Nieuwe cabs, Hoe en Wat?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Remko schreef:Je moet een versterker nooit op 2 Ohm gebruiken, das een grapje van de fabrikanten zodat hun versterker heel hard gaat/slijt
Inderdaad.. dan loopt de 'magic smoke' er sneller uit he...
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Monolith schreef:
Remko schreef:Je moet een versterker nooit op 2 Ohm gebruiken, das een grapje van de fabrikanten zodat hun versterker heel hard gaat/slijt
Inderdaad.. dan loopt de 'magic smoke' er sneller uit he...
Dat zou dan bedrog zijn, lijkt me niet bevordelijk voor de fabrikanten...
T is geen slechte tip hoor, maar waarom kan de versterker dit niet aan en wordt dit wel gezegt dan?
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

^^Een versterker kan aan wat hij aankan. Uh.. juist.

Je kan er Natuurkunde bijhalen en het uitleggen, maar een eindtrap is gemaakt om watts te leveren naar een bepaalde weerstand. Wordt deze weerstand lager, dan geeft hij dus veel te veel kracht en blaast hij zichzelf op. Hij moet dus harder lopen dan dat hij bij kan houden..

Als ik het goed heb dan.
none.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Dirk schreef: T is geen slechte tip hoor,
In tegendeel, het is klinkklare onzin, vandaar de sarcastische opmerking over de 'magic smoke'.

Er zijn zat versterkers die je op 2 ohm kunt laten draaien. Er zijn zelfs hi-fi versterkers die tot 0,5 stabiel draaien.

Versterkers 'slijten' ook niet door gebruik.

"Maar mijn versterker gaat maar tot 4 ohm". Zal best, dat verschilt per versterker.
Haico

Bericht door Haico »

Inderdaad, onzin. :) Het eerder andersom!
Sommige versterkers kunnen wel 2 ohm aan maar wordt door de fabrikant afgeraden. Deze versterkers zijn dan wel met 2 ohm door de test heengekomen, maar blijken in een veldsituatie te falen. De Peavey PV serie is daar een voorbeeld van. De 900 mag wel op 2 ohm draaien maar de 1500 en 2600 niet. En dat was niet zo toen ze geintroduceerd werden.

Trouwens, ik heb zonder het te weten een jaar lang een Ampeg welke volgens het boekje minimaal 4 ohm aankan op 2,66 ohm laten draaien. Pfff, dat ding laat nog steeds half Slowakije trillen.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Haico schreef:Pfff, dat ding laat nog steeds half Slowakije trillen.
*snik*snotter*

Ampie, de enige echte europese versterkerhoer....

:(
Silent G
Berichten: 150
Lid geworden op: 31 mei 2004, 10:32

Bericht door Silent G »

mijn peavey rockmaster kan volgens de handleiding, tot 2 Ohm aan. k weet niet zeker of er ooit 2 Ohm aan gehangen heeft(heb er nu 1 4ohm kast bij maar de vorige eigenaar had er nog 1, die hij zelf wilde houden) , maar het beestje brult nog steeds behoorlijk en t is niet meer een van de jongste

offtopic: haico, heb jij niet toevallig ongeveer een halfjaar geleden een btb405 verkocht ?
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Haico

Bericht door Haico »

Silent G schreef:offtopic: haico, heb jij niet toevallig ongeveer een halfjaar geleden een btb405 verkocht ?
The same!

Hoe gaat ie ermee?
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Begin het te begrijpen :oops:
Laatst gewijzigd door Henry op 17 nov 2005, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Heb mijn top vaak genoeg aan 2 ohms gedraaid, omdat mijn cab al 4 ohms is, en ik leen wel eens wat bij...
Gaat harstikke prima, hij gaat er zelfs harder van 8) 8)
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

lijkt me logisch
pas wanneer de totale impedantie van de cabs gelijk is aan de minimale impedantie van de amp kan deze zijn volle vermogen leveren
Remko
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 mar 2005, 14:24

Bericht door Remko »

Monolith schreef:
Dirk schreef: T is geen slechte tip hoor,
In tegendeel, het is klinkklare onzin, vandaar de sarcastische opmerking over de 'magic smoke'.

Er zijn zat versterkers die je op 2 ohm kunt laten draaien. Er zijn zelfs hi-fi versterkers die tot 0,5 stabiel draaien.

Versterkers 'slijten' ook niet door gebruik.

"Maar mijn versterker gaat maar tot 4 ohm". Zal best, dat verschilt per versterker.
Ow is het onzin? Das goed dan gaan we allemaal de goedkoopste Ampeg halen en deze altijd op 2 Ohm laten draaien met het volume op 9,5.
Tis dan toch een beetje zonde van je centjes om een kei dikke top te halen want het kleintje kan hetzelfde op 2 Ohm.
Dus ik ga dalijk maar meteen mijn 2x500 watt versterker inruilen voor een top die in mijn broekzak past!!!
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Als er bij de specificaties staat dat je tot 2 ohms kunt belasten dan kun je er vanuit gaan dat dat kan...
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Remko schreef: Ow is het onzin? Das goed dan gaan we allemaal de goedkoopste Ampeg halen en deze altijd op 2 Ohm laten draaien met het volume op 9,5.
Tis dan toch een beetje zonde van je centjes om een kei dikke top te halen want het kleintje kan hetzelfde op 2 Ohm.
Dus ik ga dalijk maar meteen mijn 2x500 watt versterker inruilen voor een top die in mijn broekzak past!!!
En wat is precies je punt?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Sorry hoor maar wat een stierenpoep wordt hier weer geschreven.

Ik kan je versterkers noemen die zelfs bij 0,6 Ohm niet door de knieën gaan. Juist DAAR onderscheiden kwaliteitsversterkers zich van de grote hoop. Ik wed dat bijvoorbeeld Glockenklang en Hevos met gemak 2 Ohm of lager aan kunnen. Nu heb je met hele lage impedanties bij bass-cabs die geen scheidingsfilters hebben niet gauw te maken; tenzij je twee 4 Ohm cabs parallel zet. Wel is het zo dat bij reflex-systemen de impedantie een behoorlijke dip heeft bij fres.

Bij full-range speakers met passieve filters van hogere ordes (3 of 4) kan de impedantie onder de 1 Ohm zakken bij bepaalde frequenties. Als je versterker dan door een slecht ontwerp en krap bemeten voedingen op dat punt z'n vermogen verliest hoor je dat terug in het geluid (vervormingen etc).

En nog iets voor de wannabe natuurkundigen: Impedantie is NIET gelijk aan weerstand.

Versterkers die harder slijten :lol: :lol:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie