dynacord BA300 Wie kent em?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vandaag zijn we bezig geweest de BA300 door te meten. Besloten de twee beschikbare elco's niet te gebruiken. Mijn vader (was de eerste keer dat ie deze Dynacord onder ogen kreeg) vond het een onwijs mooi bouwsel. Met genoegen gebruikte hij de Hitachi v-202 scope en de ediswan R666 signaal generator...

Nog even een (40 watt?) blok weerstand aan een jack gesoldeerd voor een vermogens meting.

78 watt clean
165 watt cleanish
220 watt zwaar vervormd.

De Fender the twin op het bagend cabinet klonk een stuk schoner. De Dynacord klinkt toch iets gruizig. Nu even kijken wanneer de twee nieuwe elco's op de mat vallen. Moesten toch maar echte serieuze elco's worden...

Oh ja. Het lampje achterop wat aan was, dat bleek toch een kapotte zekering. Die is vervangen. Hij is er tijdens de meting twee keer uitgevlogen. Zou een 650 mA moeten zijn. Twee 750mA zekeringen zijn naar de zekeringenhemel vertrokken. Een 1 A zekering hield braaf stand.

Tot zover.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Bericht door Cobus »

Ik zou niet die zekeringwaarde hoger maken, dat ie er uit klapt betekent dat er iets niet goed zit, 90% kans dat het doorslag in de buizen is.

Als je een oude buizenversterker koopt heb je altijd kans op extra kosten: Alle voedingselco's vervangen en alle buizen vervangen. Ook oerdegelijke ouwe Siemens en Telefunken en dat soort superbuizen, op een dag is het gewoon op. Als je dan de boel vervangt klinkt je versterker weer helemaal top. Ik ben er van overtuigd dat de (best lekkere) korreligheid daarmee niet weg is, dat komt van de pre amp denk ik.

Ik ga bij m'n B1001 een tijdelijke pre amp-out en power amp-in aanleggen (en dat inprikken met andere 'n versterker) om te kijken waar de ruis vandaan komt, dan weet ik ook waar die 'grind' vandaan komt.

groeten, Marco
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zou zeker de zekering niet vervangen door een hogere waarde! Ik heb deze units vaker gehad en de reden dat deze zekering eruit klapt is een ELCO probleem. Als je deze vervangt klapt de zekering niet meer door (en is de power een stuk stabieler)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Jaja.... Ik ga ze snel bestellen...
Maar het was zo leuk om es gewoon dat hele ding door te meten... Gewoon als studie object... Ik ga heel snel m'n best doen om nieuwe verse goede fonkelmooie elco's te scoren... Hij klinkt alleen gruizig... Nu ja. Eerst de elcos. En eventueel dan de voorversterker eens los halen en beide printjes es inspecteren....

Zou wel eens lang kunnen gaan duren. Morgen sollicitatiegesprek... Is zo'n spoedje... Weetje wel, morgen praten overmorgen beginnen... En dat voor een zware P&O job.. Nu ja... Bij dat bedrijf maken ze bomvrije heftrucks.... Leuk hoor...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vandaag een nieuwe 50/50 qF elco geplaatst. En hij speelt weer. De oude 47/47 qF elco had een bescheiden teerrandje en mat nog maar de helft. Dus die had zijn tijd gehad. De nieuwe elco mat 54/54 qF en doet het goed. Nog even wat tegensputterend de eerste 3 minuten. Maar inmiddels speelt hij goed. Hij is stil en klinkt lekker...

En na een tijdje even wat extreme settings geprobeerd. Overdreven midden, geen midden, laagste band weg. Hoogste twee banden hoog. En natuurlijk de laatste, de gain op 9. En jawel.. Een mooie harmonische grit gaf ie. Damn. Da's lekker..

Al met al... Nog even een weekje een duurtest... Maar voor nu klinkt ie prima... Missie geslaagd..
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Inmiddels staat de BA300 in de oefenruimte. Zo af en toe sputtert de versterker (er zijn van de 3 grote elco's twee vervangen). Maar normaal gesproken speelt ie prima. Nog effekes sparen voor een paar mooie nieuwe beker elco's van die duitse maker...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Inmiddels is de versterker netjes gereviseerd. Nieuwe buizen en twee nieuwe screw in caps en een screw in cap met de connectors bovenop. Maar een draadje doet wonderen. in ieder geval allemaal netjes gemonteerd en voila. De DI is kei heet. Staat Studio level output. Ik vermoed gebalanceerde linelevel. Maar een mooie klark teknik DI zou een oplossing moeten bieden als dat niet het geval is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

En.... na een lange tijd wist ik een BC800 binnen te hengelen. Een 8x10 van Dynacord die bijpassend voor de BA300 werd verkocht.... Wat een sound.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 10 jan 2016, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ha met dat rooster dacht ik eventjes dat het een 2*15" van vox was :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Denk ook dat het een vox stofje is. Het originele zwarte tijkje zal wel ooit gesneuveld zijn. Achterop staat op een mooi gepopnageld aluminium plaatje dat het een Dynacord BC800 is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ziet er inderdaad mooi VOX-achtig uit. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Sesam open U.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Das een mooie set man. Handig ook dat je bij dat heftruck-bedrijf werkt :D
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Blij mee Rens. Is van de eerste bassist van Bertus Staigerpaip geweest. Leuke is dat die ook een flightcase had met 4x12. Daar zaten fane's in. En ik ben het met hem eens dat die lekkerder klinkt (mijn 4x12 Chinese hiwatt/fane kast) dan deze dynacord kast. Maar natuurlijk wel mega vet deze set compleet te kunnen maken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Bruut!
Plaats reactie