volume
volume
Ik heb pas een combo gekocht, een 12". Prachtgeluid.
Nu wil ik daar voor de optredens waarschijnlijk een extra cab bij. Zelf denk ik aan een extra 12" cab, maar onze toetsenist zei dat ik er waarschijnlijk beter een 15" bij zou kunnen zetten.
Ik heb al een mail naar Eden gestuurd met de vraag hoevel ohm die cab moet hebben. Het combo heeft 8 ohm, de cab moet dat dan ook hebben (8 + 8 = 4 ohm).
Heb ik dan ook duidelijk meer volume ? Want ik merk dat als de band voluit speelt dit combo af en toe wat moeite heeft om bij te blijven.
Iemand ervaring ?
Nu wil ik daar voor de optredens waarschijnlijk een extra cab bij. Zelf denk ik aan een extra 12" cab, maar onze toetsenist zei dat ik er waarschijnlijk beter een 15" bij zou kunnen zetten.
Ik heb al een mail naar Eden gestuurd met de vraag hoevel ohm die cab moet hebben. Het combo heeft 8 ohm, de cab moet dat dan ook hebben (8 + 8 = 4 ohm).
Heb ik dan ook duidelijk meer volume ? Want ik merk dat als de band voluit speelt dit combo af en toe wat moeite heeft om bij te blijven.
Iemand ervaring ?
Laatst gewijzigd door Berend op 29 jul 2012, 17:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Een extra 12" lijkt mij een prima keuze. In bijna alle gevallen zal je een 8 ohm cab moeten hebben en niet 4 ohm. De meeste versterkers willen minimaal een 4 ohm load. 8 + 4 = 2,66 ohm = niet goed.
Ik heb nooit over Eden cabs gespeeld maar in zijn algemeenheid zijn er 12" cabs die ook veel laag hebben.
Maar het is juist niet het sublaag dat zorgt dat je jezelf terug kan horen. Dat moet juist een stuk uit de mids komen.
Of een extra 12 of 15 het lekkerst klinkt moet je voor jezelf bepalen maar laat in ieder geval niet je oren teveel naar je toetsenist hangen.
Zal het met een extra cab harder gaan? Ja!
Ten eerste kan je dan het volledige vermogen benutten van je versterker, maar vooral verdubbelt het speakeroppervlak.
Maar Rieno heeft ook een punt.
Ik heb nooit over Eden cabs gespeeld maar in zijn algemeenheid zijn er 12" cabs die ook veel laag hebben.
Maar het is juist niet het sublaag dat zorgt dat je jezelf terug kan horen. Dat moet juist een stuk uit de mids komen.
Of een extra 12 of 15 het lekkerst klinkt moet je voor jezelf bepalen maar laat in ieder geval niet je oren teveel naar je toetsenist hangen.
Zal het met een extra cab harder gaan? Ja!
Ten eerste kan je dan het volledige vermogen benutten van je versterker, maar vooral verdubbelt het speakeroppervlak.
Maar Rieno heeft ook een punt.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Meestal in 3 stappen op te lossen:
1. Bas eruit draaien met je eq. Doe dit extreem: Onder de 100 Hz. mag alles weg. In een kleine ruimte hoor je deze toch niet. (De buren des te meer).
2. Mids oppeppen. Je hoort wel hoeveel hiervan nodig is. (Als je als enige speelt klinkt dit verschrikkelijk, maar samen met de rest klinkt het meestal juist beter).
3. Speaker zo plaatsen dat ze naar je oren zijn gericht en niet naar je broekspijpen.
En een persoonlijke waarschuwing: Doe oordopjes in. Met jullie volume verlies je anders binnen een paar jaar een enorm stuk van je gehoor en zelfs gehoor-apparaten kunnen dit slechts deels corrigeren. Maar dit terzijde...
1. Bas eruit draaien met je eq. Doe dit extreem: Onder de 100 Hz. mag alles weg. In een kleine ruimte hoor je deze toch niet. (De buren des te meer).
2. Mids oppeppen. Je hoort wel hoeveel hiervan nodig is. (Als je als enige speelt klinkt dit verschrikkelijk, maar samen met de rest klinkt het meestal juist beter).
3. Speaker zo plaatsen dat ze naar je oren zijn gericht en niet naar je broekspijpen.
En een persoonlijke waarschuwing: Doe oordopjes in. Met jullie volume verlies je anders binnen een paar jaar een enorm stuk van je gehoor en zelfs gehoor-apparaten kunnen dit slechts deels corrigeren. Maar dit terzijde...
Laatst gewijzigd door Wiro op 15 jun 2012, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij oefende jij toch bij plutus? In ieder geval als je tijdens repetities niet weg komt met deze combo gaan jullie wel extreem TE hard(vooral in die kleine hokjes)? Als eens geprobeerd om de combo iets hoger te zitten of in de hoek/ uit de hoek? Of heb je toevallig de gain te ver open staan waardoor het gaat vervormen?
Ik ben het ook eens met wat de anderen zeggen. Als je tijdens het oefenen er je zelf niet goed kan horen, dan zijn er twee redenen voor: of de rest staat te hard, of de frequenties zijn niet goed. Volumes omlaag is erg aan te raden, omdat je dan veel beter je fouten hoort én het is veel beter voor je oren.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Goeie post. Niks aan toe te voegen. Het staat er allemaal in.Wiro schreef:Meestal in 3 stappen op te lossen:
1. Bas eruit draaien met je eq. Doe dit extreem: Onder de 100 Hz. mag alles weg. In een kleine ruimte hoor je deze toch niet. (De buren des te meer).
2. Mids oppeppen. Je hoort wel hoeveel hiervan nodig is. (Als je als enige speelt klinkt dit verschrikkelijk, maar samen met de rest klinkt het meestal juist beter).
3. Speaker zo plaatsen dat ze naar je oren zijn gericht en niet naar je broekspijpen.
En een persoonlijke waarschuwing: Doe oordopjes in. Met jullie volume verlies je anders binnen een paar jaar een enorm stuk van je gehoor en zelfs gehoor-apparaten kunnen dit slechts deels corrigeren. Maar dit terzijde...
- Xytras 1978
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08
- Xytras 1978
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08
Het gaat om de ECX 112Naap schreef:om welke eden combo gaat het eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Berend op 04 jul 2012, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)