Klemt Echolette BS40

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Klemt Echolette BS40

Bericht door blindmouse »

In mijn Echolette BS40 uit 1968 zit in het hoogspanningscircuit een 400mA zekering en een zgn varistor, een weerstand die de versterker beschermt tegen een kortstondige te hoge spanning die kan optreden bij het inschakelen van het apparaat. Nu zijn deze twee veligheidscomponenten niet standaard in een BS40 van 1964 ingebouwd. In de BS40 uit 64 heb ik al wel een 400mA zekering geplaatst, wat direct van nut bleek toen een van de twee gloednieuwe EL34 buizen tijdens het uitschakelen van de standby kortsluiting bleek te geven. Is het verstandig om ook een varistor in te bouwen, zoals Echolette dat op een geven moment ook ging doen?
In Amerikaanse en Engelse buizenbakken ben ik volgens mij nog nooit zo'n ding tegengekomen.

Zie ook:
https://s839.photobucket.com/albums/zz31 ... 40%201964/" onclick="window.open(this.href);return false;

en

https://s839.photobucket.com/albums/zz31 ... d%20model/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier de 400mA zekering en de varistor in het hoogspanningscircuit
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 24 jul 2017, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2012, 22:09

Bericht door b_force »

In principe is een varistor niet echt nodig tenzij je het echt helemaal hufterproef wilt hebben.
Het is echt enkel voor heel korte piekspanningen.
Gebruikersavatar
Juha
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2011, 10:41

Bericht door Juha »

Bij de mijne uit 64 zat Si2 er dus niet in wat duidelijk werd toen de sper van de gelijkrichter het begaf :?
Rook uit de trafo en een lucht....
Gelukkig niet uitgefikt en na het plaatsen van een nieuwe gelijkrichter nooit meer een probleem gehad.
Fanning the flames
MMMMesa Boogie...Titan V12 + Walkabout Scout
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

Het is misschien toch verstandig een HV zekering te plaatsen. Zie de eerste link in mijn topic start, daar zie hoe ik dat heb gedaan. Foto nr. 14
Gebruikersavatar
Juha
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2011, 10:41

Bericht door Juha »

Ja je hebt gelijk natuurlijk, het is gewoon beveiliging van je eigen spullen.
Bij mij zijn C18 en C19 vervangen voor een grote condensator trouwens ziet er wel kek uit.
R43 regelt de bias spanning of zie ik dat verkeerd, kan mij niet herinneren dat ik die ooit heb gezien.
Sinds ik de walkabout heb staat de BS40 aan de kant met een hoesje eroverheen - ergens doodzonde - maar ik durf hem niet te verkopen want spijt heb je sneller dan dat je je spullen terug hebt...
Er is gewoon iets retecools aan een versterker die het zo goed doet, en klinkt, en die zo oud is :)
Fanning the flames
MMMMesa Boogie...Titan V12 + Walkabout Scout
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

C18 en C19 zijn twee hoogspannings elco's in één behuizing: een bekercondensator. De originele bekercondensator heb ik vervangen met een F&T bekercondensator. Deze zijn gelukkig nog steeds verkrijgbaar.

R43 is een 25K instelpotmeter, een variable weerstand, waarmee de ruststroom van de einbuizen kan worden afgesteld. Dan heb je ook nog R37, dit is een 100K instelpotmeter waarmee de buizen wat ruststroom betreft in balans kunnen worden gebracht. Gematchte buizen zijn daarom in deze versterker niet per se nodig.

Via de links in mijn eerste topic kun je op mijn photobucketsite zien hoe ik het een en ander heb aangepakt.


[quote="Sinds ik de walkabout heb staat de BS40 aan de kant met een hoesje eroverheen - ergens doodzonde - maar ik durf hem niet te verkopen want spijt heb je sneller dan dat je je spullen terug hebt...
Er is gewoon iets retecools aan een versterker die het zo goed doet, en klinkt, en die zo oud is :)[/quote]
Die Echolette eet geen brood, gewoon vasthouden lijkt mij. (dat hoesje is prima, want ze eten wel stof!!)
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

Zo de set is compleet. De BS40 uit 1964 gereviseerd en gerestaureerd. Toen tot mijn geluk een afgeragde bijpassende Echolette ET100 met de originele 12" Isophon speakers gevonden. Helaas zonder logo en type-aanduiding en met slechts één tilt leg. Heb ik opgelost met een logo dat ik nog had liggen en een set Fender Tilt Back Legs. Nu nog op zoek naar een originele set 'Seitenständer". Top vintage geluid! Klinkt ook lekker met gitaar.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 24 jul 2017, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Bericht door cluseau »

Hoi blindmouse, het plaatsen van een zekering is iig een goed idee maar ik heb wel een opmerking over de varistor theorie. Als het logisch bekijkt is de funtie van de varistor niet het beveiligen tegen kortstondige overspanningen. Als dat de bedoeling was geweest hadden ze hem zeker na de zekering geplaatst zodat het circuit tijdig wordt verbroken. Sterker nog, als je tegen overspanning wil beveiligen doe je dat aan de primaire zijde zodat de hele amp wordt beschermt. Nu kan de trafo alsnog uitfikken en beschermt men alleen de gelijkrichter met alles wat daarachter zit. De gloeidraaden en voedingstrafo kunnen de pokke krijgen op deze manier. Is niet logisch.

Maar...... waarom is de varistor dan wel! Lijkt me duidelijk. Als de amp in standby wordt geschakelt neemt de onbelaste hoogspanning aanzienlijk toe. De varistor neemt die ontbrekende belasting over en houd zo de load vanuit de trafo gezien stabiel. Het is dus gewoon een overspannings ballast.

greetz
Frans.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

Maar...... waarom is de varistor dan wel! Lijkt me duidelijk. Als de amp in standby wordt geschakelt neemt de onbelaste hoogspanning aanzienlijk toe. De varistor neemt die ontbrekende belasting over en houd zo de load vanuit de trafo gezien stabiel. Het is dus gewoon een overspannings ballast
Bedankt Cluseau! Weer wat opgestoken.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Oh boy oh boy wat een mooie set....!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Ilmung
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2019, 15:47

Re:

Bericht door Ilmung »

blindmouse schreef: 12 aug 2012, 15:57 Het is misschien toch verstandig een HV zekering te plaatsen. Zie de eerste link in mijn topic start, daar zie hoe ik dat heb gedaan. Foto nr. 14
Beste
Ik heb een Echolette BS40 die het niet meer doet .
Ik ben beginnend met het herstellen /verbeteren van buizenversterkers ,weliswaar mijn versterkers alleen .
Ik zag je uitleg omtrent de beveiliging met een HV zekering , helaas vind ik je Topic start niet direct , kan je me helpen aub ?
mvg
geert
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Klemt Echolette BS40

Bericht door Rieno »

Als je naar de openingspost kijkt, dan zie je daar 2 links naar een Photobucket-account. Als je daar op klikt, verwijst hij naar foto nr 14 in dat album :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Klemt Echolette BS40

Bericht door cluseau »

Ehhh Blindmouse, had eigenlijk niet aan jouw gedacht maar misschien heb jij nog zo'n knopje over :jaaaaa:

https://www.amps-unlimited.nl/projects/ ... 0bs40.html
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Klemt Echolette BS40

Bericht door MR. LEE »

....wordt waarschijnlijk zelf een knoppie maken Frans :D

Bijv :

Taps gedeelte van een cijferschaal-knoppie afzagen , .....en op een plastic rondje verlijmen ,...en daarna wit spuiten .( of met nagellak kleuren )

( Met een sleutel-vijltje van tevoren wel eerst effe dat happie eruit vijlen )
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Klemt Echolette BS40

Bericht door cluseau »

Kan een knopje gieten met epoxy maar vind het allemaal zo'n gedoe. Als iemand een slopertje heeft of om reden van gedeeltelijke vermissing een andere set heeft gemonteerd zou het kunnen dat er nog een knoppie rondzwerft. Dus..... niet dus. :(
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Plaats reactie