15" erbij?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

15" erbij?

Bericht door groevie »

Hallo mede bassisten, ik heb denk ik een korte vraag.
Ik speel in een bluesband en die is de laatste tijd erg aan het groeien. Niet alleen qua optredens, maar ook qua sound van de gitarist.
Ik speel nu met een 12" inch combo en 4x 6 " speakers van markbass, maar ik kan mijn eigen geluid niet meer horen als de gitarist akkoorden gaat spelen.

Nu heb ik weinig budget, maar ik wil er toch snel iets aan doen. Zou een 15" inch speaker van 100watt extra onder mijn setje iets kunnen betekenen?

Wat zouden jullie doen?
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik denk dat wanneer je een combo hebt, en daar al een extra cab onder hebt, je er niet nog een 3e speaker onder kan hangen. Dan zou je dus de 4x6" vervangen door 1x15". Wel lekker voor je laagweergave, maar of je jezelf beter kan horen betwijfel ik. 2x10" zou ook een optie zijn, 4x10" nog beter.
Failure is always an option.
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Ik denk wel dat het kan, ik kan hem weer achter die 4 x 6 hangen. En je hebt gelijk, ik wil mezelf van dichtbij ook horen.
Maar mijn laag wordt nu echt door de gitaar opgefroten...
De vraag is dus eigenlijk of ik iets aan 100 watt ga hebben. Of kan ik beter voor wat meer vermogen gaan. Het gaat echt om een extra boost laag.
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Dus je bedoeld de combinatie van Combo + 4x6"+ 15". Volgens mij gaat dat niet goed qua weerstand / aantal ohms, tenzij je de speaker kan bypassen in de combo. De meeste versterkers werken nl met een minimale (of maximale, wat is de juiste term?) van 4 ohm. Dit bereik je door b.v. 2 luidsprekerkasten van elk 8 ohm aan te sluiten op een versterker. De combo heeft al een luidspreker, waarschijnlijk zit die op 8 ohm. Dat houdt in dat je er nog maximaal 1 luidsprekerkast extra aan kan hangen van 8 ohm, anders ga je de versterker overbelasten. Misschien gaat het op lage volumes goed, maar als ik hoor dat de bedoeling is om boven de gitaristen uit te komen, dan lijkt me dat niet verstandig.

Ik zou zoals voorgesteld de 4x6" vervangen door een grotere kast (4x10?), of zelfs een compleet nieuwe set overwegen. Dat, of je moet het omdraaien, vragen of het noodzakelijk is dat de gitarist harder gaat spelen, of misschien wel teveel bas in zn geluid heeft. Dat kan ook nogal funest zijn voor het bandgeluid.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Oh, op die manier, nee bypassen kan niet met het combo. (ja ik ben en blijf blond...)
Ja een nieuwe set is ideaal alleen heb ik daar op de korte termijn het budget niet voor, daarom dacht ik aan iets extra's erbij. Ik speel zelf het liefst met veel definitie, dus alleen van grote speakers zal ik niet blij worden. Het is blues met een funky touch. Maar de laatste tijd erg stevig....
Die gitarist moet denk ik met schermpjes voor zijn versterker gaan werken, want de hammond is soms ook ver te zoeken.... Hij wil zo hard omdat zijn geluid dan optimaal is. En het is zijn band.... ;-) (en zijn geluid is wel erg goed hoor..... :jam: )
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jack

Bericht door Jack »

Als ik die laatste zin zo lees, dan denk ik dat die G****st een nieuwe versterker moet kopen. :nono:
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

Ik zou toch wat meer energie steken in een band balans. In de praktijk zal het wel zo zijn een ieder voor zich, maar een veel gemiste kans is de balans! Als je een cd opneemt en afmixed dan is de balans van grote invloed over hoe de cd gaat klinken, op het podium is dat niet anders.

Als het echt niet op die manier kan, zou je voor de hoorbaarheid wat laag eruit moeten draaien en meer op mid gaan werken, op deze wijze zou je wat harder kunnen den jezelf beter horen.

Ikzelf maak het wel eens mee dat halverwege een optreden het steeds harder gaat, in zo'n geval stamp ik op mijn distortion pedaal en snij ik echt door de herrie van anderen heen.
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Leuk dat zijn geluid optimaal is, maar dat de toestenist en bassist er last van hebben vind hij niet erg?
Wat je nog kan proberen is je speakers te kantelen (achterover tegen de muur ofzo) zodat het geluid beter naar je toe komt. Je cabs hoger zetten (bijv. op kratjes) kan ook helpen. Hoeveel vermogen heeft je versterker eigenlijk?
Failure is always an option.
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

rensbass schreef:Leuk dat zijn geluid optimaal is, maar dat de toestenist en bassist er last van hebben vind hij niet erg?
Wat je nog kan proberen is je speakers te kantelen (achterover tegen de muur ofzo) zodat het geluid beter naar je toe komt. Je cabs hoger zetten (bijv. op kratjes) kan ook helpen. Hoeveel vermogen heeft je versterker eigenlijk?
400Watt
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Jack schreef:Als ik die laatste zin zo lees, dan denk ik dat die G****st een nieuwe versterker moet kopen. :nono:
Hij maakt de versterker zelf. Wel goed hoor.
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

400 watt!!!! ik zeg weg met die 4x6" en een goede 4x10 onder je combo en je hebt een topset!
en vraag serieus aan je gitarist om zn laag eruit te draaien.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Heel leuk om (met alle respect) zo maar te roepen dat de 4 x 6" vervangen moet worden door een model met 10" speakers...het gaat de TS (denk ik) vooral om meer output (in dB's). Aangezien de 604 (neem ik aan) een rendement heeft van 100 dB kan je niet zo maar elke speaker kast pakken. Sterker nog, ik denk dat je het nodige budget nodig gaat hebben...

Kan je wat meer vertellen over welke combo je gebruikt?
Misschien dat een losse versterker je verder helpt...

Wel zorgwekkend dat je je eigen geluid niet eens meer kan horen...gevalletje gehoor beschadiging van de gitarist (en de rest van de band binnenkort ook!).
Vergeet trouwens je idee met de 15", dat gaat je echt niets opleveren!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Ja, hij doet natuurlijk eerst zijn oordoppen in hè? :-)
Ik ook trouwens.... 8)

dit is 'm
https://www.bax-shop.nl/basversterker-co ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit is mijn speakerkast inderdaad:
https://www.bax-shop.nl/basgitaar-speake ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij allerlei andere optredens ben ik dik tevreden, maar nu lijkt het toch wat tekort te schieten.
Een losse versterker is een optie, alleen moet ik dan nog een tijdje sparen, want dan wil ik het wel goed doen. Ik wil sowieso voor op grotere podia een veel breder geluid. Dan denk ik aan een buizenversterker.
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

groevie schreef:Oh, op die manier, nee bypassen kan niet met het combo. (ja ik ben en blijf blond...)
Ja een nieuwe set is ideaal alleen heb ik daar op de korte termijn het budget niet voor, daarom dacht ik aan iets extra's erbij. Ik speel zelf het liefst met veel definitie, dus alleen van grote speakers zal ik niet blij worden. Het is blues met een funky touch. Maar de laatste tijd erg stevig....
Die gitarist moet denk ik met schermpjes voor zijn versterker gaan werken, want de hammond is soms ook ver te zoeken.... Hij wil zo hard omdat zijn geluid dan optimaal is. En het is zijn band.... ;-) (en zijn geluid is wel erg goed hoor..... :jam: )
die gitarist ( en da's helaas geen zeldzaamheid ) is een zelfingenomen kwal dat ie z'n versterkertje niet zachter wil zetten "omdat ie anders z'n geluidje niet heeft " ! ( de Hammond is ook al zoek in het totaal-geluid , zei je )
Ik ben zelf voor dit daze fenomeen verschillende keren uit een bandje gestapt , met de boodschap :
"zoek maar een andere bommert ". :wink:
Je kunt 't eens vragen of 't nou om 'n mooi liedje gaat ,...of om de klere-herrie :|
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ben ik niet helemaal mee eens, ik zie niet echt in dat je een andere versterkertop moet kopen.
Correct me if i'm wrong, maar de cab die je nu gebruikt geeft volgens mij die 100 dB pas wanneer er 600 Watt doorheen gaat, dus niet bij 250 watt.
Dat ik zomaar roep om de cab te vervangen, doe ik omdat je dan veeeel meer geluidsdruk creeerd.
Je speakeroppervlak is met 4x6" 113 vierkante Inch
Je speakeroppervlak is met 4x10" 314 vierkante Inch.
Ik zeg een efficienter Cab. eronder.
Uiteraard is een buizenbak ook wel erg lekker. :jam:
Failure is always an option.
Plaats reactie