Welke basversterkers gebruiken jullie

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Unlord »

Nee man, dit soort kasten staan uitstekend op zolders! Je schuift het zó een hoek in en dan kan ie er jaaaaaren onaangeroerd staan!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door rich13 »

Ook handig als keyboardstandaard!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Deze!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Muller »

Vorige week op de kop getikt en opgehaald: een MarkBass CMD 121P. Ik had hem een week daarvoor al achteruit laten leggen bij de lokale muziekwinkel (leuke deal!) en ging daarna pas verhalen lezen over deze versterker. Ik las dingen van: "Het is niet genoeg, zeker niet als je een 4x10" gewend bent" tot "Een brij aan geluiden..." en ook natuurlijk de positieve ervaringen. Laat ik in elk geval een positieve ervaring toevoegen:

Natuurlijk weet je zelf pas of hij wat voor je is als je hem live hebt getest. Ik had de combo een aantal jaar geleden al eens geprobeerd in de winkel, en daar viel mijn mond toen open weet ik nog: een zeer volwassen en serieus geluid uit een combo die eruit ziet als een lief, klein ienie-mini-versterkertje. Zeker vergeleken met de set die ik voorheen had: 4x10" + 2x10". De 2x10" is inmiddels al een tijdje de deur uit.
De bedoeling is om een wat compacter en flexibeler setje te hebben dan mijn 4x10" met losse top (staat nog te koop, hint hint, spam spam). Die 4x10" is misschien niet zwaar voor een 4x10", maar wel groot en onhandelbaar. Deze combo met, als ik mijn oude setje heb verkocht, een extra 121 cab biedt mij meer mogelijkheden en bijna evenveel speakeroppervlak.

Afgelopen zaterdag heb ik de nieuwe CMD 121P direct meegenomen naar een optreden. Het was een vrij groot restaurant+bar en mijn bas werd via de ingebouwde DI van de MarkBass doorversterkt. Het kleine cabje was wel even wennen qua plaatsing: ik ben 2,01m lang en het cabje staat wel erg dicht op de grond. Daarom is hij op een stoel beland zodat hij wat hoger stond. Conclusie: In zijn eentje zorgt hij voor wat minder diep laag dan mijn 4x10", maar.... ik heb mezelf nog nooit zo duidelijk gehoord: wat een definitie en een zeer direct geluid.
En dat terwijl ik de EQ bijna onaangeroerd heb gelaten (alleen wat laag erbij gedraaid en wat laag-mid eruit) en ook op mijn actieve bas heb ik tot genoegen van onze geluidsman de 3-bands toonregeling voor de verandering in het midden gehouden: Vaak draaide ik er flink wat mid bij als ik een wat directere sound wilde, maar dat was nu helemaal niet nodig. Ik stond echt perplex van de power die uit het cabje kwam en hoewel ik de 4x10 regelmatig met het volume op 11 uur had staan, is deze niet verder gekomen dan 9 uur (ok... half 10 op eind van de show). Eigenlijk allemaal omdat ik mezelf dus al goed hoorde.

Hoewel ik nog niet weet hoe hard hij kan, heb ik wel de indruk dat er niet veel power in de lage regionen overblijft als ik op een buitenpodium zou staan. Maar goed, daarom wil ik die 2e cab van 1x12" erbij zodat de ingebouwde versterker zijn 500 watt @ 4 Ohm aan 2 cabs kan leveren en er wat meer ballen bij komen kijken. Bij kleinere optredens kan ik prima uit de voeten met alleen de 1x12" combo: misschien nog een amp-stand erbij, zodat hij ook richting mijn oren blaast. En bij grotere optredens buiten, in feesttenten en grotere zalen kan ik prima nog een keer 1x12" meenemen. Dus, wil iemand zijn 1x12" cab omruilen voor een 4x10"?
MB CMD 121P-1.jpg
MB CMD 121P-1.jpg (147.79 KiB) 1806 keer bekeken
MB CMD 121P-2.jpg
MB CMD 121P-2.jpg (121.77 KiB) 1806 keer bekeken

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door HaveBlue »

Afgelopen week één van twee Custom Shop Ashdown CTM-15's gemaakt in deze kleur (kersenzwart) naar Nederland gehaald nadat ik (met achteraf spijt) een tijdje terug een CTM-30 heb verkocht vanwege te luid om thuis bruikbaar te zijn. Gisteravond bij dorpsgenoot Muller (die van hierboven :D ) het bijpassende Ashdown 1x10 cabje opgesnord.

Lang verhaal kort: een compacte en licht combi die het moeilijk maakt je bas neer te leggen.

Iets langer verhaal: 15 watts uit 2x JJ EL84 door een 1x10 klinkt niet indrukwekkend maar voor thuis, een repetitie waarbij iedereen zich een beetje inhoudt, de studio en kleine optredens (instore, semi-akoestisch) heb je voldoende clean vermogen tot je beschikking. Boven verwachting mooie sounds: vol en warm clean, mooie beginnende break-up en overdrive zoals je dat van een buizenamp verwacht. In het laatste geval gaat het bij mij thuis dan alweer te hard. Ik heb de CTM bovenop mijn Vanderkley 212LNT geprobeerd en met een cab met die efficientie is er voldoende geluiddruk om als monitor te dienen bij een optreden met een pop/rock coverband als je er geen probleem mee hebt dat het niet volledig clean is.

Als je, zoals velen van ons, gewend bent aan actieve cut/boost EQ's is een interactieve, passieve EQ zoals in de CTM-15 en 30 even wennen: een goede reden om een avond te pielen met Precision, Stingray, Höfner en een Leffe Blonde en een steeds bredere glimlach op je smoel te krijgen naar mate je meer en meer bruikbare geluiden uit de mini imitatie-fliptop tovert.

IMG_20170416_092524-01.jpeg
IMG_20170416_092524-01.jpeg (133.15 KiB) 1678 keer bekeken
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Luyt »

Muziekschuur schreef: 16 mar 2017, 13:05 Zijn er nog dynacord gebruikers?
Ja, ik heb een BS412.

Afbeelding

Ik durf hem niet meer heel hard te doen, niet alleen voor de buren niet maar ook omdat het al een oude versterker is en de elco's misschien uitgedroogd zijn. Ze zouden eigenlijk vervangen moeten worden.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Muziekschuur »

Dat is het wel waard. Was in zijn tijd wel een topversterker. Hij is ook makkelijk om aan te werken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7919
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door BassKees »

Sinds vanmiddag:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Rieno »

Bij De Snaar vandaan?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7919
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door BassKees »

Yep, koopje! 50% korting.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Rieno »

Had gisteren de website al even afgespeurd en die prijs was echt erg goed inderdaad :D Mooi man! Tijd lang m'n droomversterker geweest.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Herman »

Top Kees!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Hans58 »

Hij heeft er ook een kastje bij hoor. :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7919
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door BassKees »

Even een rackbag bij gescoord, nu is ie road ready! 8)
IMG_20170425_211133715.jpg
IMG_20170425_211133715.jpg (2.77 MiB) 1586 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blikje
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 feb 2013, 18:16

Re: Welke basversterkers gebruiken jullie

Bericht door Blikje »

Update :



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Blikje op 02 jul 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender,Dingwall,Sire, Markbass,
Plaats reactie