dynacord BA300 Wie kent em?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Meer dan 600 volts.

Ik neem aan dat alles ok is... Misschien iemand verkeerd om aangesloten. Hoewel alles supernetjes is in de versterker...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Misschien maakt hij geen 100% goed contact..... Dan kun je dit soort dingen krijgen....... Dan is het voltage ook lager. Hij moet ongeveer 800v zijn..... Meer dan 600 is een beetje vaag
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mijn meter komt niet verder dan 650v geloof ik...
Daarboven een hoogspanningsteken. en verder geen weergave... Mijn vader komt volgende week met een andere meter...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ok, succes....... Dat kan meer helpen
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het is te zien dat alle contacten (professioneel) opnieuw zijn gesoldeerd. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Volgende week meer.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nou, m'n vader (ook al 70) had een last minute geboekt.... Dus die is fietsen op de hei... (Wat een fabeltastisch excuus van die ouwe om van terras naar terras te gaan en de meest exclusieve biertjes te gaan proeven.... ).

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een elco losgetrokken. Het is een 2200uF 70v elco. En die heb ik verwisseld met een nieuwe die ik nog had. Een 2000uF 65v exemplaar. Ik zag op de oude elco geen + en - dus het was even een gokje. Maar de + en - zitten goed aangesloten. Deze elco zou de bias spanning binnen de perken houden en inderdaad de eindbuizen gloeien een stuk minder op.

De oude elco liet een randje teer zien. Dus die zal niet meer zo fris zijn. Helaas ligt de capaciteitsmeter bij m'n vader dus da's ook weer niet zo handig.

Ook heb ik nu een gedefinieerder overdrive geluid als ik de gain voorbij clean draai... Ik twijfel of ik de andere twee elco's ook moet vervangen of even moet wachten en gewoon nieuwe elco's zal monteren. Ik heb licht gebruikte elco's liggen... Maar of dat nou wijs is...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De condensator houdt de BIAS spanning niet binnen de perken, dat doet de weerstand / potmeter. De condensator zorgt voor een stabieler voltage.

Ik verwacht niet dat de klachten daarvan komen; ik zou em iig een keer goed laten nakijken en niet zomaar dingen gaan vervangen of proberen............ zeker niet icm de hoge voltages die door zo'n amp lopen

(en de bias elco's zou ik proberen te verhogen naar minimaal 100V; 65V kan soms met op de grens liggen van wat deze lijn kan geven wat kan leiden tot een grote POOF!; + check zeker de polariteit van deze ELCO omdat een BIAS voltage een NEGATIEF voltage is!)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik zat een beetje te wachten op je reaktie.... Voor zover ik weet is dit een heel kostbare elco... Een RIFA 2000 uF 65 volt (met 70 volt rating ofzo) Ik heb 4 jaar geleden de prive voorraad van een natlab medewerker gehad.... (een echte IR...).. En uit die voorraad put ik nu allerlei dingen... Voor nu zal deze elco het even moeten doen... Zo te voelen is de elco niet warm. En dat was de meetlat... M.a.w. de min en plus heb ik goed aangesloten.. Ook de reden dat het chassis open heeft gestaan en ik rustig een tijdje ben gaan spelen.

Ik moet nog es rustig met de vrouw bakkeleien of ik nog es 50 euro uit ga geven aan elco's.

https://www.askjanfirst.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Want dan wil ik ze wel op bovenstaande website halen... De versterker heeft me een mandoline gekost. En tot nu toe verder niks... De andere elco's die ik heb zijn allemaal 500 en 650 volt varianten. M.a.w. da'moekunne.... Alleen zijn ze licht gebruikt... En dat zit me niet lekker. De elco die ik nu geplaatst heb was gloedje nieuw... (Ja eh NOS dan eh...)

En als ik mijn plannetje van een festival met een stevige buizen backline wil uitvoeren moet ik toch kunnen biassen en dit soort onderhoud kunnen doen... Dan maar een paar keer aan wat stevig voltage pakken... (haha)... Nee ik doe zo voorzichtig mogelijk... Gewoon zorgen dat ik de juiste spullen hier krijg. Zoals ik nu een Hitachi 20mhz scope heb een toon generator en bout en multimeter...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Waarom wil je zo'n ELCO???? De ELCO van de BIAS doet niet veel (nou ja, behalve de BIAS regelen) op het audio signaal dus een 'hele goeie ELCO' zal hier niets uitmaken qua geluid...........

2000u is goed maar soms een beetje overkill. 100u zou ook goed werken......

Btw, hoe weet je dat de andere ELCO's licht gebruikt zijn? Zijn ze nieuw? Anders? Hoe meten ze door? Impedantie / condensatie?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Omdat ze in halve bouwsels zitten. En ik ze een tijdje in een bouwsel (werkende voeding die gelijkspanning 105 volt en 6,5 volt levert) heb kunnen laten opwarmen (regenereren)... Voor die voeding heb ik geen nut (el86, ecc808 en een ander onbekend buisje). Dus die sloop ik.

Maar het feit blijft dat ze wellicht wat minder "vers" zijn... Maar ze zullen allicht een stuk beter zijn dan de huidige elco's die al 35 jaar van heftige bas achter de rug hebben.

E.e.a. ligt aan de financien... Of het kan leien. Leuk is wel dat deze elco's in een apart "hok" zitten. Dus als ze uit elkaar spatten dan zal geen print of contact geraakt worden.. Vernuftig...

Ik wacht op een capaciteitsmeter eventueel. Tenzij ik ze gewoon lekker in het circuit probeer... Kapot is kapot... haha...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

b1001

Bericht door Cobus »

Ik piep er even tussendoor: Ik heb laatst de B1001 gekocht. Vind 'm behoorlijk gaaf. Hij is ook vrij korrelig, ik denk dat dat de transistor pre amp is. Wel heeft ie flink wat ruis met de volumes dicht. Daarom zou ik graag aan Rogier het schema willen vragen.

Alvast bedankt.

groeten, Marco
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Sure!

PM me effe met een mailadres dan komt ie je kant op!

BTw, al gemerkt dat je de knoppen kunt uittrekken???? :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Pas op met elko's op het randje van hun maximale spanning te gaan draaien. Gooi in het voorbeeld gewoon een 2200u 100V elko erin en het is goed.

Verder is een 2200u 100V elko echt niks bijzonders en kost zeker niet de halve wereld. Er wordt een beetje moeilijk hierover gedaan. Vervang die oude troep, elko's van die leeftijd kun je niet vertrouwen. En de polariteit op de gok nemen.....sorry :nono: Ik neem aan dat je een multimeter hebt?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yep.

Ik neem jullie opmerkingen serieus. maar beker elco's met een bout zijn best prijzig...

De beker elco's die ik hier heb komen nogmaals uit test bouwsels... Maar ik wacht even op de capaciteitsmeter... Multimeter heb ik. Maar ik weet niet hoe je een elco meet...

De enige elco die ik wel heb gebruikt is een ongebruikt exemplaar. Ik heb nog wel hele grote zend elco's... Ook nieuw... Past alleen niet... (haha). (Scope is er ook (Hitachi 20mhz twee kanaals scope). (buizentester is er ook...)

4 elco's met bout, 50 euro... Da's toch geld...

Ik heb trouwens ook nog een buizen noisegenerator van EDISWAN.... (= Edison & Swan (dat werd later General Electric). Helaas heb ik nog nooit een tweede van zo'n ding gezien... Wel een maf ding. Zo'n mooie zacht groene plaat (19 inch zowat) en dan die grote bakelieten knoppen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie