warme 'buizige' versterker op laag volume

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.

gast, je moet gewoon:

Preamp/DI + oefenamp
1
3%
kleine klasse D amp + cabinetje of vergelijkbare hi-end combo
5
16%
buizenpre + eindtrap + cabinetje
2
6%
kleine buizentop + cabinetje
14
44%
iets anders
2
6%
het lekker zelf bedenken
8
25%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

warme 'buizige' versterker op laag volume

Bericht door urje »

Hey iedereen, da's lang geleden! Voor een nieuw projectje ben ik op zoek naar een nieuwe versterker, want m'n huidige gaat veel te hard. Het vervelende is: ik weet precies wat ik wil hebben, alleen ik heb geen idee hoe ik er kom. Ik zoek iets wat klinkt zoals m'n trace elliot v-type V4: warm, vol, en bij harder aanslaan een vloeiende overgang naar compressie/overdrive; maar dan lichter dan 25kg, en zonder ventilator die op woonkamerniveau alles overheerst...
De afgelopen repetitie heb ik gedaan met 10W/6" (!) gitaarversterker, en die ging hard genoeg (acoustische gitaar, zang, viool, minimale drumkit en glockenspiel), maar klonk natuurlijk niet mooi. Te weinig vermogen zal dus geen probleem zijn. Ik heb (naast m'n aguilar 4x12") een simpel Ashdown 1x12" cabinetje staan die prima klinkt met de trace, maar die hoef ik niet perse te gebruiken. Verder lijkt me een redelijke DI essentieel voor optredens, is goedkoper beter, en 'weegt' het gewicht altijd een beetje mee. Wie heeft er goede ideeën?

Volgens mij zijn er grofweg de volgende mogelijkheden:
-tone-shaping DI/preamp + oefenampje
Bijvoorbeeld een Aguilar Tone Hammer, Sansamp BBDI, EBS micro amp, etc., met een Ashdown Perfect Ten. Minimale kosten, formaat en vermogen. Zou ik hier genoeg aan hebben in andere situaties dan woonkamer-repetities?
-nieuwerwetse class D mini-amp + compact cabinet
Bijvoorbeeld TC electronic RH450, Aguilar Tone Hammer 350, Little Mark Tube, met de Ashdown 1x12" of iets anders. Kan natuurlijk ook een 'hi-end' combootje worden. Degelijke keuze, prijzig, ik vraag me af of dit 'buizig' genoeg kan worden.
-goede buizen preamp + eenvoudige poweramp + compact cabinet
Eerste keuze is dan natuurlijk een Trace V-type, of de Alembic F1x die min of meer hetzelfde schijnt te zijn. Van eindtrappen heb ik geen kaas gegeten, maar dat zal wel niet echt een probleem zijn. Samen in een 2U tas ofzo, komt wel goed. Relatief groot en prijzig, en misschien lastig om de juiste preamp te vinden.
-laag wattage buizenversterker + compact cabinet
Bijvoorbeeld een oude Dynacord Bass King ofzo, of de Ashdown Little Bastard (hoewel ik het idee heb dat je door het gebrek aan gain-knop bij die laatste òf je volume, òf je sound kan regelen), of misschien zelfs een Fender bassman 50. Zwaarder, in sommige gevallen geen DI, misschien lastig om op laag volume toch de juiste sound te krijgen.

pff, keuzes keuzes! waar denken jullie dat ik het beste mee uit de voeten zou kunnen? advies over specifieke apparaten is natuurlijk ook meer dan welkom :)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Waarom niet gewoon je V4 op half power (100W)?
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

omdat ie:
1) geen half power switch heeft,
2) een luidruchtige ventilator heeft (die volgens Rogier ook op laag volume beter aan kan blijven ivm de trafo's), en
3) een beetje zwaar is om mee te zeulen terwijl ik niet zoveel vermogen nodig heb.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Jack

Bericht door Jack »

Wat jij zoekt is een Bassking..
Nu alleen nog 1 vinden.. :?
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

urje schreef:omdat ie:
1) geen half power switch heeft,
2) een luidruchtige ventilator heeft (die volgens Rogier ook op laag volume beter aan kan blijven ivm de trafo's), en
3) een beetje zwaar is om mee te zeulen terwijl ik niet zoveel vermogen nodig heb.
Dan zou ik inderdaad ook voor een Bass King gaan (de fulltube versie).
Of een Bassman 50 met een aantal mods, maar die daalt daarmee dan ook sterk in waarde...
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Jack

Bericht door Jack »

Plus, die zijn nog moeilijker te vinden. :idea:
Jack

Bericht door Jack »

Dit zou ook nog kunnen.
Maar daar weet Rogier weer meer van denk ik.
dus hem eens vragen is misschien een idee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

matsjuw schreef:Dan zou ik inderdaad ook voor een Bass King gaan (de fulltube versie).
Geen Bass king T dus? Jammer, want die kom je een stuk vaker tegen. Zit er zoveel verschil in die oude Dynacords? (Bass king, bassking T, eminent, etc...) Als de consensus is dat ik iets vintage zoek, dan zal ik binnenkort Rogier eens vragen idd.
Bedankt iedereen!
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Jup veel verschillen in modellen. Ik zal even een post van Rogier opzoeken. Uno momento
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

:yes: Ik heb net Rogier's bassking-restauratietopic doorgelezen, en daar kwam ik toch niet zoveel tegen (behalve dat er ook zat bassking T liefhebbers zijn...)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Volgens mij zoek je ongeveer dit. https://www.ampeg.com/products/heritage/b-15/

Afbeelding
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Toch weer een kwesties van verschillende set-ups beluisteren

Sansamp had je er zelf al tussen staan..., vond ik zeker geen gek idee..
Misschien de GB Streamliner testen??

Succes
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

Suske schreef:Volgens mij zoek je ongeveer dit. https://www.ampeg.com/products/heritage/b-15/
Hehehe... 5000 eu voor een goede versterker vind ik niet zo'n probleem, maar 45kg voor een 30W combootje wordt me net iets te gek eigenlijk ;)

@Jazzshua: ik denk het ook ja, lekker marktplaats in de gaten houden en kijken wat er langs komt!
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

't was maar een idee.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Mesa heeft twee nieuwe full tube amps, waarvan er één te schakelen is tussen 120 en 60 watt geloof ik...
Plaats reactie