volume

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

volume

Bericht door Berend »

Ik heb pas een combo gekocht, een 12". Prachtgeluid.
Nu wil ik daar voor de optredens waarschijnlijk een extra cab bij. Zelf denk ik aan een extra 12" cab, maar onze toetsenist zei dat ik er waarschijnlijk beter een 15" bij zou kunnen zetten.
Ik heb al een mail naar Eden gestuurd met de vraag hoevel ohm die cab moet hebben. Het combo heeft 8 ohm, de cab moet dat dan ook hebben (8 + 8 = 4 ohm).
Heb ik dan ook duidelijk meer volume ? Want ik merk dat als de band voluit speelt dit combo af en toe wat moeite heeft om bij te blijven.
Iemand ervaring ?
Laatst gewijzigd door Berend op 29 jul 2012, 17:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Jup, dit probleem is bekend :) Het komt doordat jullie allemaal te hard staan en de volumeknoppen dus omlaag moeten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Een extra 12" lijkt mij een prima keuze. In bijna alle gevallen zal je een 8 ohm cab moeten hebben en niet 4 ohm. De meeste versterkers willen minimaal een 4 ohm load. 8 + 4 = 2,66 ohm = niet goed.

Ik heb nooit over Eden cabs gespeeld maar in zijn algemeenheid zijn er 12" cabs die ook veel laag hebben.
Maar het is juist niet het sublaag dat zorgt dat je jezelf terug kan horen. Dat moet juist een stuk uit de mids komen.

Of een extra 12 of 15 het lekkerst klinkt moet je voor jezelf bepalen maar laat in ieder geval niet je oren teveel naar je toetsenist hangen.

Zal het met een extra cab harder gaan? Ja!
Ten eerste kan je dan het volledige vermogen benutten van je versterker, maar vooral verdubbelt het speakeroppervlak.


Maar Rieno heeft ook een punt. :-)
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Meestal in 3 stappen op te lossen:

1. Bas eruit draaien met je eq. Doe dit extreem: Onder de 100 Hz. mag alles weg. In een kleine ruimte hoor je deze toch niet. (De buren des te meer).
2. Mids oppeppen. Je hoort wel hoeveel hiervan nodig is. (Als je als enige speelt klinkt dit verschrikkelijk, maar samen met de rest klinkt het meestal juist beter).
3. Speaker zo plaatsen dat ze naar je oren zijn gericht en niet naar je broekspijpen.

En een persoonlijke waarschuwing: Doe oordopjes in. Met jullie volume verlies je anders binnen een paar jaar een enorm stuk van je gehoor en zelfs gehoor-apparaten kunnen dit slechts deels corrigeren. Maar dit terzijde...
Laatst gewijzigd door Wiro op 15 jun 2012, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Volgens mij oefende jij toch bij plutus? In ieder geval als je tijdens repetities niet weg komt met deze combo gaan jullie wel extreem TE hard(vooral in die kleine hokjes)? Als eens geprobeerd om de combo iets hoger te zitten of in de hoek/ uit de hoek? Of heb je toevallig de gain te ver open staan waardoor het gaat vervormen?
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Ik ben het ook eens met wat de anderen zeggen. Als je tijdens het oefenen er je zelf niet goed kan horen, dan zijn er twee redenen voor: of de rest staat te hard, of de frequenties zijn niet goed. Volumes omlaag is erg aan te raden, omdat je dan veel beter je fouten hoort én het is veel beter voor je oren.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3030
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Wiro schreef:Meestal in 3 stappen op te lossen:

1. Bas eruit draaien met je eq. Doe dit extreem: Onder de 100 Hz. mag alles weg. In een kleine ruimte hoor je deze toch niet. (De buren des te meer).
2. Mids oppeppen. Je hoort wel hoeveel hiervan nodig is. (Als je als enige speelt klinkt dit verschrikkelijk, maar samen met de rest klinkt het meestal juist beter).
3. Speaker zo plaatsen dat ze naar je oren zijn gericht en niet naar je broekspijpen.

En een persoonlijke waarschuwing: Doe oordopjes in. Met jullie volume verlies je anders binnen een paar jaar een enorm stuk van je gehoor en zelfs gehoor-apparaten kunnen dit slechts deels corrigeren. Maar dit terzijde...
Goeie post. Niks aan toe te voegen. Het staat er allemaal in. :yes:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Duidelijker kan idd niet, hiermee is alles gezegd.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Jawel hoor :) : mocht je live spelen: geluidsmensen worden heel blij als het podiumgeluid van een band niet tering hard is.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Als ze aan mij vragen voor een beetje stiller, zet ik het net een beetje harder :jam:
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

Ik heb intussen een 112 besteld. Ben heel benieuwd !
Laatst gewijzigd door Berend op 04 jul 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Je hakt wel snel de knopen door, na 1 repetitie meteen een 2de erbij kopen. Ben ook benieuwd, ik gok dat de problemen alleen maar gaan verergeren. BTW om welke eden combo gaat het eigenlijk?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Wiro's post zegt het allemaal. Behalve dan de uitleg dat de lage frequenties extreem veel van je versterker vragen en je hoorbaarheid niet verbeteren. Een extra tip is misschien nog een beetje compressie te gebruiken, dat geeft vaak net het verschil.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

aap schreef:om welke eden combo gaat het eigenlijk?
Het gaat om de ECX 112N

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Berend op 04 jul 2012, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Mooie combo, maar waar oefen je dan?
Plaats reactie