2 x 12 of 4 x 10??

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

2 x 12 of 4 x 10??

Bericht door arjan »

hallo collega`s
ik zit met een dillema. ik heb nu een ebs hd350 top en een ebs 2x 10. op zich goed maar ik kom net iets te kort voor mijn gevoel.
Ik twijvel of ik er een 2x12 bij aanschaf of die 2x10 inruil voor een 4x10.
een 4x10 is wat handbaarder maar ik ben bang wat in het laag te missen wat ik eigenlijk wil compenseren met die 2x12.
Wat is wijsheid???
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Met beide opties zal je wel tevreden moeten zijn. Maar.... waarom geen 2x12 onder je 2x10?
Mocht dit geen optie zijn dan zou ik het gewoon even uitgebreid uittesten. Het lijkt mij namelijk ook een lastige keus, hangt ook een beetje van je muziekstijl af.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

of een 4x10 onder je 2x10, dan kom je op 6x10 uit! ook niet mis natuurlijk.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Niet mis nee, maar dan zit je wel met het probleem dat er naar die 4x10 net zoveel watt gaat als naar je 2x10 en das niet zo optimaal als dat je een 2x12 en een 2x10 zou aansluiten.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

hmm ja zit wat in, maar je moet ook wel rekening houden met de gevoeligheid...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: 2 x 12 of 4 x 10??

Bericht door Niels »

Je zegt dat je twijfelt om er een 2x12 bij te kopen óf je 2x10 in te ruilen voor een 4x10. Wat ik niet snap is dat je zegt dat een 4x10 handzamer is dan de andere optie. Het is toch juist handiger om twee lichtere kasten te hebben dan één grote? Misschien wel een keer extra lopen maar wel beter voor je rug! Plus het feit dat je soms aan één kastje genoeg hebt en er dus eentje thuis kan laten. Wat dat betreft zou ik voor een 2x12 of een 2x10 erbij gaan!

Over het geluid kan ik niets zeggen omdat ik alleen maar over 10" of 15" speakers gespeeld heb. Met mijn 4x10" kastje mis ik in ieder geval geen laag. Een extra kast (15") eronder zou wat dat betreft zinloos zijn (maar zou wel erg cool staan 8)).
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Met een 4.10 ga je echt geen laag missen. Ik heb sinds zeer kort een vijfsnaar en die lage B trekt mijn Bag End ook met GEMAK. Een 4.10 toont zijn kwaliteit doordat het de lage tonen erg strak kan weergeven, als je dat niet zoekt dan moet je op zoek gaan naar een andere configuratie. Natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit en respons van de speakers zelf.
Maar goed...meer laag > blubberlaag (zoals Ampeg naar mijn mening) en niet strak. 't Is meer een gebrek van een grotere speaker door niet snel te stoppen met die sound dan een feature dat ie meer laag geeft dan een 4.10.

Ik zou echt een EBS 2.12 erbij zoeken. Je hebt dan hetzelfde type geluid qua klankkleur, toch iets dikker 2.12 dan een 4.10 plus het strakke nog van een 2.10.

Welke pooier op het forum heeft ook alweer zo'n setup van Aguilar met die lelijke Lakland bas erbij? ;) Ik kan me herinneren dat ie bij die speakersetup zweert!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

De Teng schreef:Met een 4.10 ga je echt geen laag missen. Ik heb sinds zeer kort een vijfsnaar en die lage B trekt mijn Bag End ook met GEMAK. Een 4.10 toont zijn kwaliteit doordat het de lage tonen erg strak kan weergeven, als je dat niet zoekt dan moet je op zoek gaan naar een andere configuratie. Natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit en respons van de speakers zelf.
Maar goed...meer laag > blubberlaag (zoals Ampeg naar mijn mening) en niet strak. 't Is meer een gebrek van een grotere speaker door niet snel te stoppen met die sound dan een feature dat ie meer laag geeft dan een 4.10.

Ik zou echt een EBS 2.12 erbij zoeken. Je hebt dan hetzelfde type geluid qua klankkleur, toch iets dikker 2.12 dan een 4.10 plus het strakke nog van een 2.10.

Welke pooier op het forum heeft ook alweer zo'n setup van Aguilar met die lelijke Lakland bas erbij? ;) Ik kan me herinneren dat ie bij die speakersetup zweert!
Dat was wim:
wim schreef:Nog maar eens ff een keer.....kan 't niet laten.............. :D :D

Afbeelding
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Velen zijn mij al voor geweest, maar /\ GEILLLLL /\ zowel stack als bas.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik ben er trouwens voor dat Wim geen plaatjes meer mag posten op het forum. Wie volgt? :mrgreen:

Geintje Wim, topset heb je... en ik mag ook echt niet klagen!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

thx guys,

Nu ik die set van Wim heb gezien (lul, dat wil ik ook) word het echt een ebs 212. Jammer dat die zooi zo teringduur is, duidelijk een geval van GAS (Gear Acquisition Syndrome). Heeft iemand er toevallig nog eentje staan?
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

whaha.. ik heb ook een 2x12 ...klinkt stevig!
iets meer ehm... ach, ze zijn wat slomer dan die 10inchertjes, maar zeker niet verkeerd...

alleen voor de echte slappers, die wat meet Hi-Fi hoog willen, is een 2x12 niet zo handig, maar een 2x10 plus 2x12 zeker wel :D
ik lul eigenlijk best poep, dat ding van mij trekt het ook prima :P
ehehe...

whaha, lijkt me echt bruut om wim zn setup te hebben,...

maarja.. geld he? :roll:
Plaats reactie