Nieuwe cabs, Hoe en Wat?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Nieuwe cabs, Hoe en Wat?

Bericht door Henry »

Het basvirus heeft toegeslagen, dus gaan we uitkijken en luisteren naar nieuwe cabs, dat luisteren zal nog wel gaan.

Wat ik aan wil schaffen is een Ashdown 300 (te licht?) en eventueel Avatar cabs, maar dan? Een B210 NEO (4 of 8 ohm, 600 Watts RMS) 399,- Euries of SB112 (4 ohm, 300 Watts RMS) 349,- Euries. Eventueel later een combinatie van die 2, dus waar mee te beginnen? En kan dat bij elkaar? (210 moet die dan 4 of 8 ohm zijn?)
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

een aansluitende vraag: als m'n versterker 2 Ohm geeft, kan ik er dan 4 Cab's aanhangen van 8 Ohm? (niet dat ik dat van plan ben, maar ik ben toch benieuwd hoe dat precies werkt..)
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

De minimum impedantie van de Ashdown 300 is 4 Ohm, dus je kunt er of 1 cab aanhangen van 4 Ohm, of 2 cabs van 8 Ohm (die maken samen 4 Ohm).
Als je een combinatie maakt van een cab van 4 en een van 8, dan komt de impedantie onder de minimum impedantie van de Ashdown 300, die wordt dan namelijk 2,67.
Berekening (8*8 )/(8+8 ) = 4
Combi 4 en 8: (4*8 )/(4+8 ) = 2,67
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ik vond nog een anders geschreven formule hier op het forum, die de volgende berekening geeft:

1 / (1/8 + 1/8 ) = 4
1/ (1/8 + 1/4 ) = 2,67

Dit doortrekkend naar Paul/Dirk zijn vraag maakt:

1/ (1/8 +1/8 +1/8 +1/8 ) =2
Dat kan dus! :D
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Haico

Bericht door Haico »

...niets meer aan toe te voegen.

307 watt voor 900 watt aan cabs kan. Weg goed blijven luisteren of je de eindtrap niet aan het oversturen bent.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Haico schreef:...niets meer aan toe te voegen.

307 watt voor 900 watt aan cabs kan. Weg goed blijven luisteren of je de eindtrap niet aan het oversturen bent.
Dit lijkt me een uitstekend moment voor een underpowering/power amp clipping/overpowering discussie door mensen met klokken en klepels :twisted:

*rent weg*
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

wordt het niet is tijd voor een FAQ op amp gebied?
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Strak plan
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

En analoog daarop, als antwoord op de eindeloze discussie, een FQA?

(frequently questioned answers)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Nieuwe cabs, Hoe en Wat?

Bericht door Hans58 »

Henry schreef:Het basvirus heeft toegeslagen, dus gaan we uitkijken en luisteren naar nieuwe cabs, dat luisteren zal nog wel gaan.

Wat ik aan wil schaffen is een Ashdown 300 (te licht?) (en zo nog wat vragen en overwegingen van Henry....)
Te licht waarvoor? Afgezien van het merk, dat ik een warm hart toedraag, lijkt me een top van rond de 300W een prima keuze.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

En dan weet ik zeker dat-ie een forse korting krijgt bij aankoop :lol: :lol:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Remko
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 mar 2005, 14:24

Bericht door Remko »

Je moet een versterker nooit op 2 Ohm gebruiken, das een grapje van de fabrikanten zodat hun versterker heel hard gaat/slijt
Haico

Bericht door Haico »

Remko schreef:Je moet een versterker nooit op 2 Ohm gebruiken, das een grapje van de fabrikanten zodat hun versterker heel hard gaat/slijt
Peaveys en slijten.

Whahahahahaaa!! :lol:
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Pedulla schreef:wordt het niet is tijd voor een FAQ op amp gebied?
Das mij best, maar ik ga 'em voorlopig niet schrijven. Maar er lopen op dit forum een hoop lui rond die een stuk meer over amps & techniek weten dan ik. Misschien is het een idee om een keer een ontwerp te maken en dat verschillende personen een stukje kunnen schrijven (bijv: 'Ohms, wat kan wel, wat kan niet', 'mijn top heeft meer vermogen dan mijn cabs of andersom', etc.) een link paginaatje lijkt me overbodig omdat die ook bij de beginnerslinks staat.
Plaats reactie