Cab erbij?! [gelukt en blij!]

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Cab erbij?! [gelukt en blij!]

Bericht door trippy demon »

Mijn 200W Matamp buizenbak draait momenteel op mijn 4 Ohm/400Watt 1510 (2x10-1x15) Cabinet.

Nu wil ik er een (Peavey TVX) 4 Ohm/175Watt 210 Cab bijzetten en dan soldeer ik een seriële kabel zodat ik op 8 Ohm uitkom, gaat dit matchen of moet ik een hoger vermogen 210 cab zoeken, en gaat het sowieso minder hard omdat de amp dan op 8 Ohm draait? (er zit een 4 en 8 Ohm uitgang op)

De tweede cab wil ik er onder andere bij om bij optredens als extra monitor voor de drummer te kunnen dienen omdat dat in de praktijk bij zaaltjes vaak niet goed gaat maar ook om een 410 + 115 te simuleren.

Iemand hier wat ervaring mee? tips en/of trucs?

omdat de 210TVX vrij goedkoop zou ik er evt. ook nog hoger vermogen speakers in kunnen zetten...
Laatst gewijzigd door trippy demon op 29 mar 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Verhaal van minder vermogen gaat, voor zover ik weet, niet op voor buizenamps. Die leveren altijd het 'volle' vermogen. Dus maakt wat dat betreft niet uit wat voor cab je eraan hangt zolang het ohmage maar matcht.
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Dit voorbeeld uit de basversterker FAQ wil ik voorkomen
Bijvoorbeeld een Fender Bassman 100 klinkt als ie hard staat op 4 ohm vol en bruut, maar op 8 ohm kaal en schreeuwerig.
Ik heb geen 8 Ohm cab om te checken of de Matamp kaal en schreeuwerig wordt onder 8 Ohm en ik denk dat het wel zal meevallen, anders hadden ze er geen 8 Ohm uitgang op gemaakt...

Ik kan niet echt vinden hoeveel Watt de speakers in de TVX210 per stuk hebben, de 2x 10" speakers in de 1510 zijn 150W per stuk en de 15" is 225W
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Daar is alleen sprake van als er een mismatch in impedantie is: dus als je een 8 ohm kabinet op de 4 ohm aansluiting van de bassman probeert aan te sluiten. Als jouw matamp een 8 ohm aansluiting heeft gaat dat dus goed.
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ah, oké, dat mismatch verhaal was me ook niet geheel en al duidelijk in dat stukje van de FAQ...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

trippy demon schreef:Mijn 200W Matamp buizenbak draait momenteel op mijn 4 Ohm/400Watt 1510 (2x10-1x15) Cabinet.

Nu wil ik er een (Peavey TVX) 4 Ohm/175Watt 210 Cab bijzetten en dan soldeer ik een seriële kabel zodat ik op 8 Ohm uitkom, gaat dit matchen of moet ik een hoger vermogen 210 cab zoeken, en gaat het sowieso minder hard omdat de amp dan op 8 Ohm draait? (er zit een 4 en 8 Ohm uitgang op)

De tweede cab wil ik er onder andere bij om bij optredens als extra monitor voor de drummer te kunnen dienen omdat dat in de praktijk bij zaaltjes vaak niet goed gaat maar ook om een 410 + 115 te simuleren.

Iemand hier wat ervaring mee? tips en/of trucs?

omdat de 210TVX vrij goedkoop zou ik er evt. ook nog hoger vermogen speakers in kunnen zetten...
De vermogensverdeling tussen de 2 cabs is misschien niet helemaal correct maar in serie kan het wel:

200W amp ->
dat is 100W op de 4Ohm/1510 + 100 W op de 4Ohm/210

Het vermogen lijkt dus een beetje uit balans te zijn. Maar als je het probeert hoor je het gauw genoeg.
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

trippy demon schreef:Dit voorbeeld uit de basversterker FAQ wil ik voorkomen
Bijvoorbeeld een Fender Bassman 100 klinkt als ie hard staat op 4 ohm vol en bruut, maar op 8 ohm kaal en schreeuwerig.
Ik heb geen 8 Ohm cab om te checken of de Matamp kaal en schreeuwerig wordt onder 8 Ohm en ik denk dat het wel zal meevallen, anders hadden ze er geen 8 Ohm uitgang op gemaakt...

Ik kan niet echt vinden hoeveel Watt de speakers in de TVX210 per stuk hebben, de 2x 10" speakers in de 1510 zijn 150W per stuk en de 15" is 225W
Ik heb een Peavey tvx 210 in het boekje staat het volgende Power handling: 175 watt continues (26,5 V RMS) en 350 watt programm, SPL 95 dB.

Hier vind je "alles" :

https://www.peavey.com/products/index.cfm/item/0/116526/" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien kan je die van mij wel overnemen (ongeveer 1 jaar oud) ligt aan hoe het volgende week gaat met mijn test in de oefenruimte met andere test set.

Groeten Roi
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

O ja deze speakers zittern erin volgens de peavey lijst:

https://www.peavey.com/products/index.cf ... BTVX1035-8" onclick="window.open(this.href);return false;

zie de speaker reference guide onder tabje downloads.

Roi
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ah, kijk das mooi 150W per stuk, dan zijn alle 10" speakers 150W, dus dat zou in balans moeten zijn...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik raak iedere keer weer in de war van die plus en min aansluitingen... ik wil dus een seriele kabel in elkaar zetten, dan moet de plus van de amp naar de plus van de eerste cab, dan de min van de eerste cab door naar de plus van de tweede cab en de min van de tweede cab weer naar de min van de amp, zoals ik hier getekend heb, toch?

Afbeelding

Maar dat betekent dan ook dat de kabel niet, per ongelijk, in een andere volgorde moet worden aangesloten, want dan kloppen de aansluitingen niet meer, toch?

Aaarghhh, waarom begrijp ik dit nou nooit :roll: :oops: :facepalm:
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Wat je wilt kan gewoon, het is geen enkel probleem.
Het enigste probleem wat je tegen kan komen is dat je de kabel verkeerd maakt en een van de speakers 180 graden uit fase staat.

Een ander ding wat kan gebeuren is dat de twee cabs niet lekker bij elkaar klinken. Maar dit is een kwestie van proberen en je weet het.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik heb bij de YBX 1510 de jack inputs eens vervangen door speakon aansluitingen, daarvan twijfel ik nu ook of ik ze goed +/- heb aangesloten, hoewel ik daar meestal wel vrij precies in ben, maar ik kan het me gewoon niet meer herinneren, als het niet werkt is het natuurlijk ook zo weer omgesoldeerd, zolang er maar niets ontploft!
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het is dat je niet anders kan met die buizen amp (ik neem aan dat deze geen 2 Ohm tap heeft) maar het in serie zetten van verschillende soorten cabs is nooit een goed idee. Het werkt wel maar ideaal is het zeker niet.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Nee, geen 2 Ohm helaas en de 1510 was al 4 Ohm... andere optie zou zijn om te kijken of die 1510 niet te rewiren is tot 8 Ohm maar gezien het feit dat zo'n kabeltje me al gek kan maken is dat voor mij helemaal gekkenwerk... Ik ga het gewoon eens proberen en wie weet...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Anders kan ik met de tweede amp de boel ook nog bi-ampen :D
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Plaats reactie