BASTOP WORD ( te ) HEET ?!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
mauce
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2004, 14:34

BASTOP WORD ( te ) HEET ?!

Bericht door mauce »

Hallo beste collega-bassisten ,

ik ben sinds 6 mnd in het bezit van een basset nl de SWR 350x +goliath 4x10 (8ohm) . Echt een klasse STACK en afgelopen zaterdag had ik mijn 1e optreden ermee en het klonk echt super vond ik en niet eens versterkt over de PA. Maar alleen vond ik dat mijn TOP best warm werd zoniet wat heet .Ik speelde op ongeveer net geen 3/4 van het vermogen ! Mijn vraag is nu , hoord het dat de TOP warm tot heet word , heeft iemand hier ervaring mee en /of is er iemand die ook deze STACK heeft ? Wil graag wat info hierover want ik weet wel dat het warm word maar zo warm ?!

Alvast bedankt

Laat het me weten

MAUCE
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Je top kan flink heet worden hoor, althans, niet te natuurlijk.. Als ie begint te roken is het te... :wink:

Zit er een fan in, of heeft ie alleen een koelrib/grill? Als er een fan in zit, doet ie het?

Je zou even kunnen kijken of ie zo in zijn rack zit dat er zonder probleem lucht doorheen kan, niet alle tops hebben de ventilatie op de meest logische plek zitten..

Wat ik al zei.. Rook en stank zijn slecht.. Warmte niet perse...
mauce
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2004, 14:34

Bericht door mauce »

THANX voor je reactie , er zit inderdaad een fan in en ik denk wel dat ie het doet , moet haast wel want de set komt splinternieuw uit de winkel . Ik heb er wel een SKB koffer omheen misschien dat het iets te maken heeft met de warmte , koelribben heeft ie niet aan de buiten kant . Ik houd het allemaal wel in de gaten maar iedergeval bedankt voor je reactie ben nu wat 'geruster ' .

gr. Mauce
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

Ik heb precies de zelfde set, k heb r een 4HE skb case omheen zitten, k hou 1HE over tussen mn versterker en mn gmajor, zuiver en alleen voor extra ventilatie.
Maar je hebt geleik, na een tijdje kun je eieren bakken op je versterker.
K heb niet het idee dat t schadelijk is!
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Heb het ook met mijn eden, het ding doet het al 10 jaar zonder problemen dacht ik. Je kan er trouwens wel een ventilator achter zetten om er koele lucht in te blazen, niet dat het al te veel helpt, maar goed.
Groot voordeel als je zomers speelt of op een warme plaats etc., is dat je er zelf ook plezier van hebt. Er moet uiteraard wel wat plaats voor zijn op het podium.
Zelf zet ik mijn amp ook uit als dat kan, ik laat 'em niet vanaf de soundcheck tot aan het afbouwen aan staan bijvoorbeeld.
Zorg iig dat de interne ventilator zijn werk kan doen.
mauce
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2004, 14:34

Bericht door mauce »

Hee gastuh bedankt voor jullie reacties tot zover , heb ik in iedergeval (nog) geen reden tot ongerustheid .
BTW , speelt er iemand ook hier met een 15''er in combinatie met een 4x10? Ik denk er nl aan om nog een 15'' erbij te kopen, SON OF BERTHA van SWR ! Graag wat meningen hierover ,

THANX MAUCE
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Heb vroeger in die combi gespeeld.. Is wel leuk, maar niet echt aan te raden.. 15" is wat aan de trage kant, en de "boom" die die geeft komt lang niet in alle ruimtes lekker uit.. op een klein podium met een pa heb je er in ieders nix aan..

Zou eerder een 2x12 of extra 4x10 aanraden dan..
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Wow... wat ben je van plan man, met nog een speaker?

Ikzelf heb ook een 4.10, maar die blaast wel alles weg. Ik denk dat het niet echt nodig is. Ik hoor wel eens van die lui, dat als je een 1.15 erbij koopt, dat het dan idd te zompig wordt. Een 4.10" erbij zou dan beter zijn volgens mij. Als je ze naast elkaar neerzet en iets uit elkaar heb je echt een mooi breed geluid denk ik!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 jan 2004, 14:20

Bericht door wim »

Mischien een 2x12" ??? :wink:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

bijna alle versterkers van SWR gebruiken hun behuizing als extra koelvin (uitvindinkje van SWR :wink: ), deze kan dus inderdaad behoorlijk heet worden.. ruik je geen rook/vuur dan is er echt niks aan de hand!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
mauce
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2004, 14:34

Bericht door mauce »

Heeee GASTUH , bedankt voor jullie reacties ,

gr.Mauce
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

zo'n ingebouwd ventilatortje springt vaak aan dmv een thermostaatje.
als dat kapot is ( wat bijna nooit voorkomt ) kan hij wel te heet worden.

Kun je hem zelf niet aan en uit schakelen? Er zijn versterkers waar dat bij kan omdat het ventilatorgeluid in de studio soms te horen is.....

als hij gewoon blaast is er niks aan de hand lijkt mij....
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

RobertoEDB605 schreef:bijna alle versterkers van SWR gebruiken hun behuizing als extra koelvin (uitvindinkje van SWR :wink: ), deze kan dus inderdaad behoorlijk heet worden.. ruik je geen rook/vuur dan is er echt niks aan de hand!
nogmaals, ik denk dat DIT de oorzaak is..

staat ook ergens op de swr site, kan het helaas niet meer vinden.

mocht je zelf willen zoeken: www.swrsound.com

EDIT: Mocht je versterker nogal heet worden (binnen een kwartier/half uur) als ie aanstaat en je er NIET op speelt dan is er wel degelijk iets mis! Zet je versterker gewoon eens een kwartier aan zonder te spelen en kijk of de versterker echt heet wordt (een beetje warmte is geen probleem). Als dat zo is moet je zo snel als mogelijk naar een reperateur want op de lange termijn kan dit je versterker beschadigen!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
mauce
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2004, 14:34

Bericht door mauce »

Ik denk dat je gelijk hebt , als ik hem gewoon aanzet of bespeel tijdens repeteren is er niets aan de hand hij word gewoon warm , bedrijfstemperatuur zeg maar.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ja en bedenk je dat bij hogere volumes een heeel aanzienlijk deel van het vermogen in warmte omgezet wordt! (vandaar dat je versterker bijv ook gewoon 100 watt meer kan verbruiken dan dat er werkelijk naar de speaker gaat, een 350 watt versterker kan op max. vermogen bijvoorbeeld 450 watt verbruiken terwijl er toch echt maar 350 naar de speaker gaat).. nou die 100 watt kan nergens anders heen dan in warmte omgezet worden. En ik weet niet of je wel eens een 100 watt gloeilamp die al een tijdje aanstaat vast hebt gehad (bij een gloeilamp wordt ook meer dan 90% warmte) maar dat is nogal heet. Dat is precies wat er bij je versterker ook gebeurt als je er veel van vraagt. Maar dat kan geen kwaad. Dat is puur warmte die juist bij een SWR versterker (omdat de behuizing als heatsink gebruikt wordt) extra goed aan de buitenkant van de versterker te voelen is. Bij versterkers waarbij de behuizing niet als heatsink werkt blijft al deze warmte IN de versterker en moet er dus een (extra grote) ventilator gebruikt worden om die warmte uit de versterker te krijgen.

Maar pas op: als er rook/vuur/brandlucht uit je versterker komt is er wel degelijk wat mis.
Maar bij juist bij SWR versterkers is het dus normaal dat 'ie flink warm kan worden als je er veel vermogen van vraagt.


Mooie versterker btw 8) :wink:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie