Trafo doorgebrand..

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jack-Julian
Berichten: 362
Lid geworden op: 10 dec 2009, 22:48

Trafo doorgebrand..

Bericht door Jack-Julian »

Hey,

Mijn trafo is dus doorgebrand.
Ik wil graag weten of dit goed zelf te vervangen is en wat het ongeveer zal gaan kosten.
Ik heb hem al meer dan twee jaar dus de standaard garantie zit er niet op.

Ik heb voor de liefhebbers foto's, al zie je niks van binnen.

Bij voorbaat dank!
Samick Fairlane - OLP Stingray - Ibanez SR '87 - Zelfbouw Fretless -JJ Jazzbass
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
Gebruikersavatar
palindroom
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 jan 2011, 09:15

Bericht door palindroom »

Eerst EBS maar eens mailen lijkt mij. Na twee jaar mag de trafo nog niet doorgebrand zijn.
Je mist meer dan je meemaakt

Prolude Little Brick----Markbass 2x 102 P. En diverse bassen

https://www.viruslive.nl
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Trafo is meen wel het duurste eruit, en je komt dan bij voltages van 230V
Hoe is die eigenlijk doorgebrandt?
Gebruikersavatar
Jack-Julian
Berichten: 362
Lid geworden op: 10 dec 2009, 22:48

Bericht door Jack-Julian »

Ik was op een dag als een ander lekker aan het bassen en toen in eens PATS.
Huis zonder stroom, alle zekeringen weer omgeschakeld, versterker aan en weer doorgeslagen.
Uiteindelijk nieuwe zekering van versterker erin gedaan, maar het bleef zich herhalen.

Een vriend heeft alles doorgemeten en zegt dat het probleem bij de trafo ligt.
Ik heb EBS al gemaild, maar nog niks terug gehad. Later deze week maar weer mailen.

Wat is duur?
Samick Fairlane - OLP Stingray - Ibanez SR '87 - Zelfbouw Fretless -JJ Jazzbass
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik zou niet gelijk deze week weer mailen ;) Niet echt een week waarin veel gewerkt wordt en geduld is een schone zaak.

Degene die het heeft nagemeten, die heeft er ook echt verstand van? Hoe vaak ik al niet 'advies' van mensen kreeg, die later niet direct zoveel wisten als ze zelf dachten!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

palindroom schreef:Eerst EBS maar eens mailen lijkt mij. Na twee jaar mag de trafo nog niet doorgebrand zijn.
Het geeft je recht op helemaal niks ! , als de garantie-periode over is .

De mogelijke oorzaken waardoor trafo's soms vroegtijdig defect kunnen raken zijn :

- productie-fout

-slechte kwaliteit ( goedkoop trafo-blik , slechte isolatie van de wikkelingen , onderbemeten uitvoering , etc

- Net-vervuiling ( schakelpieken op het net )

-bliksem-ontlading op het net ,..dichtbij in de buurt ( woonblok of wijk )


En wat is 'r dan uiteindelijk als harde oorzaak aan te wijzen , waardoor je buiten de garantie-periode aanspraak kan maken op een gratis reparatie /onderdeel ? :|
Gebruikersavatar
Jack-Julian
Berichten: 362
Lid geworden op: 10 dec 2009, 22:48

Bericht door Jack-Julian »

Dan wacht ik deze week nog af.
Risico zit er natuurlijk in dat hij het fout heeft, maar ik ga er (nog) niet van uit.

Afbeelding

Hier de trafo, ziet er gewoon goed uit.
Ik gok ook dat het pieken vanuit het net waren.
Samick Fairlane - OLP Stingray - Ibanez SR '87 - Zelfbouw Fretless -JJ Jazzbass
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Is die trafo nu rondom 'ingepakt'? Heb ik eigenlijk nog nooit gezien, wordt dat niet erg warm?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Wel vaker gezien......

hier een tweede vraag of alles goed is doorgemeten; een trafo kan door slaan maar er kunnen meer dingen gebeuren........

Beste is om dan de trafo los te halen en dan door te meten; dan weet je het gelijk en duidelijk!
Arnold
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 nov 2007, 19:28

Bericht door Arnold »

AmericanIdiot schreef:Is die trafo nu rondom 'ingepakt'? Heb ik eigenlijk nog nooit gezien, wordt dat niet erg warm?
Grote kans dat dit Mumetaal is https://nl.wikipedia.org/wiki/Mumetaal Word vaker gebruikt om het magnetisch strooiveld van trafo's te beperken.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Nog veel grotere kans dat dit gewoon staal, gezien de prijs van een goede Mumetalen afscherming, staal voldoet meestal afdoende voor dit soort afscherming.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Mumetaal is inderdaad erg duur; het is wel mooi spul.

Maar eigenlijk strooien die ringkerntrafo's vanwege hun principe al zeer weinig zodat ik twijfel aan de zin van zo'n omhulsel. Ik heb het nog nooit gezien, niet in bas, PA of HiFi amps. Ik me voorstellen dat zo'n trafo daardoor onnodig warm wordt.

Maar inderdaad; even een multimeter aan de losse wikkelingen hangen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Bericht door cluseau »

Jack-Julian schreef:Ik heb hem al meer dan twee jaar dus de standaard garantie zit er niet op.
Daar ben ik het niet zo mee eens, een trafo heeft mits goed berekend een leven van vele tientallen jaren en voor een dergelijk apparaat mag je zeker verwachten dat het langer meegaat dan twee jaar. Waarschijnlijk hanteerd de fabrikant een minimale zorgeloze gebruiksperiode van drie jaar.

Volgende punt is dat ik nog nooit een dergelijke trafo defect heb meegemaakt en al helemaal niet na twee jaar. Niets is onmogelijk natuurlijk maar het wijst dan meer in de richting van een constructiefout. Zou je de trafo hebben mishandeld dan ruikt hij zeker gebakken en aangezien de wikkelingen er normaal uitzien twijfel ik sterk aan de conclusie. Misschien kun je nog vermelden hoe die tot stand is gekomen. Is achteraf de conclusie verkeerd dan geef je veel geld voor niets uit en kun je hem alsnog laten repareren.

Tot slot: Vergeet niet dat een dergelijke ringkern een flinke inschakelpiek heeft welke zomaar de stop door kan laten slaan.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

+1
Zo'n trafo gaat niet zomaar kapot, zeker niet onaangekondigd.
Als zoiets doorpiept dan gaat dit gepaard met enorme hitte en stank.
Ik zou eerder de (net)-schakelaar, ev. ingangsfilter of de gelijkrichters verdenken.
Heb je de trafo windingen reeds doorgemeten?
Mvg. Hans
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

secundaire aansluitingen los-halen , en dan de stekker weer in 't stopcontact.

Blijft dan de boel overeind , of tript de zekering ?

Zit er een NTC-voorschakelweerstand in ( mat-zwart rond schijfje ) ,....en is die nog heel ?
( Deze zijn meestal zo'n 4 Ohm oid ,...en dienen om de inschakelstroom een beetje "Christelijk" te houden :mrgreen: )
Plaats reactie