Genz Benz (topic?)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Genz Benz (topic?)

Bericht door Hajvb »

Misschien leuk voor de enthousiastelingen die wat kwijt willen over (hun) Genz Benz spullen.

Wat mij betreft, de Bassman is mogelijk volgende week verkocht en ik denk zeker aan de hand van dit filmpje

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2bNZN6hW ... ure=colike[/youtube]

dat ik voor een Genz Benz Streamliner ga. Waar ik nog aan twijfel is of ik voor een Streamliner 900 met Focus 410 ga, of een Streamliner 600 met Focus 210 en 115. De Streamliner 900 kan de 410 goed aan, aangezien deze 475 watt op 8Ohm geeft en de 410 600 watt aan kan op 8Ohm. Daarnaast kan ik hem in de toekomst nog aanvullen met een 115 cab (300 watt op 8ohm) waardoor ik de volledige 900 watt kan benutten. Nadeel is wel dat ik 900 watt heb (dat is echt heul veul) en de compactheid een beetje zoek raakt.

Ik kan ook een STM-600 doen met een 210 en 115 cab. Tezamen kunnen de cabs 600 watt aan op 4Ohm en dat is ook hetgeen wat de STM-600 geeft. Als ze alleen staan is het voor beide cabs 300 watt op 8Ohm, terwijl de STM-600 375 geeft. Nou geeft dat niet heel veel als je daar een beetje mee oppast, en ik denk dat GB best wat marge genomen heeft. Voordeel is dat ik voor het oefenen of kleine gigs gewoon 1 cab mee kan nemen, nadeel is dat ik voor de grotere wel altijd perse 2 cabs mee moet nemen.

Qua prijs is een STM-900 met 410 vrijwel even duur als een STM-600 met 210 en 115, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. Wat zijn jullie gedachten?? Oh, en de 2x12" wordt hem sowieso niet, houd niet van het 12"geluid...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zelf ben ik van mening dat je nooit teveel vermogen hebt. Dat wat je niet voor volume gebruikt, komt je headroom ten goede. Zeker bij transistorbakken, is de volumeknop je beste vriend. Wat dat betreft zou ik zelf al gauw zeggen dat je voor de STM900 zou moeten gaan met die 4x10" kast. Uiteindelijk moet je jezelf afvragen in hoeverre een kast de auto in en uit tillen nog uitmaakt.

Het geluid van een 4x10" is in mijn optiek nog altijd niet te overtreffen en een 15" speaker overkill in 99% van de situaties. Leuk, dat extra laag, maar waar heb je het in de praktijk nodig? Grote zalen? Daar staat een PA. Kleine zalen blaas je vaak omver. Je zou ook kunnen kiezen voor de combi van een STM900 met 4x10" en dan later eens een 2x10" erbij kopen voor de repetities en 'grotere optredens'. Mids, mids, mids...luister eens naar GeertWombatboter bijvoorbeeld. Die speelt op grote podia, nooit met groter dan 10"ers, met een heerlijk hoorbaar en drukkend geluid.

Het enige waar je wel om moet denken is dat bij grote vermogensverschillen tussen kast en versterker, je je oren moet gebruiken. En aangezien die Streamliner best vuil wíl worden zonder problemen, moet je extra voorzichtig zijn. Wanneer is het gewenste smerigheid en wanneer gaat er echt iets compleet over z'n nek?

Zelf heb ik een Shuttle 9.0 en die is ook 900 watt. Dit speelt door een Bag End Q10X-D 4x10" speakerkast, wat voor mij een geweldig geluid oplevert. Jammer van het gewicht van die laatste (20x wat de versterker weegt zowat) :D

Afbeelding
Afbeelding
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Lekker spul dat Genz Benz..

Ik heb een keer een mail gestuurd naar Jeff Genzler over de vermogensverschillen tussen Cab en Amp...:

Hello Marvin, Thank you for using our Streamliner 900 and NEOX 212T. There is a difference in power handling capacity so I would just be "careful" on how hard you push it. The Streamliner has some inherent good low end already so take it a little easy and you will have on great sounding rig. Best Regards,

And great sounding it is!! Wat Rhino zegt goed de oortjes gebruiken.

Afbeelding
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

@Rieno:
Goeie redenaties. Wat betreft vermogen, ik heb de ervaring dat het zeker wel teveel kan zijn. Ik heb de Shuttle 9.0 ook gehad (te Hifi), samen met een Ashdown mini stack (4x8"+ 1x15"). Wij spelen eigenlijk altijd hard met de band, erg hard en ondanks dat kon ik hem echt niet harder zetten dan 9 uur, het was gewoon té.
Qua ruimte hebben we een vrij klein huis, met drie kleine kinderen. Daarnaast heb ik een vrij pijnlijke rug en moet alles, als ik ga spelen, vanuit de huiskamer, door een krappe deur, krappe gang en nog een krappe deur naar buiten. En de meeste cafés hebben nou ook niet echt de meest makkelijke ingangen.

Geluid is idd weer een heel ander iets, met 10" speakers is heel wat meer te halen dan met 12" of 15". Voor in een Blues / Country band echter denk ik dat je best wat hebt aan een 15". Twijfel, twijfel.... Misschien is een STM-600 met twee maal 2x15"ook een optie.

Mooie set trouwens!!

@Jazzshua:

Wauw, wat een set :kwijl: Afgezien dat ik niet echt van de 12 inchers ben zou ik de combi van STM-900 met Neox 212 best eens uit willen proberen. Is trouwens ook een set die Ed Friedland (Basswhisperer) live veel gebruikt.
En voorzichtig ben ik zeker, kan me sowieso niet voorstellen dat ik zo'n STM-900 ooit over de helft zou jagen.
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Henk, je ben ten alle tijden van harte welkom om de GB aan de tand te voelen. Ben inmiddels wel verhuist..., maar niet ver weg...
We hebben al eens eerder zaken gedaan, toen je die Squier P kwam halen...

Die cab is echt een droom..., zeer licht, zeer handelbaar, en zeer luid...!! De ergonomie is goed over nagedacht..., je zet 'm neer en je hebt ten alle tijden een goed hoorbaar monitor achter. je tilt de cab letterlijk met een hand je auto in.. Het is wel te horen dat er Neo's in zitten..., maar er zit een punch in dat kreng die ik in nog geen andere cab gehoord heb. De streamliner vind ik fijn vanwege de simpele knoppen partij= snel een goed geluid. krachtige kleine dondersteen, veeeeel headroom...

Ik heb eigelijk helemaal geen klachten over deze set..., Maar is niet te vergelijken met een fulltube buizenversterker.

Ben bang dat je wel spijt gaat krijgen bij het verkopen van je bassman..

Cheers
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan zou ik in jouw situatie inderdaad eerder voor een compacte setup kiezen :) Maar een gemiddelde 1x15" is niet zo gek veel kleiner dan een 4x10" (sterker nog, voor het stapelen proberen de fabrikanten ze vaak behoorlijk gelijk te houden in de breedte, dus tja). Mijn Shuttle heb ik ook eigenlijk nog maar nauwelijks harder gehad dan 9:00/9:30, maar dan heeft ie nog wel lekker wat power over voor bijvoorbeeld slappen, zonder te gaan bokken.

Als ik jouw verhaal zo lees en ook bedenk in wat voor band je zit, zou die 600 wel genoeg zijn. Je wilt 'm toch dat randje al meegeven, dus nóg langer clean is niet echt een belangrijk punt denk ik. En slappen lijkt me dan sowieso niet echt een breekpunt :lol: Anders ga je voor 2 15" neodynium kastjes met een goed rendement en een relatief kleine behuizing? Eentje mee voor repeteren, twee voor optredens...versterker in de bastas, kastje in elke hand en gaan!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

@Jazzshua,

Dat is waar ook, toen heb ik nog even over de Eden's gespeeld! En wat betreft die Bassman, ik denk niet dat ik er spijt van ga krijgen. De voordelen qua geluid wegen wat mij betreft niet op tegen de nadelen qua gewicht en de weinig flexibiliteit.

@Rieno,

Idd een compacte set, maar wel met 10 inchers erbij. Ik speel naast de Blues / Country band ook nog mee met een kinder theater en wil in de toekomst wellicht ook wat stevigere muziek maken.
Slappen is idd mijn ding helemaaaal niet, dus daar houd ik geen rekening mee. Wat ik trouwens ook nog tegenkwam is deze. Nieuw goedkoop, veel wattage en ook 3 buizen. Maar goed, toch denk ik aan de GB, die heeft ook een andere spanning over de buizen lopen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

GK is clean met een ruw randje. Echt een soort korrel, die in de 'grotere' tops duidelijker aanwezig is dan in deze kleintjes :) Dat is een heeeel andere sound dan de GB, maar het kan net het geluid zijn dat je zoekt natuurlijk. De GB klinkt authentieker, de GK is toch meer richting HiFi in mijn beleving (zeker de Class-D).

Qua speakersetup kom je dan met een 2x10" en 1x15" voor je rug en het transport beter uit, als je perse die 10"ers erbij wilt. Volgens mij heb je al heel behoorlijk in je hoofd dat het de STM600 met 2x10+1x15 moet worden ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

GB en Eden is een zeer gelukkig huwelijk...., echt een heerlijke sound!!

Trouwens in Bassland raadde ze mij de 600 af..., Argumenten waren een beter laagbehoud en veel meer headroom VS de 900 ze hadden de 600 niet meer in stock, maar garandeerde mij dat ik gelukkiger zou worden van de 900

Ik dacht eerst aan een leuk verkooppraatje..., maar ik heb zoiets ook een keer gelezen op Talkbass...

Kan het me eigelijk bijna niet voorstellen..., toch zitten er geloof ik wat technische verschillen naast elkaar.

Keertje de specs tegen elkaar afwegen...

Cheers!
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Dan wordt de GK het niet, ik heb de Shuttle juist weg gedaan omdat ik hem teveel Hifi vond klinken. En het is nog geen uitgemaakte zaak hoor, er knaagt wel degelijk iets aan me om toch voor de 900 te gaan.

Naast de Focus cabs van Genz Benz, zijn er nog meer cabs, liefst enigszins compact en goed te handelen qua gewicht, welke jullie goed lijken? Zo'n Neox lijkt me ook wel erg tof, maar met een nieuwprijs van bijna 900,- gaat dat wel even te ver...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Voor de prijzen die je voor de Focus-kasten betaalt gaat het heel moeilijk worden andere kasten te vinden. Ga je tweedehands kijken, wordt het weer een ander verhaal,maar ik heb het idee dat je dat niet wilt?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Hajvb schreef:Dan wordt de GK het niet, ik heb de Shuttle juist weg gedaan omdat ik hem teveel Hifi vond klinken. En het is nog geen uitgemaakte zaak hoor, er knaagt wel degelijk iets aan me om toch voor de 900 te gaan.

Naast de Focus cabs van Genz Benz, zijn er nog meer cabs, liefst enigszins compact en goed te handelen qua gewicht, welke jullie goed lijken? Zo'n Neox lijkt me ook wel erg tof, maar met een nieuwprijs van bijna 900,- gaat dat wel even te ver...
Die GB cabs zijn idd F@#! duur!! Ik heb 'm 2e hands gehaald bij forumlid Rush..., Takke end voor moeten rijden..., maar is het echt dik en dik waard!!

GK Neo Cabs zijn overigens goed betaalbaar..., Ieder geval goedkoper dan markbass en dito cabs! Hoe ze klinken kan ik je helaas niet vertellen.
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Tweedehands maakt me eerlijk gezegd niet uit, ook de Streamliner ga ik eerst tweedehands proberen te scoren. Scheelt heel wat en zo heb ik meer over voor een cab 8) Maar als het niet anders kan wordt het nieuw...
G&K Neo cabs heb ik ook naar zitten kijken, maar die vind je niet veel tweedehands. En als het om nieuw gaat pak ik dan toch liever de Focus cabs.
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Hajvb schreef:Tweedehands maakt me eerlijk gezegd niet uit, ook de Streamliner ga ik eerst tweedehands proberen te scoren. Scheelt heel wat en zo heb ik meer over voor een cab 8) Maar als het niet anders kan wordt het nieuw...
G&K Neo cabs heb ik ook naar zitten kijken, maar die vind je niet veel tweedehands. En als het om nieuw gaat pak ik dan toch liever de Focus cabs.
Echt Henk..., het is dat ik die GB set hard nodig heb...., maar als ie werkloos had gestaan, had ik 'm wel willen ruilen tegen je (mooie) bassman stack

Ben tegenwoordig helemaal om naar om naar volledig buizen...

Cheers
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

https://www.llmusiccenter.com/promos/index.htm

Hier staat er een voor een héél errug leuk sommetje, en hij is nieuw!!! En het is nog een aardige vent ook ;-)
Doe hem de groeten van Herman 8)
Plaats reactie