Speakers vervangen SWR Henry

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Speakers vervangen SWR Henry

Bericht door Nergal »

Thomann reageert tot nu toe niet op mijn mailtje over de vervangende speaker en na wat rekenwerk leidt het mij tot de volgende vraag:

Welke speakers zouden überhaupt in het cabinet kunnen? Standaard zitten er 8 32 ohm speakers in die leiden tot een totale weerstand van 4 ohm. Ik neem dus aan parallel want 8/32 = 1/4

Bij mij zijn de odnerste 2 speakers al vervangen door eminence alpha8mra. Deze zijn 8 ohm. Volgens mijn berekening geeft dat een totale weerstand van 6/32 + 2/8 = 1/2.28

Dat kan op dit moment nog want de swr redhead die ik erbij heb gekocht gaat tot 2 ohm.

Hoe los ik dit makkelijk op? Ik wil de totale weerstand op 4 ohm houden en heb op dit moment niet het geld om alles in 1 keer te vervangen.

32 ohm speakers van 8 inch liggen niet voor het oprapen overigens.

Ik ga er in dit scenario vanuit dat thomann niet kan leveren wat ik zoek
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Je kunt de totale impedantie op op totaal 4 ohm zetten.
Je moet de twee 8 ohm speakers in serie zetten en die parallel aan de rest zetten.

Dus alles parallel, en dan de twee 8 Ohm speakers in serie als een speaker zien.
Mocht dit in tekst te onduidelijk zijn, dan zal ik een tekeningetje voor je maken.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Afbeelding

En mijn excuses voor het redelijk buitensporig grote lege vel.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ok, nu wordt het tijd om eens wat directer te wezen: niet mailen, bellen!!!
en ik heb je notabene ook nog de naam vd contactpersoon bij Thomann gegeven waar je naar moet vragen, die trouwens vloeiend NL praat, dus wtf wacht je eigenlijk nog op?!?

en een dankjewel zou trouwens ook weleens op zn plaats zijn als mensen moeite voor je doen, tis heus niet allemaal vanzelfsprekend hoor dat iedereen klaar staat om je te helpen.

zo, dat moest ik ff kwijt.... :facepalm:
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

tsssk
Druk op CTRL-W voor de advanced options
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Suske schreef:Afbeelding

En mijn excuses voor het redelijk buitensporig grote lege vel.
Zou het zo nooit doen, het vermogen gaat zich niet gelijk over de speakers verdelen!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Aangenomen dat de speakers allemaal een mooie reele load vormen kun je stellen dat:
* een versterker is een spannings bron, alle takken (8 parallel takken) krijgen de zelfde spanning U aangeboden
* het vermogen per tak is U kwadraat gedeeld door de impedantie, dus voor de 7 speakers U^2/32
* voor de serieschakeling U^2/16 => in deze tak gaat 2x zoveel vermogen zitten tov de andere 7, echter hier kan het vermogen zich verdelen over 2 speakers ipv 1

Coclusie, het zal nogal meevallen met die vermogensverdeling over de speakers

Het is m.i. wel zo dat:
* de totale impedantie onder de 4 ohm komt zo
* de speakers in werkelijkheid een complexe impedantie hebben
* de 8 ohm versies mogelijk ander Thiel Small parameters hebben en de kast daar mogelijk niet optimaal voor ontworpen is
* de 8 Ohm speakers qua rendement niet veel af mogen wijken van de 32 Ohm exemplaren anders die met het laagste rendement weinig gaan toevoegen

just my 2 cents
Srallar
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 feb 2011, 09:55

Bericht door Srallar »

Lijkt me dat je die cab beter had laten staan.
Nog een goede optie: alle speakers vervangen. Best door originele speakers (maar dan wordt het kostelijk).
Of 8 andere 8" speakers, maar dan is het eigenlijk geen henry meer...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

evert schreef:Zou het zo nooit doen, het vermogen gaat zich niet gelijk over de speakers verdelen!
Precies, niet doen!

Ik hoop dat het eens algemeen duidelijk wordt dat niet alleen impedanties relevant zijn maar ook de vermogens. Op deze manier roken de bijgeplaatste speakers als eerste uit. Daarnaast hebben die speakers andere impedantiekarakteristieken, faseverloop en Thiel Small parameters en om dat in één kast te gaan plaatsen is sowieso geen goed idee.

Ik begrijp dat je originele drivers niet meer hebt anders had je die kunnen laten reconen. Nu wordt het een bouwpakket dat nooit meer de specs van de originele kast gaat benaderen laat staan dat het nog goed klinkt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Kun je dat eerste even toelichten? Mijn electronica kennis is een beetje roestig. Of is er een makkelijk linkje ergens? dan lees ik mezelf even verder in.

En ik realiseer me wel dat andere speakers de kast anders doen klinken, natuurlijk.

Zal zo even thomann bellen dan iig dat gehad hebben.

Theoretisch gezien zou ik wel alles kunnen vervangen door diezelfde 8 ohm speakers en dan in 4 groepen van 2 schakelen toch? Zonder doorbranden etc.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Zo ver ik kan uit rekenen gaat het vermogen zich perfect verdelen over de speakers.
Het makkelijkste om dat te beredeneren is de zaak in paren verdelen. Ieder paar is dan 16 ohm en het vermogen zal zich dan over twee dezelfde ladingen evenredig verdelen.
Conclusie; evenredige verdeling van vermogen.

Voor de vlugge rekenaars onder ons; de impedantie komt, theoretisch, perfect op 4 ohm uit.

De enigste problemen die je kunt hebben zijn het rendementsverschil in speakers (voor zover je dit als een probleem wilt zien).
En de klankkleur (en dit kan eventueel zelfs gunstig uitvallen).

Maar mocht je twijfelen aan mijn verhaal; Veel succes met het verder uit zoeken!
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Speakers vervangen SWR Henry

Bericht door LinkWray »

Ik weet niet wie je heeft aangeraden de speakers te vervangen door de 8mra, maar ik zou ze er snel weer uitgooien: dat zijn sealed back mid speakers waar niks onder de 600 hertz uit komt.
Ik zou het eens proberen met deze speakers: https://www.traumboxen.de/ad-audio/t8015.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Is echt een interessante 8 incher voor een lage prijs (27 euro) maar alleen bij deze duitse aanbieder te krijgen; hij importeert ze zelf uit china.
Laatst gewijzigd door LinkWray op 27 feb 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

En ik zou trouwens 2 groepen van 4 maken: 4 speakers serie-parallel geven 8 ohm. 2 van deze groepen samen geven 4 ohm.
Haico

Bericht door Haico »

Nergal schreef:Kun je dat eerste even toelichten?
Je pakt een telefoon. Toets de cijfers in. Vraag naar de persoon die Stinky aangeraden heeft. Bestel. Onvang. Zet erin. Je hebt een kast met de jusite speakers.
Plaats reactie