trace elliot probleem

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

trace elliot probleem

Bericht door yot »

Goedenavond!

Ik ben de bezitter van een Trace Elliot GP 12 SMX combo. De laatste tijd heeft het ding echter de neiging om te te veranderen in een ventilator.

Hij begint te brommen en heel veel wind te creeëren uit de speakerkast. Dit gebeurd incidenteel en pas na een tijdje spelen. Als je hem op standby zet blijft 'ie zoemen en het stopt pas als je hem helemaal uitschakeld. Zet je hem daarna weer aan dan doet het ding in eerste instantie weer volstrekt normaal totdat 'ie het zat is en weer begint met wind maken. Er is dus niks écht kapot, aangezien hij het meestal wel gewoon doet.

Iemand dit ook wel 's gehad of überhaupt enig idee waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Werkt jouw versterker met buizen ??
Als dat zo is lijkt het erop dat je nieuwe buizen nodig hebt.
Ik heb het probleem ook wel eens gehad alleen dat was een buizenbak, ik heb de buizen toen vervangen en het probleem was over....

Als het geen buizenversterker is dan zou ik eens iets met extra koeling proberen misschien is het probleem wel oververhitting. :?
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

heb je er een extra cab op aangesloten??? als de totale impedantie te laag is geworden kan 'ie wel 's te warm worden, en uiteindelijk stuk gaan...

Anders kan het ntrlk ook aan je temperatuur sensor IC liggen of één of ander op-ampje dat beschadigt is door een grote spanningspuls bijvoorbeeld (komt redelijk vaak voor op het nederlandse lichtnet).. Zo'n electrisch componentje kost maximaal een paar euro en reparatie daarvan zal dus niet zoveel kosten.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

Bericht door yot »

Yep het ding heeft een buis (in de eindtrap als ik het goed heb). Normaalgesproken heb ik er een extra kast aan hangen, maar ook zonder dat die is aangesloten gebeurt het.

Is het te zien aan dat ding of ie een nieuwe buis nodig heeft?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

hoe lang zit die buis er al in en hoe lang bass je gemmidelt?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

Bericht door yot »

ik denk dat die buis origineel is en ik gok dat m'n versterker zo'n 10 jaar oud is wellicht wat langer. Ik gebruik de versterker op zich weinig (alleen met de band, dus dat is en paar uur per week).
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

na 10 jaar kan je buis best versleten zijn
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Is't zo'n model dat een transistor preamp heeft en een buizen eindbak? Die combi heb ik nl. nog niet begrepen.. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

Bericht door yot »

yep volgens mij is het die combi. Je kan ook instellen in hoeverre hij de het buizen of transistor gedeelte gebruikt. Ik weet verder ook niet hoe het precies zit.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

ik heb zelf ook een gp 12 smx, die buis zit in de voorversterker, en je kan met een volumeregelaar de hoeveelheid ervan bepalen, alleen wat jouw probleem is... geen idee
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ik heb een ouwe combo van trace, met hetzelfde probleem... Bij mijne was het probleem dat het circuit van de grafische EQ door ouderdom gevoelig was geworden door de hitte die in je versterker op een gegeven moment afgegeven word.. Als dit bij jouwe ook zo is kan zich dat typeren door:

ruis die pas opkomt als je versterker helemaal warm is..
ruis die weg gaat/minder word als je je grafische eq uitzet..

Klopt dit?
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

Bericht door yot »

dat het pas komt als ' ie warm is klopt, dat van die grafische eq. zal ik even uitproberen.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

En? Ben wel wel nieuwsgierug.. Kan ook ff kijken wat de pre eq voor verschil maakt als je hem aan en uit zet tijdens de ruis.. Kan je in ieders vaststellen waar het zit...
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

hmm grappig. ik heb een trace stack met buizen in de eindtrap maar een GP12 in de voortrap. overigens kan je de GP12 parallel schakelen met wat 12AX7 buisjes.

heb je een foto van het ding? ben wel benieuwd!
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
yot
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2004, 01:04

Bericht door yot »

Afbeelding
Afbeelding

Het is de combo van het onderste plaatje, alleen dan met de voorversterker van de bovenste. Ik heb er nog een losse speakerkast aan hangen met een 15" speaker

Ik heb eerlijk gezegd nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Zodra ik dat gedaan heb breng ik verslag uit.
Plaats reactie