Speakers vervangen SWR Henry

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

als het ietsje meer mag kosten: dit is ook een erg leuke 8 inch : https://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7730" onclick="window.open(this.href);return false;
wel 8 ohm, maar 32 ohm ga je toch niet vinden.
(site fabrikant met T-S parameters: https://www.monacor.de/en/products/speak ... p-8150pro/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ja ik ga toch op 8 ohm moeten richten, 32 ohm is voor zover ik weet nergens verkrijgbaar.

EDIT: even gezocht en dat lijkt echt een hele goede optie. Heb hem al ergens zien staan voor 49 euro. Thanks!
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Celestion bij BAX:
https://www.bax-shop.nl/8-inch-luidsprek ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ook nog een neodymium versie die 1kg minder weegt, zelfde rendement, 150 Watt echter kleinere Xmax (belangrijk voor lage freq's met hoge geluidsdruk) voor 76 Eur/stuk
Laatst gewijzigd door evert op 22 mar 2013, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

LinkWray schreef:als het ietsje meer mag kosten: dit is ook een erg leuke 8 inch : https://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7730" onclick="window.open(this.href);return false;
wel 8 ohm, maar 32 ohm ga je toch niet vinden.
(site fabrikant met T-S parameters: https://www.monacor.de/en/products/speak ... p-8150pro/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Deze kwam ook in mijn gedachten op, een echte aanrader (beter dan die andere opties).
8 van die er in en je SWR zal meer lucht verplaatsen dan voor heen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ai, dat is klote nieuws Nergal.
sorry dat ik je nog hoop heb gegeven maar blijkbaar is er toch veel veranderd de laatste 4 a 5 jaar.
hoop dat je je probleem zsm hebt kunnen oplossen!
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

No problem.
Wel balen though.

Maar als die monacors het goed doen dan ga ik daarvoor. Wordt wel een lichtelijk duur grapje zo, maar dat moet dan maar.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Nergal schreef:No problem.
Wel balen though.

Maar als die monacors het goed doen dan ga ik daarvoor. Wordt wel een lichtelijk duur grapje zo, maar dat moet dan maar.
Ik zou wel even een speaker simulatie tooltje laden (bassboxPRO of zo), T.S. parameters van die speakers (en mogelijk ook die vd Celsetion 8 inch woofers) er in en de afmetingen van de box + baspoorten en even kijken naar de simulatie resultaten. Let vooral op de maximale belastbaarheid en maximale geluidsrdruk als functie van frequentie, de Henry had daar ook al een probleem (onder de 45Hz als ik me goed herinner), als je de spec's vd Henry goed leest zie je dat.
Eventueel de baspoorten aanpassen.
Just my 5 cents.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Overlaatst stond er een Henry junior te koop voor 150 euro dacht ik. Dan hebt ge vier juiste speakers hé.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Madmac schreef:Overlaatst stond er een Henry junior te koop voor 150 euro dacht ik. Dan hebt ge vier juiste speakers hé.
Dat is ook een goede optie inderdaad. Zal eens snel zoeken.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Wat gebeurt er in het slechtste geval als die Monacor speakers niet matchen bij de kast? Heb daar totaal geen voorstelling van.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
evert
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Bericht door evert »

Nergal schreef:Wat gebeurt er in het slechtste geval als die Monacor speakers niet matchen bij de kast? Heb daar totaal geen voorstelling van.
De belastbaarheid bij verkeerd afgestemde kast (baspoorten) kan aanzienlijk lager worden vanaf een bepaalde frequentie naar beneden (lees voor de laagste noten). Dit is zeker het geval indien je 5 string speeld over deze kast. Dan denk je dat de kast 8x100Watt kan hebben (100Watt per speaker) maar in de praktijk kan je de speakers al bij minder vermogen beschadigen.

Ook kan de demping (Q totaal) niet optimaal zijn waardoor kort gespeelde noten niet strak klinken. Om maar wat te noemen. Voor iemand met wat ervaring is het een uurtje werk om de speakers en jouw kast / poort dimensies in een simulator te stoppen, het kan best zijn dat met hooguit het aanpassen van de poorten (diameter/lengte) de kast met de Monacor speaker prima klinkt.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Thanks, enig idee waar ik zo iemand kan vinden?

Overigens kan ik de thiele small parameters van de originele speakers nergens vinden.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Nergal schreef:Overigens kan ik de thiele small parameters van de originele speakers nergens vinden.
Dat is ook niet zo verwonderlijk, die speakers heeft SWR bij de fabrikant als custom model laten maken. Die parameters zullen ze niet gauw openbaren.

Maar die heb je ook helemaal niet nodig, meet de kast en de poorten op, bepaal het volume en slinger WinISD aan. Voer de parameters van de vervangers in en kijk hoe de curve wordt. Plaats 'm desnoods even hier.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Heb alles uitgezet in WinISD, volume is eigenlijk eits kleiner dan berekend, kwam nu uit op 240,7 liter, maar dat is met buitenmaten gedaan. Heb de resonance frequency genomen van de SWR site (56 Hz) en de baspoorten kun je geen normale maten voor invoeren maar moet je kiezen, dus die heb ik kleiner gekozen. Maten zijn: diameter 12.5 cm diepte 17.5 cm)

Hieronder achtereenvolgens, Gain, Group Delay en Phase Plot.
Hij gaat nu uit van 8x de Monacor SP8/150Pro, ik ga zelf uit van 4x de originele en 4x de monacor, maar dat pakt het programma niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Ik zou me niet al te veel aantrekken van het gezanik over die speakers.
Als je maar zorgt dat de impedantie van de totale kast gelijk blijft en het vermogen redelijk evenredig verdeeld word over de speakers.
Als die andere dingen zijn ongetwijfeld heel erg belangrijk, maar ik geloof niet dat Jij of ik daar alles van zullen merken.
Het zal hooguit zijn dat het totaalplaatje iets anders gaat klinken.

En omtrent vermogen; het gebeurt maar zelden dat een 100 watt versterker ook daadwerkelijk 100 watt RMS langdurig produceert.
Dus houd ongeveer het zelfde vermogen voor je speaker aan als er in zat en dan komt het allemaal wel goed.

Veel succes ermee, want er is al genoeg over gepraat.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Plaats reactie