 600 en is helemaal niet duur.

Ook TC Electronic heeft in een aantal van zijn transistor versterkers een "Tubetone" effect, wat een buizentop gaat emuleren en dat je ook erg fijn kan regelen. Puristen zullen het maar niks vinden, maar ik vond het erg overtuigend klinken ! Ze zijn we een stuk duurder ...

Tot zover mijn uiterst beperkte gebruikerservaringen.

EDIT: filmpje van de TC Electronic Tubetone :

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oWT5zv15iBs[/youtube]
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Je wilt liever het uit je versterker halen, maar in eerste instantie moest ik aan een Sansamp Bass Driver of vergelijkbaar pedaal/Di box denken. Heb je gelijk een erg goede DI. ALs je verder tevreden bent over je huidige set, dan is een Sansamp nog een relatief makkelijke oplossing. En als je hem tweedehands koopt, dan houd ie zijn waarde.

Een nieuwe cab kan zowel 4 als 8 ohm zijn, bij 4 ohm haal je net wat meer druk uit je huidige versterker.
4x10 zou ik persoonlijk aanraden, maar is ook kwestie van smaak. Aantal watt RMS moet in principe niet lager zijn dan wat je versterker geeft.
Maar dat geluid wat je zoekt haal je m.i. niet uit een nieuwe cab.

Andere optie (naast die TC of GK) kan een ashdown ABM zijn. DIe hebben een buisje in de pre-amp, misschien kun je daar een randje mee krijgen. Die amps zijn momenteel redelijk goedkoop op MP e.d.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
xRubenator
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2008, 21:44

Bericht door xRubenator »

Chino schreef:Je wilt liever het uit je versterker halen, maar in eerste instantie moest ik aan een Sansamp Bass Driver of vergelijkbaar pedaal/Di box denken. Heb je gelijk een erg goede DI. ALs je verder tevreden bent over je huidige set, dan is een Sansamp nog een relatief makkelijke oplossing. En als je hem tweedehands koopt, dan houd ie zijn waarde.

Een nieuwe cab kan zowel 4 als 8 ohm zijn, bij 4 ohm haal je net wat meer druk uit je huidige versterker.
4x10 zou ik persoonlijk aanraden, maar is ook kwestie van smaak. Aantal watt RMS moet in principe niet lager zijn dan wat je versterker geeft.
Maar dat geluid wat je zoekt haal je m.i. niet uit een nieuwe cab.

Andere optie (naast die TC of GK) kan een ashdown ABM zijn. DIe hebben een buisje in de pre-amp, misschien kun je daar een randje mee krijgen. Die amps zijn momenteel redelijk goedkoop op MP e.d.
Als ik me niet vergis hebben die MAG toch ook een buisje in de pre-amp?
Dat zeiden ze in de winkel toen toch 5 jaar geleden.

Je kan eens proberen om je gain helemaal open te zwieren. Op zich kunnen die MAG amps wel wat oversturen!
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

De MAG serie heeft geen buis. Ben bang dat ze in de winkel gelogen hebben.

Daarnaast kun je inderdaad nog wel wat met de knoppen spelen..
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Gezien je butget is een sansamp idd geen gek idee..,

Als je het toch uit je amp wil halen :

https://www.youtube.com/watch?v=d-27szg61bw" onclick="window.open(this.href);return false;

:jam: :jam: :jam:
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
phoenix555
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:56

Bericht door phoenix555 »

Fulltone bass driver? https://www.youtube.com/watch?v=SBs3vCKKL6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicman Stingray '93. || Gallien-Krueger 700RB-II. || Gallien Krueger MBE 212.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

phoenix555 schreef:Fulltone bass driver? https://www.youtube.com/watch?v=SBs3vCKKL6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is vaag... Hij is voordat het effect aan staat al vies. Klinkt lekker, totdat het effect eroverheen ging...
Gebruikersavatar
DI-OEN
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 apr 2008, 14:02

Bericht door DI-OEN »

xRubenator schreef: Je kan eens proberen om je gain helemaal open te zwieren. Op zich kunnen die MAG amps wel wat oversturen!
dat is die knop links van de VU meter, toch? Je kan ook je eq anders afstellen ( alles > 12 uur zetten), of dit alleen goed voor je versterker is...
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Heb al meerdere malen gehad dat als die knop te hoog stond dat mijn zekering toen doorbrandde, is dus niet echt een optie.

Iemand dan ervaring met die Ashdown ABM (moet wel toch?) en of dat licht te oversturen is?

Die tubetone van TC electronic klinkt in filmpjes best wel slecht.
Ik heb echt het liefste niet nog meer pedalen, wil meer mijn basisgeluid enger maken dan gewoon een extra pedaal in de keten hangen. Daar komt bij dat ik al een tijdje zit te denken aan hoe ik kan upgraden, dus is dit wel een mooi moment.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Haico

Bericht door Haico »

Ten eerste... gefeliciteerd met je plaatsje in 21 Eyes!

Als ik jou was, zou ik eerst een snelle oplossing verzorgen. Dan gun je jezelf even de tijd om te sparen, wat te proberen en erachter te komen hoe je kan inspelen op de sound van de band. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat zo'n process wel een paar maanden kan duren.

Wat voor pedalen heb je nu dan?? Een losse preamp in pedaalvorm kan zeker wel een "quick fix" zijn. Neem dan wel de Bass VT!!!

Jij was handig toch? Budgetoplossing: Flipster maken!!!

Kopen: https://www.newtone-online.nl/catalog/pr ... ts_id=1179" onclick="window.open(this.href);return false;
Beschrijving: https://www.olcircuits.com/olc_flipster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bouwverslagen/ervaringen op BGF: viewtopic.php?f=11&t=18267" onclick="window.open(this.href);return false;
Ervaringen op Talkbass: https://www.talkbass.com/forum/f36/ampeg ... er-349921/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Nou ik heb nu een snelle oplossing het is meer dat dit toevallig goed uitkwam voor mij aangezien ik nu daadwerkelijk geld heb voor nieuwe gear. Ik begrijp ook heel goed je punt dat dat lang kan duren, maar ik ben nu alweer enige tijd niet meer echt thuis in merken e.d. omdat ik het gewoon al een flinke tijd goed red met mijn huidige setje.

Op het moment los ik het op met een Boss ME50-B, EBS Multidrive en een EHX the Mole. Werkt voor nu prima. Heb doorgaans de bass driver van de ME50-B aanstaan als basisgeluid (licht, maar hoorbaar), maar dat houdt in dat ik er andere dingen niet mee kan etc.

Ik weet niet waar je het handig vandaan hebt, maar ik ben echt absoluut niet handig. Verre daarvan zelfs :oops:

Is zo'n Bass VT beter dan een Sansamp Bass Driver DI? en zo ja, in welk opzicht dan?

EDIT: even gekeken naar de bouwbeschrijving en er is echt geen schijn van kans dat ik dat zelf kan maken. Laatste keer dat ik gesoldeerd heb was 8 jaar geleden in de 2e van de middelbare school. En dat was niet op een printplaat...
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Haico

Bericht door Haico »

Ga dan maar niets solderen! :)

Hoe je hem ook insteld, de Sansamp BDDI vreet wat belangrijke mids weg. Klinkt heel modern. De VT Bass is veelzijdiger en heeft vooral een beter old-skool geluid.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De kans dat je die fijne drive uit iets als een pedaal haalt is groter dan dat je voor 600 euro een top koopt met een fijne drive. Ik denk inderdaad dat iets als een Sansamp (moet je wel van houden), VT Bass of misschien EBS Valvedrive een goede oplossing is.
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

De sansamp BDDI is echt een DI voor bass, moet je niet echt als effect pedaal zien denk ik, is gewoon kompleet wat anders als de vt bass

VT Bass is +1, heel lang plezier mee gehad todat hij me niet meer kon geven wat ik wilde :D (leg aan mij hoor)
:facepalm:
Plaats reactie