12AX7 tube vervangen in Fender TB-600

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
DiMarco

12AX7 tube vervangen in Fender TB-600

Bericht door DiMarco »

Hola,

Ik wil het vuurflesje in mijn Fender amp vervangen want het OD kanaal klinkt met mijn aktieve Warwick bassen veel te modderig en is daardoor zo goed als onbruikbaar. Voor OD heb ik daardoor een pedaaltje nodig en die heb ik in de vorm van een MXR M80 DI+. De MXR klinkt me echter weer te droog en metal achtig. Ik wil gewoon een ranzig buizenrandje aan mijn geluid hebben...

Weet iemand hier wat een goede upgrade is voor mijn Fender buisje? De TB is overigens verder een geweldige amp! (https://www.fender.com/en-NL/products/se ... 2245800000" onclick="window.open(this.href);return false;)

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door DiMarco op 31 jul 2012, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Afbeelding

Moet ik beiden vervangen als ik ermee bezig ga?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Gewoon proberen zou ik zeggen; grootste deel van de OD komt niet van het buisje alleen dus verwacht geen wonderen.

Het is btw het meest rechter buisje als ik het goed heb
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik zou ze beide vervangen. Misschien niet echt nodig, maar ik ben dan ook een purist. Probeer JJ of Shuguang eens.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik denk dat ik een paar mesa boogie spax ga bestellen. Van google word ik deze keer niet veel wijzer, uitproberen dan maar. De boogies worden op veel fora als top beschreven.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mesa rebrand alleen maar buizen

Vond ze niet echt bijzonder.... setje JJ's geven aardig identiek geluid zonder die belachelijke prijs. Tung Sols voor een meer vintage geluid. Sovteks voor meer hoog midden

En probeer eens wat 12AT7's; haalt de gain een beetje omlaag
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Gister een beetje met mijn fender tbp-1 preamp zitten wisselen.

Met zo een 12AT7 van Electo harmonix was de gain echt helemaal weg, echt maxen om er nog wat uit te krijgen. Origineel zaten er als groove tubes gelabelde sovteks in. Ik heb er even tung soils in gehad, alleen dan ging het overdrive kanaal redelijk snel een constant een piep in het signaal geven ongeveer bij gain op 11uur. Ik heb nu een originele sovtek en een tung soil erin in, omdat het gewoon weg fijnst klonk.... maakt niet turbo veel verschil allemaal, vooral qua gain levels maakt het uit.
Helaas klinkt op me asat de overdrive niet mooi, op me p weer erg goed. Dus gebruik de od kanaal om het iets dikker te maken.
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Bericht door hazb74 »

Tungsols! IMHO de fijnste 12AX7s, verkrijgbaar in low gain, balanced en "normaal" en ze hebben tegenwoordig zelfs 12AUs. Ik haal ze altijd bij mijn vrienden in Amersfoort (Tonefactory).
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
Gebruikersavatar
hazb74
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:25

Bericht door hazb74 »

Het is idd de rechter....
Bernardduur schreef:Gewoon proberen zou ik zeggen; grootste deel van de OD komt niet van het buisje alleen dus verwacht geen wonderen.

Het is btw het meest rechter buisje als ik het goed heb
Gear? Maakt niet echt uit, want een goede toon komt toch uit je vingers.....
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Bedankt voor de reacties tot dusverre. Het modderige hoeft dus niet aan de buis zelf te liggen? Ik heb gehoord dat er in de aansturing van de buis ook een groot deel van het geluid wordt bepaald (bias?)... Is hier wellicht nog iets aan te tweaken?
Plaats reactie