De tien meest iconische versterkers....

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

De SVT-Classic mag er ook wel bij wat mij betreft.
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Bericht door rvdbrand »

Misschien kun je later met alle antwoorden een pol maken en daar gewoon de top5 uit halen?
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Haico

Bericht door Haico »

Hoe kan de Trace V8 zo veel genoemd worden? Er zijn er maar 80 van gemaakt. Die amp heeft lang niet de impact op muziekindustrie gehad als zijn Solid State broertjes.

Eens met Unlord. Zie Line6 producten. Je zal zien: Ampeg B15N, SVT, Acoustic 360, GK MB150, GK 800RB, SWR SM400, Fender Bassman, Vox AC100, Alembic F2b, Polytone minibrute, Sunn Coliseum, Hiwatt... etc!

Cabinetten: SWR 4x10, Ampeg 8x10...etc. :)
Laatst gewijzigd door Haico op 22 nov 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Dynacord BassKing

De oude Italiaanse amps (Geloso) waar de Ampeg als de Dynacord van afstammen??? (of draaf ik nu te ver door :))
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Golven of rollsen?

Bericht door Wiro »

Mag iconisch worden gezien als legendarisch? Oftewel gaat het jou om de meest populaire/bekende (Golf) of om de meest indrukwekkende versterkers (Rolls)?

Wat betreft de laatste categorie mag in de lijst solid state de Walter Woods niet ontbreken:

https://www.liegamp.com/html/en/wwen.html

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 22 nov 2011, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Bernardduur schreef:Dynacord BassKing

De oude Italiaanse amps (Geloso) waar de Ampeg als de Dynacord van afstammen??? (of draaf ik nu te ver door :))
Waar een icoon van afstamt is natuurlijk zelf geen icoon. De vader van Mick Jagger is niet direct een icoon bijvoorbeeld.

Qua bas:

Ampeg SVT
Ampeg B15
Ampeg SVT CL
Fender Bassman

Qua gitaar:
Marshalls
Fenders

Verder is het allemaal misschien heel vet, maar totaal niet iconisch.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

:)

Maar waarom de SVT EN de SVT-CL; op zich dezelfde amps (op wat klein grut na)
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Bernardduur schreef::)

Maar waarom de SVT EN de SVT-CL; op zich dezelfde amps (op wat klein grut na)
Omdat ze allebei iconisch zijn. Hoe ze er van binnen uitzien boeit daarin geen fluit.
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Acoustic 370
(icm de 360 preamp)
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5554
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Dit wordt net zo'n discussie als die bij DWDD, waar ze een aantal artiesten die de muziekwereld hebben veranderd in een lijstje willen proppen. De één vindt dat dié er in hoort, de ander vindt weer wat anders...

Als we het hebben over basversterkers die de wereld van basversterkers hebben veranderd, dan denk ik dat deze er in moeten:

Marshall Plexi (geen basversterker, maar werd veel voor bas gebruikt
Fender Bassman (de eerste basversterker?)
Ampeg SVT (de eerste high power basversterker?)
MarkBass LM (de eerste kleine?)
Hartke HA 3500 (inderdaad de VW kever onder de basversterking)

En als je dan op deze manier gaat kijken, dan wordt het erg lastig om 10 buizen en 10 SS amps te noemen die daadwerkelijk voor een andere denkwijze gezorgd hebben... Er zullen er vast meer zijn, maar daar kom ik nu even niet op..
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Ik denk vooral dat "Iconisch" voor velen een andere betekenis heeft. Ik vind bijvoorbeeld niks iconisch aan een Markbass. Ongetwijfeld goede versterkers maar ze hebben niet bepaald een iconische plaats in de muziekgeschiedenis zoals bijvoorbeeld de originele Ampeg SVT icm een 8x10 dat heeft :)
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

De tien meest iconische versterkers....

Bericht door saf »

fender bassman vind ik een rare. Welke hebben we het dan over dat zijn zoveel verschillende modellen en zo verschillend in geluid, dynamiek, handeling, icoonheid etc etc/
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5554
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

MI is een icoon iets of iemand die een verandering teweeg heeft gebracht in zijn/haar wereld. Fender bassman (blackface) was de eerste specifieke basversterker toch? De bassmans van daarna waren enkel verbeteringen.. markbass daarentegen heeft zeker een verandering teweeggebracht door met superkleine en licht versterkers te komen..

En inderdaad, dit onderwerp gaat bepaalde discussies veroorzaken waarbij ook smaak mee gaat spelen.. Leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Was de dynacord bass king dan niet eerder de eerste lichte en kleine versterker?
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Monkey schreef:... markbass daarentegen heeft zeker een verandering teweeggebracht door met superkleine en licht versterkers te komen..
Dat valt te bezien: Walter Woods maakte ze reeds begin 70er jaren en als ik me niet vergis had Acoustic Image ze ook al lang in de verkoop toen Markbass nog niet eens bestond...
Plaats reactie