Welke basversterkers gebruiken jullie

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1569
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Bericht door Laxe »

Hartke XK4 schreef:...
Ik ben een sucker voor sterke verhalen dus kom maar op met H 'n H trivia!
Ok, de toetsenist van de band van mijn broertje, de nu redelijk bekende Jan Rot, kreeg zo'n gloednieuwe fancy H'nH combo in bruikleen van de lokale muziekzaak toen zijn eigen veel minder fancy versterkertje in reparatie was. Hij heeft het apparaat meegenomen naar zijn kamer op de studentenflat, ver weg in de stad, en daar is het heel lang gebleven (zo niet permanent, ik weet het niet zeker, dus ik beschuldig niemand...). Iedereen was altijd zeer onder de indruk van de exotische groene frontverlichting :worship:
De laatste keer dat ik hem zag stond de H'nH voor het open raam volle kracht naar buiten te blazen om de hele platencollectie van Jan ten gehore te brengen voor de buurt en wijde omstreken :jam:
Hartke XK4
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009, 19:23

Bericht door Hartke XK4 »

[/quote]

De laatste keer dat ik hem zag stond de H'nH voor het open raam volle kracht naar buiten te blazen om de hele platencollectie van Jan ten gehore te brengen voor de buurt en wijde omstreken :jam:[/quote]

Mooi verhaal! Morgen ben ik vrij. Ik ga The Who eens over het combo draaien. Of wat Paul McCartney.
Hoge tonen zal niet best klinken maar het laag...Oh, het laag!!!!!! :kwijl:
Kramer 450B met aluminium hals
Status Series 4000 met Graphite hals
Nemesis N-400 met Glockenklang Heartcore Box
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Rody schreef: Even offtopic: hoe verhoudt die bob glaub zich tot die andere precision (beide maple). Is er een duidelijk verschil of niet?
De Läkland is wat feller en dikker in het laagmid, komt denk ik vooral door de pickups. De Fender is heel dik in het sublaag + laagmid, ligt erg lekker in de mix maar de pickups zijn niet zo fel (als in dynamisch). Output van beide bassen liggen erg dicht bij elkaar, snaarspanning van de Läkland is een stuk hoger, heel fijn om in D te zetten!

samples van de Läkland kun je horen op onze myspace, Black Shades is opgenomen met de Läkland, de rest met de Fender!
QPumaLocoQ schreef: En...Haal die poster weg. :facepalm:
nee man, heb ik gekregen op een veels te gaar feestje dat ik had gegeven hahaha, had die avond 3/4 fles Jameson op.... om half 11 was ik weg hahaha :P heb ook nog een mooi postertje van Tokio Hotel in de aanbieding, interesse? ;)
Gebruikersavatar
funnybass
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jul 2009, 18:06

Mijn versterkertje

Bericht door funnybass »

- Epifani Quest II dual pre-amp
- Lab Gruppen fp 3400 eindversterker 2x 1500 Watt / 4 Ohm (zie onder)
https://labgruppen.com/products/fp_serie ... 400_intro/
- Epifani 2 x 10" https://www.epifani.com
- Epifani 2 x 12"
- Vanderkley 2x12 Neolite

Beste s(l)etje ooit gehad (Warm, definitie, strak, hard als het moet en geen vervorming en heel erg fijn voor je rug) :wink:

Toverwoord is headroom! Je hoort alles. dus wel netjes spelen!

Eerder in bezit gehad en gespeeld op o.a. Peavy, Ampeg, SWR, Eden, Glockenklang, Crown K1, Alembic F1-X, Alembic SF2 met Powersoft DIGAM D4002


Specs Lab Gruppen fp3400

Basic Specifications
2 ohms 2 × 1700 W
4 ohms 2 × 1500 W
8 ohms 2 × 1100 W
Weight 10 kg / 22 lbs



Main Features
Multiple Position Gain Switch (M.PGS)
Intercooler® cooling system with front-to-rear airflow and easily accessible dust filters
Improved low-end power bandwidth
Link (loop-thru) output with XLR-type connector
Extruded front panel for increased stability
Bridged mono outputs in one Speakon® connector
In addition to traditionally superb Lab.gruppen sonic performance, fP 3400 offers a full line of important features: Regulated Switch Mode Power Supply (R.SMPS™)

Switch-mode amplifiers are commonplace in today’s amplifier market. However, Lab.gruppen’s unique Regulated Switch-mode Power Supply (R.SMPS) technology offers a number of essential advantages that make it superior to other, seemingly similar power supply designs. The most important features are the precise regulation and the extreme power efficiency. The regulated power supply easily deals with high variations in the AC mains voltage: it can drop by up to 20% below its nominal level (e.g. to 180 V instead of 230 V) without affecting audio performance. The power supply is also exceptionally efficient, with only a fraction of the energy from the AC mains is turned into heat. A regulated power supply also affords other sonic advantages, including better cone control while retaining the same fast response as a conventional power supply.

Multiple Position Gain Switch (M.PGS)
To meet the demand for a flexible gain structuring in various system configurations, Lab.gruppen’s fP Series offers a multiple position gain switch. The maximum amplifier gain can be set to all industry standards: 20, 23, 26, 29, 32, 35, 38 and 41 dB.

Sophisticated protection circuitry, combining:
DC protection – Blocks infrasonic signals due to fault conditions
VHF protection – Protects the loudspeakers from sustained (non-musical) very high frequency signals above the audible range.
Thermal protection – Protects the amplifier from overheating. The protection warning indicators on the front panel illuminate before the protection process is initiated.
AC protection – Shuts down the power supply if the line voltage is outside the operating voltage.
Clip limiter – Prevents severely clipped waveforms from reaching the loudspeakers while maintaining full peak power.
Laatst gewijzigd door funnybass op 13 sep 2009, 14:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Gear:[De Gier Bebop 4|Fender Jazz Bass '68 |Fender Precision '66|Sadowsky MV5-24 |MM Stingray '79|Sandberg HCA Fretl.|Tsj. Double Bass|Vanderkley VA615 preamp + Lab Gruppen fp 3400|Glockenklang Bass Art Classic|Vanderkley 2x112 |Eich|Reddi
Gebruikersavatar
michielluik
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2009, 11:39

Bericht door michielluik »

Ik heb een tijd lang op Gallien Krueger gespeeld. Beviel redelijk goed alleen miste ik wat "warmte" in het geluid.

Nu sinds een tijdje een zeer tevreden Eden gebruiker. Echt topspul! Sinds een paar dagen mijn Metro aangevuld met een xst cabinet.

Even kort specs:
- EDEN DC210XLT Combo (bijna zelfde als WT550 + 210 XLT, 8 Ohm, 350 watt); 240 watt @ 8 ohm, 400 watt @ 4 ohm, 600 watt @ 2 ohm.
- EDEN 210XST Cabinet, 8 ohm, 500 watt

Waarom Eden?

Eden maakt zeer hoogwaardige spullen (kost helaas daarom ook erg veel). Ik had vroeger al vaker over Eden gespeeld in de oefenruimte maar vond het altijd te onbetaalbaar. Ben toen voor Gallien Krueger gegaan (kostte ongeveer de helft). Uiteindelijk nu toch op Eden overgestapt. Het viel me direct op dat het geluid extreem helder is, maar ook erg warm. Sommigen vinden dat Eden een beetje nazaal klinkt. Dat klopt en dat is erg vet :)

Waarom deze combinatie?

De Combo is voor 4 snaar perfect voor de meeste situatie. Erg fijn is ook dat je kunt switchen tussen twee kanalen (tube/solid state). Verder is de volledig parametrisch equalizer erg handig. De speakers geven een mooie invulling, zeker aan het middengebied. Gaan ook erg laag vergeleken de meeste 2x10 cabinets. De extra 210xst heeft een neutrale weergave van het geluid maar wel extreem helder (elk foutje hoor je!). Dit cabinet kan heel veel hebben en gaat extreem laag. I.c.m. de metro klinkt dit echt super. Voor zowel 4- als 5 snarig.

Plaatje, thuis in de woonkamer :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Mooie set! :kwijl:
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
michielluik
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2009, 11:39

Bericht door michielluik »

Henry schreef:Mooie set! :kwijl:
Dankje, nu nog eens leren spelen :P
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

Maar dat is ook best een sjieke combinatie!
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Wow super setje zeg, die Lab Gruppen eindversterker van je hoe bevalt die? Kleurt die eindtrap het geluid of ..., prijs is ook behoorlijk zag ik 3800 euro, klopt dat?.
funnybass schreef:- Epifani Quest II dual pre-amp
- Lab Gruppen fp 3400 eindversterker 2x 1500 Watt / 4 Ohm (zie onder)
https://labgruppen.com/products/fp_serie ... 400_intro/
- Epifani 2 x 10" https://www.epifani.com
- Epifani 2 x 12"

Beste s(l)etje ooit gehad (Warm, definitie, strak, hard als het moet en geen vervorming en heel erg fijn voor je rug) :wink:

Toverwoord is headroom! Je hoort alles dus wel netjes spelen.

Eerder in bezit gehad op o.a. Peavy, Ampeg, SWR, Eden, Glockenklang, Crown K1, Alembic F1-X, Alembic SF2 met Powersoft DIGAM D4002


Specs Lab Gruppen fp3400

Basic Specifications
2 ohms 2 × 1700 W
4 ohms 2 × 1500 W
8 ohms 2 × 1100 W
Weight 10 kg / 22 lbs



Main Features
Multiple Position Gain Switch (M.PGS)
Intercooler® cooling system with front-to-rear airflow and easily accessible dust filters
Improved low-end power bandwidth
Link (loop-thru) output with XLR-type connector
Extruded front panel for increased stability
Bridged mono outputs in one Speakon® connector
In addition to traditionally superb Lab.gruppen sonic performance, fP 3400 offers a full line of important features: Regulated Switch Mode Power Supply (R.SMPS™)

Switch-mode amplifiers are commonplace in today’s amplifier market. However, Lab.gruppen’s unique Regulated Switch-mode Power Supply (R.SMPS) technology offers a number of essential advantages that make it superior to other, seemingly similar power supply designs. The most important features are the precise regulation and the extreme power efficiency. The regulated power supply easily deals with high variations in the AC mains voltage: it can drop by up to 20% below its nominal level (e.g. to 180 V instead of 230 V) without affecting audio performance. The power supply is also exceptionally efficient, with only a fraction of the energy from the AC mains is turned into heat. A regulated power supply also affords other sonic advantages, including better cone control while retaining the same fast response as a conventional power supply.

Multiple Position Gain Switch (M.PGS)
To meet the demand for a flexible gain structuring in various system configurations, Lab.gruppen’s fP Series offers a multiple position gain switch. The maximum amplifier gain can be set to all industry standards: 20, 23, 26, 29, 32, 35, 38 and 41 dB.

Sophisticated protection circuitry, combining:
DC protection – Blocks infrasonic signals due to fault conditions
VHF protection – Protects the loudspeakers from sustained (non-musical) very high frequency signals above the audible range.
Thermal protection – Protects the amplifier from overheating. The protection warning indicators on the front panel illuminate before the protection process is initiated.
AC protection – Shuts down the power supply if the line voltage is outside the operating voltage.
Clip limiter – Prevents severely clipped waveforms from reaching the loudspeakers while maintaining full peak power.
Gebruikersavatar
funnybass
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jul 2009, 18:06

Lab Gruppen duur? Ja, maar je hebt dan ook watt.

Bericht door funnybass »

Ja, deze versterker is echt helemaal top.

Eerder had ik andere versterkers zoals Amcron en Crown K1 maar die zijn vertrokken wegens rugklachten. Mijn ervaring is dat iedere eindversterker wel wat kleurt. Hiervoor heb ik een Powersoft Digam D 4002 gehad. Italiaans lichtgewicht merk en maar 1 hoog. Veel minder laag dan de Lab Gruppen en een beetje crispy hoog en een killere sound. Ik had er technische problemen mee, toen die uiteindelijk verholpen waren en ik een paar keer voor de man met de kleine achternaam op het podium stond te klooien, heb ik hem wegens gebrek aan vertrouwen toch maar vervangen.

Geen seconde spijt van de lab, het is ook geen gewone klasse D versterker. Niet goedkoop, maar je kunt deze versterker wel met korting wat voordeliger in bezit krijgen (onder de 3000 Euri's). De importeur zit in Amsterdan zuid-oost en daar heb ik hem uitgebreid mogen uitproberen en vergelijken met andere versterkers op mijn eigen setje en eigen basjes. Zij hebben af en toe ook gebruikte in de aanbieding die je met 3 jaar garantie kunt kopen. Een fp 3400 zal dan ergens in de buurt van 2000/2200 euro kunnen liggen. De Lab Gruppen fp 2600 moet ook voldoende zijn, maar was toen niet op voorraad en ik moest veel spelen, dus voor de ulieme headroom toch maar de fp3400 genomen.

Klinkt dynamisch op laag volume niveau ook echt sterk. Als je deze set vergelijkt met mijn Alembic +Crown versterker en 4x10 Glockenklang met een 1 x 15 Glockenklang, is het verschil best flink. Prikt veel beter door het bandgeluid en zoveel meer punch, gewoon veel lekkerder. Als het moet echt snoei hard zonder een krimp van vervorming. Begrijp met niet verkeerd Glockenklang is ook top, uiteindelijk heb ik daar 9 jaar op gespeeld, nadat ik bijna jaarlijks van merk switste. Ben echt heel tevreden dus, ondanks de verspilde centjes..... Ach je leeft maar één keer als bassige individu :wink:
Laatst gewijzigd door funnybass op 02 aug 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gear:[De Gier Bebop 4|Fender Jazz Bass '68 |Fender Precision '66|Sadowsky MV5-24 |MM Stingray '79|Sandberg HCA Fretl.|Tsj. Double Bass|Vanderkley VA615 preamp + Lab Gruppen fp 3400|Glockenklang Bass Art Classic|Vanderkley 2x112 |Eich|Reddi
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

He dank je voor je info! Zo nou ik ben al tijdje opzoek naar een amp die 2x1000w op 8 ohm kan leveren en niet te zwaar is.
Maar tjonge die zijn er niet heel veel in die range, of wat jij al beschrijft die bottom end missen in het geluid. Maar een aanbeveler dus deze eindtrappen. Wow ik sta er wel van te kijken wat een power en weer een degelijk staaltje werk van onze buren. Ben misschien van plan mijn eden amp te verkopen en een Demeter of Eden navigator preamp met zo een eindtrap te doen samen door per kanaal een 410 XST 1000w 8 ohm en een 15XL 600w 8 ohm. Denk je dat dit een aardige match is? (of juis iets te veel voor de 15XL?)
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Pushifier schreef:He dank je voor je info! Zo nou ik ben al tijdje opzoek naar een amp die 2x1000w op 8 ohm kan leveren en niet te zwaar is.
Maar tjonge die zijn er niet heel veel in die range, of wat jij al beschrijft die bottom end missen in het geluid. Maar een aanbeveler dus deze eindtrappen. Wow ik sta er wel van te kijken wat een power en weer een degelijk staaltje werk van onze buren. Ben misschien van plan mijn eden amp te verkopen en een Demeter of Eden navigator preamp met zo een eindtrap te doen samen door per kanaal een 410 XST 1000w 8 ohm en een 15XL 600w 8 ohm. Denk je dat dit een aardige match is? (of juis iets te veel voor de 15XL?)
Je zou ook zoiets kunnen proberen crown xti , heb zelf de XTI1000 en ben erg tevreden over de performance van deze amp.
Als er weer wat geld is wil ik er nog een of twee uit de serie bij kopen voor de PA.
Gebruikersavatar
AceyDeucey
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 apr 2007, 20:19

Bericht door AceyDeucey »

michielluik schreef:Ik heb een tijd lang op Gallien Krueger gespeeld. Beviel redelijk goed alleen miste ik wat "warmte" in het geluid.

Nu sinds een tijdje een zeer tevreden Eden gebruiker. Echt topspul! Sinds een paar dagen mijn Metro aangevuld met een xst cabinet.

Even kort specs:
- EDEN DC210XLT Combo (bijna zelfde als WT550 + 210 XLT, 8 Ohm, 350 watt); 240 watt @ 8 ohm, 400 watt @ 4 ohm, 600 watt @ 2 ohm.
- EDEN 210XST Cabinet, 8 ohm, 500 watt

Waarom Eden?

Eden maakt zeer hoogwaardige spullen (kost helaas daarom ook erg veel). Ik had vroeger al vaker over Eden gespeeld in de oefenruimte maar vond het altijd te onbetaalbaar. Ben toen voor Gallien Krueger gegaan (kostte ongeveer de helft). Uiteindelijk nu toch op Eden overgestapt. Het viel me direct op dat het geluid extreem helder is, maar ook erg warm. Sommigen vinden dat Eden een beetje nazaal klinkt. Dat klopt en dat is erg vet :)

Waarom deze combinatie?

De Combo is voor 4 snaar perfect voor de meeste situatie. Erg fijn is ook dat je kunt switchen tussen twee kanalen (tube/solid state). Verder is de volledig parametrisch equalizer erg handig. De speakers geven een mooie invulling, zeker aan het middengebied. Gaan ook erg laag vergeleken de meeste 2x10 cabinets. De extra 210xst heeft een neutrale weergave van het geluid maar wel extreem helder (elk foutje hoor je!). Dit cabinet kan heel veel hebben en gaat extreem laag. I.c.m. de metro klinkt dit echt super. Voor zowel 4- als 5 snarig.
Vet man! Ik ben net terug van vakantie en kan eindelijk mijn metro eens leren kennen. Tot zover kan ik alleen maar blij er mee zijn; hij gaat hard en diep, is erg veelzijdig en het uiterlijk mag er last but not least ook wezen. Zo'n 210 als aanvulling lijkt me ooit ook nog wel eens mooi maar voorlopig kan ik hier goed mee vooruit.
Yamaha BB 414
Music Man StingRay ltd. '06
Music Man Bongo HH black sparkle
Modulus Flea-Bass

Markbass CMD121
Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: 05 jun 2004, 11:17

Bericht door Sjonnie »

Vandaag op kunnen halen:
Afbeelding

Best een leuke combinatie:
Aguilar DB 659
Aguilar DB 680
TecAmp PAD 1000 eindtrap.

Toch maar eens een foto maken.
Laatst gewijzigd door Sjonnie op 02 aug 2009, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy.
-- Benjamin Franklin
Gebruikersavatar
funnybass
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jul 2009, 18:06

Lab Gruppen

Bericht door funnybass »

Pushifier schreef:He dank je voor je info! Zo nou ik ben al tijdje opzoek naar een amp die 2x1000w op 8 ohm kan leveren en niet te zwaar is.
Maar tjonge die zijn er niet heel veel in die range, of wat jij al beschrijft die bottom end missen in het geluid. Maar een aanbeveler dus deze eindtrappen. Wow ik sta er wel van te kijken wat een power en weer een degelijk staaltje werk van onze buren. Ben misschien van plan mijn eden amp te verkopen en een Demeter of Eden navigator preamp met zo een eindtrap te doen samen door per kanaal een 410 XST 1000w 8 ohm en een 15XL 600w 8 ohm. Denk je dat dit een aardige match is? (of juis iets te veel voor de 15XL?)

Neem 100 bassisten en je hebt 1000 meningen. Natuurlijk kun je met dit soort amps je 15 inch opblazen, maar omdat het zo'n schoon geluid is kunnen speakers vaak wat meer hebben. Het gaat ook niet om een continu belasting maar vermogens-pieken. Dit is natuurlijk helemaal het geval bij actieve 5 snarige bassen. Bij Epifani geven ze de aanbeveling om ongeveer het dubbele van het vermogen van je box als richtlijn te nemen.

Het leuke van de Lab Gruppen is dat je door switches het vermogen per kanaal kunt verminderen. Zo speel ik zonder problemen op een 4 en een 8 Ohm kast en regel in detail de volumes op elkaar af. De suggestie om een Crown XTi te nemen is natuurlijk een budget vriendelijk lichtgewicht alternatief. Maar met respect er is niet voor niets een prijsverschil. De Crown' s die ik had waren overigens heel betrouwbaar en klonken goed.

Wat betreft de pre-amp. Demeter heb ik niet zelf gehad, maar wel een paar keer op gespeeld. Mijn verwachting was heel hoog, maar mijn ervaring viel een beetje tegen. Niet stil en een beetje soft en vaag. Destijds won mijn Alembic F1-X het van Demeter. De Alembic klinkt alleen ongeloofelijk goed, maar in de band-mix raakte je hem makkelijk kwijt en moest je wel een boost in het mid geven. Eden, is niet (meer) mijn smaak, maar gewoon heel goed spul. Een te gekke buizen pre-amp is volgens mij Vanderkley, een Aguilar of de Glockenklang Class A pre-amp (heeft geen buisje).
Heel duur maar ook heel goed is een Mike Pope pre-amp.

Ideetje: Bij veel amps kun je de pre-amp appart op een versterker aansluiten, (heb je meteen een backup :? ) en kun je eens zien wat zo'n Lab gruppen of een andere merk met je set kan doen. Pas wel op want je wil daarna vast niet meer terug.. :D

Het zijn de kleine marge's in de oneindige zoektocht naar de ultieme sound.
Gear:[De Gier Bebop 4|Fender Jazz Bass '68 |Fender Precision '66|Sadowsky MV5-24 |MM Stingray '79|Sandberg HCA Fretl.|Tsj. Double Bass|Vanderkley VA615 preamp + Lab Gruppen fp 3400|Glockenklang Bass Art Classic|Vanderkley 2x112 |Eich|Reddi
Plaats reactie