EBS fafner maar welke speakers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

EBS fafner maar welke speakers?

Bericht door Marijn »

Beste Luitjes,

Ik heb even een technische iemand nodig voor mijn weerstand probleem.

Ik zou graag 2 speakercabinetten voor mijn ebs fafner willen kopen. Maar ik heb een weerstand probleem.
De fafner is volgens mij 500 rms bij 2 ohm. Er zitten 2 uitgangen op. Als ik 2 speakercabinetten wil aansluiten dan moeten ze toch 4 ohm per stuk zijn om het optimale eruit te halen?

Ik zit te twijfelen of ik 2x 4x10 of 1x 4x10 en 1x 2x10 combi wil hebben.

EBS speakers zijn 4 ohm , dus die zijn prima qua weerstand maar die vind ik teveel mid geven. Dat wordt hm niet.

Voorbeeld: Vanderkley heeft een 4x10 met 4ohm maar de 2x10 is weer 8 ohm. Stel ik zou dit aansluiten wat doet dit dan met mijn versterker? Doet dit kwaad op de lange termijn?
Bovendien heeft die vanderkley 4x10 een output van 1200 watts. Als ik er 2 op de fafner aansluit is dit wel goed voor de versterker? Of maakt dit niet uit?
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Ik speel met mijn FAFNER over de Ampeg 410HLF (let wel, de Heritage uitvoering) en ben er errug tevreden over.
Vorige week ook voor de eerste keer live met de FAFNER over mijn Ampeg 810 (ook Heritage), en ik heb erg veel positieve reacties gehad op m'n basgeluid!

Je kan altijd bij mij thuis komen testen als je dat wil.
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

By the way, deze cabs zijn ook 4ohm. En ik kan je verzekeren, het gaat hard zat. Ik moet opboxen tegen een drummer die errug hard mept, en 2 gitaristen die perfect weten waar hun volumeknop staat (spelen zelfs vaak met fullstacks, 2*4*12) en heb hem gewoonlijk op 12uur staan (halfweg) dus.
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Ik denk niet dat er veel vermogen verschil zal zijn tussen 4 ohm of 2 ohm cab(s) op de Fafner.
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Xytras 1978 schreef:Ik speel met mijn FAFNER over de Ampeg 410HLF (let wel, de Heritage uitvoering) en ben er errug tevreden over.
Vorige week ook voor de eerste keer live met de FAFNER over mijn Ampeg 810 (ook Heritage), en ik heb erg veel positieve reacties gehad op m'n basgeluid!

Je kan altijd bij mij thuis komen testen als je dat wil.
Waar heb je ze gekocht? Want ik wil heel graag een fafner over een ampeg horen maar ik heb het idee dat ampeg een beetje verdwijnt uit NL.
Kimbo
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 feb 2010, 12:32

Bericht door Kimbo »

Xytras 1978 schreef:Ik speel met mijn FAFNER over de Ampeg 410HLF (let wel, de Heritage uitvoering) en ben er errug tevreden over.
Vorige week ook voor de eerste keer live met de FAFNER over mijn Ampeg 810 (ook Heritage), en ik heb erg veel positieve reacties gehad op m'n basgeluid!

Je kan altijd bij mij thuis komen testen als je dat wil.
Was inderdaad een geweldige sound. Heel present in de mix :p. Had die die vrolijkerd van het belang van limburg daar maar oren naar :nono:

Ik heb het gevoel dat een 410 HLF wel heel anders zou klinken dan die 810 (ik hou wel van het strakke geluid van 810's, terwijl ik 410 HLF's nogal zompig vind)

Impedantie mismatchen is een speciaal verhaal. Wat is het design van een Fafner? Zijn de eindtrappen lampjes of solid state?

Met een solid state is alles veilig, zolang de impedantie hoger is dan wat de amp aankan (2 ohm betekent dat alles boven de 2 ohm veilig is zoals 4, 8, 12 ohms, ...). De amp zal ook het meeste watt geven op de laagste impedantie die hij aankan.

Met een lampenbakje moet je de impedantie zien te matchen met je output transformers. 4 ohm load op 4 ohm tap. 8 ohm load op 8 ohm tap. Zo nauw mogelijk matchen. Nooit feller mismatchen dan 2:1 (vb 2 ohm load op 4 ohm tap). Hier zouden de meeste amps tegen kunnen (al wil ik het zelf niet uitproberen :p). En als je mismatcht, is het eigenlijk veiliger om een te lage load aan te sluiten (2 ohm load op 4 ohm tap is veiliger dan 8ohm load op 4 ohm tap)
Musicman Stingray 2 EQ / Oberheim SEM
EHX Frequency Analyser, Way Huge Pork Loin, EHX Memory Boy Deluxe
FAD Four
Trace 1524
Gebruikersavatar
Chris90
Berichten: 1283
Lid geworden op: 13 jul 2007, 12:12

Bericht door Chris90 »

Als je een Vanderkley 4x10 van 4 ohm en een 2x10 van 8 ohm aansluit, zal de belasting op de versterker 2.67 ohm zijn. Dat kan dus makkelijk omdat de versterker tot 2 ohm kan. Daarnaast is dit perfect, omdat elke speaker nu even veel vermogen krijgt.
Als je het zo aansluit zal het dus 1 geheel worden, net als een gewone 6x10 kast zoals deze van Glockenklang, 6, 10 inch speakers met een weerstand van 2.67 ohm.
https://glockenklang.de/en/products/products_bass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventueel kun je dan nog een 2x10 extra aansluiten, dan kom je pas op de 2 ohm.
Warwick fanboy.

EBS - Vanderkley - Glockenklang
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Ampeg heb ik uitgeprobeerd in de grote toonzaal van Musicstore.de en (wegens antiglobalisme) gekocht (lees besteld) bij mijn locale basboer LL Music Center.

Préamp lampje is ingeschakelbaar als ik me niet vergis, gebruik ik echter niet. 4 ohm is geen enkel probleem met de FAFNER, heb zelfs een tijd met een SWR 410 van 8 ohm op gespeeld, knalde nog ontzettend hard!!

Trouwens de 410HLF geeft qua sound niet veel verschil met m'n 810, geloof het of niet, ik zeg wel nogmaals, het is de heritage-series.

Als ik me niet vergis maakt EBS gebruik van MOSFET-techonologie.

@Kimbo, had me even aangesproken als je er was, en by the way, zoals die van hbvl zelf eerder als schreef: het vel en de beer ;-).

@ Marijn, nogmaals, altijd welkom hier!!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De TC ELECTRONICS BC212 zie ik voor 333 euro en is volgens mij een serieus cabje. Twee van die en je hebt een beul van een Stack. Ik dacht dat die cabjes 4 ohm waren...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Fafner is trouwens 500w op 4ohm, 620W op 2ohm
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Xytras 1978 schreef:@ Marijn, nogmaals, altijd welkom hier!!
Super bedankt voor het aanbod maar ik moet dan vanuit NL komen (met auto die ik niet heb) en ik wil graag de set voor bas én contrabas (dus die moet ook mee) gebruiken.
Hopelijk blijft het aanbod staan maar ik probeer eerst of het via een andere manier kan.
Toen je de ampeg speakers ging testen heb je toevallig ook de pro neo serie getest van ampeg?
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Nope, maar ik heb er de (contra)-bassist van 'The SeatSniffers' wel eens over horen spelen, de 4*10 + een SVT-6pro als ik me niet vergis.

Ik vrees toch als je deze spulletjes wil uittesten, je toch wat verplaatsingen zal moeten doen, ik zou de km niet graag bij mekaar tellen die ik al gereden heb om te weten wat ik nu weet (en het zal ook nog wel even zo doorgaan). Niet elke winkel om de hoek heeft ze nl. staan. Misschien dat er hier op het forum nog wel mens van dichter bij jou uit de buurt zijn met deze spullen?
Kimbo
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 feb 2010, 12:32

Bericht door Kimbo »

Nog enkele aanradertjes: De bergantino NV610 is ook populair onder ampeg lovers die niet van het gewicht houden. Dit is een dure cab, maar wel erg goed naar t schijnt.

Barefaced 69'er er is ook een lichtere cab die de ampeg vibe volgt.

Dit zijn cabs die in de trant van de 810 gebouwd zijn. Gesloten kasten, zodat het laag erg strak blijft. Dit in tegenstelling tot de HLF reeks van ampeg die "vented" is en daardoor veel meer in de lows geeft.

En wat ik heel erg goede cabs vind, zijn de Aguilar DB-cabs. Die doen het uitstekend met solid state heads IMO.
Musicman Stingray 2 EQ / Oberheim SEM
EHX Frequency Analyser, Way Huge Pork Loin, EHX Memory Boy Deluxe
FAD Four
Trace 1524
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Marijn schreef:Voorbeeld: Vanderkley heeft een 4x10 met 4ohm maar de 2x10 is weer 8 ohm. Stel ik zou dit aansluiten wat doet dit dan met mijn versterker? Doet dit kwaad op de lange termijn?
Bovendien heeft die vanderkley 4x10 een output van 1200 watts. Als ik er 2 op de fafner aansluit is dit wel goed voor de versterker? Of maakt dit niet uit?
Een 410 van 4 Ohm en een 210 van 8 Ohm parallel aansluiten is juist ideaal; op die manier verdeel je het vermogen van de amp ook in de goede verhouding. Uit ervaring kan ik je het omgekeerde vertellen (410 van 8Ohm en 210 van 4Ohm parallel); dat resulteerde in een aangetaste 210 kast (OK, te veel van het goede gegeven maar het risico is in deze combi gewoon groter).

Die VdK heeft geen output van 1200 W maar kun je belasten met 1200 W, dat is dus ruim boven hetgene dat die Fafner kan leveren. Geen enkel probleem dus, let alleen wel op wat je oortjes waarnemen. Een clippende amp kan ook zwaardere speakers vernielen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Maar voordat een Fafner begint te clippen heb je geen trommelvliezen meer.. ;)
Plaats reactie