Kustom 3x15 - Welke Speakers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Sebass
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 apr 2013, 01:31

Kustom 3x15 - Welke Speakers?

Bericht door Sebass »

Hey allemaal,

Ik ben zojuist de trotse eigenaar geworden van een Kustom 3x15 cabinet - helaas zonder speakers erin. De vorige eigenaar vertelde mij dat hij de cab heeft gebruikt als donor voor een andere cab en dat hij alleen de speakers eruit heeft gehaald. Toen ik de kast openmaakte zag ik dat, op het eerste gezicht, de bedrading nog totaal intact leek.

Nu is mijn vraag: welke speakers kan ik hier het beste inzetten? En, wanneer je kijkt naar de foto's, kan ik de bestaande bedrading gewoon gebruiken? Er zitten twee ingangen op, eentje die is gemarkeerd met een '2', en eentje met een '3'.

Zelf denk ik aan een setje Eminence speakers, een combinatie van laag en mid-laag tot hoog. Ik speel in een doomband, dus ik ben op zoek naar veel laag. Mijn top heeft een impendantie van 4 ohm, dus ik ga voor 4 ohm speakers in parallel schakeling.

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Alvast bedankt,

Sebastiaan
Bijlagen
IMAG0445.jpg
IMAG0445.jpg (655.07 KiB) 1468 keer bekeken
IMAG0444.jpg
IMAG0444.jpg (691.06 KiB) 1459 keer bekeken
IMAG0451.jpg
IMAG0451.jpg (998.24 KiB) 1463 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sebass op 07 apr 2013, 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebass
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 apr 2013, 01:31

Bericht door Sebass »

Hier nog een paar foto's
Bijlagen
IMAG0447.jpg
IMAG0447.jpg (669.45 KiB) 1453 keer bekeken
IMAG0448.jpg
IMAG0448.jpg (768.97 KiB) 1449 keer bekeken
IMAG0445.jpg
IMAG0445.jpg (655.07 KiB) 1447 keer bekeken
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Hallo Sebastiaan,

Gefeliciteerd met je aanwinst. Heb je er geld voor uitgegeven?
Als je hier iets van wil maken zal dat heeeel vervelend worden, omdat je tegen vervelende problemen zal oplopen.
(1) Je versterker zal een belasting van minimaal 2 Ohm moeten kunnen hebben.
(2) je box zal op zijn minst een inwendig volume moeten hebben van 255 liter.
(3) Je zal meerdere poorten moeten toevoegen (mits daar ruimte voor is)

Geef mij/ons in ieder geval de inhoud van de box en de aantal poorten(waarschijnlijk maar 2) en de maten daarvan.
Sebass
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 apr 2013, 01:31

Kustom 3x15 - Welke Speakers?

Bericht door Sebass »

Hey QTS,

Dankjewel voor je reactie, ik heb er 30 euro voor betaald, dus niet een bedrag waar ik echt spijt van kan krijgen..

Wat betreft je vragen, daar zal ik snel op terug komen, de kast staat bij mijn vader in de garage, dus ik zal gaan meten zodra ik daar ben. Ik heb geprobeerd wat op internet te vinden qua dimenties, maar daar is niet zoveel te vinden. Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Er hebben altijd al drie 15 inch speakers ingezeten. maar dit kan dus heel erg verschillen?

Wat de poorten betreft: er zitten er nu 2 in, de afmetingen zal ik ook later posten. Maar je bent er dus zeker van dat ik meer zal moeten toevoegen?

Op je eerste vraag heb ik wel direct een antwoord: de top die ik heb is een oude Peavey Mark 3, deze heeft een minimale belasting van 4 ohm nodig, dus wat dat betreft zit het wel snor.

Groetjes,

Sebastiaan
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik denk dat je 16 ohm bas speakers zoekt. Dan kun je alles aan elkaar knopen en kom je op 4 ohm. Of het wordt vrij lastig. Met 8 ohm speakers kom je al snel op 2 ohm. Lijkt me niet de bedoeling. Verder is er denk ik wel een manier om die bekleding te lijmen. Maar daar moet je je wel in verdiepen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.bax-shop.nl/15-inch-luidspre ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eminence delta 15B 16 ohm 95 euro.... En je hebt er 3 nodig... Rock on..

Het vinyl dat de KUSTOM bedekt heet Naugahyde. En is een soort.... vinyl... : zo repareer je dat (zodat de muizen er niet in nestelen)

Hi,The best thing I have found to hold a torn flap of covering back down is black silicone sealer for black naugahyde, or the clear version if you have sparkle covering.just put a dab in, clear tape it down for 24 hrs, done deal.If you have sparkle covering and need to fix a large hole, you can mix in craft store bought sparkle with the clear silicone, pack and cover with wax paper until dry.

Suc6.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Sebastiaan, ik zou je een hele cursus moeten geven hoe luidsprekers werken en dat elke speaker bepaalde gegevens heeft die moeten matchen met de luchtvolume in de box.
Dit is om de alles uit de speaker te halen voor jou doel, b.v hard maar niet zoveel bas, of veel bas, maar niet zo hard.
Vroeger, maar zeker ook nu worden speakers eigenlijk in TE kleine boxen gepropt, maar het voordeel in deze tijd is, dat versterkers een uitgebreide toonregeling hebben waarbij je bepaalde frequenties kan ophalen(boosten) of neerdrukken.
Muziekschuur, kan hij wel weglopen men deze speakers??
Ik geloof best wel dat er geluid uit zal komen, daar twijfel ik niet aan.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Weglopen?

Gewicht of klank?

In de oude Kustom cabinetten zaten JBL of ALTEC (ook komen CTS speakers voor, weet niet welke tijdsperiode) speakers. Deze Eminence is gemaakt voor vergelijkbare kasten. Ze hebben in deze kast wel VEEL ruimte. Zou kunnen dat e.e.a. gaat flapperen bij hoge volumes. Maar dan krijg je dat vintage geluid wat heel dicht tegen buizen vervorming aan ligt. En zet je er een zwaardere versterker voor dan is dat weer weg. Dus ik denk dat ie wel ok is.

Het speaker oppervlak wat hij zo aan een versterker hangt zal flink trekken. Dus heeft hij bijv. een 150 watt Kustom top dan zal de top het bij hoge volumes niet bij kunnen benen. Maar dat ligt net boven een harde drummer. Dus hij kan dan juist dingen spelen die een andere solidstate top qua vervorming/randje niet kunnen leveren. Het is maar wat je zoekt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Ik zou er 2 eminence cb15's inzetten en het derde gat goed dichtmaken. Eventueel kan je ook met reflexpoorten aan de gang in het afgesloten gat van de derde speaker. Als ik het me trouwens goed herinner zaten in deze kasten 2 woofers en 1 coaxiaal chassis. linkje naar adres waar je de cb15's kan krijgen: https://www.thomann.de/nl/eminence_legend_cb15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Ook mijn idee Linkwray, zo kom je wel aan een een volume voor een 2x15, en de speakers kunnen tenminste ademen en zo tot hun recht komen.
De twee poorten moet hij dan modificeren en fine tunnen met de zout/rijst korrel methode.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Eminence speakers hebben een enorme bult in het mid, ik begrijp niet waarom deze zo populair zijn.
Zelf zou ik kiezen voor 2x de Faitalpro 15pr400 en een bandlogo in het middelste gat. 3x15 is onzinnig als de kast met 2 speakers al 103db produceert met 1 watt.

Wil je betaalbaardere speakers dan zou ik eens bij Thomann op da P.A. afdeling neuzen voor wat suggesties.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Die bult in het mid prikt lekker door de mix. Ik heb een cab met cb15 en die speaker is echt een van de lekkerste die ik ooit voor bas gehoord heb: genoeg mid en high mid om zelfs geen tweeter nodig te hebben; heel lekker laag en veel artikulatie.
Sebass
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 apr 2013, 01:31

Bericht door Sebass »

Denk inderdaad dat ik er een 2x15 van ga maken.. Mijn volgende vraag: hoe maak ik het derde gat goed dicht?
Sebass
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 apr 2013, 01:31

Bericht door Sebass »

Iedereen trouwens bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

DiMarco schreef:Eminence speakers hebben een enorme bult in het mid, ik begrijp niet waarom deze zo populair zijn.
Zelf zou ik kiezen voor 2x de Faitalpro 15pr400 en een bandlogo in het middelste gat. 3x15 is onzinnig als de kast met 2 speakers al 103db produceert met 1 watt.

Wil je betaalbaardere speakers dan zou ik eens bij Thomann op da P.A. afdeling neuzen voor wat suggesties.
Alle Eminence speakers?? Of alleen deze? Ben wel erg te spreken over veel andere Eminences die ik gehad heb, voor gitaar als bas :). Op zich hebben 'alle' speakers een midbult......
Plaats reactie