Wat maakt een high-end cabinet zo duur?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

Het goedkoop "zelf iets maken" op het gebied van geluidsapparatuur , is in de half jaren 70 opgehouden te bestaan .

Nu China zo'n beetje alles in elkaar timmert van wat er overal in de etalage ligt , is het dubbel verleden tijd.

Je moet echt struinen en verzamelen en dingen meenemen naar huis om alvast op te slaan , wanneer je met een bepaald plannetje rondloopt om iets zelf te gaan vervaardigen.

Dat vraagt om offers ( en een vrouw die NIET zeikt vanwege een beetje troep in huis :mrgreen: ) ,
want je moet zoals gezegd , wat op kunnen slaan ( en da's niet in een vochtig schuurtje )

Zo staat er hier al een poossie een plaat berken-hechthout in de gang , ...en liggen er hier 4 , in nieuwstaat verkerende ( "gratis" ) McKenzie 12" basgitaar-luidsprekers in een hoekkie....
Dat is dan alléén al voor het 4 X 12" cabinet - project.

Ik heb nog te weinig hout , maar daar loop ik nog wel tegen aan .

Die goedkope vieze achterlijke smerige vilt-bekleding , wat nou mode is ,..die wil ik van me leven niet op die box hebben , maar ik was laatst met me vriendin naar een stoffenbeurs waar een kraampje stond waar ook een prachtige stevige kwaliteit kunstleer lag ,....voor een drol de meter :wink:

Als je 't op die manier aanpakt , ....en je hebt de beschikking over goed gereedschap ,....en je neemt de tijd om te struinen ,....dan kán 't .

( je tijd moet je dan maar niet door-berekenen , .....voor mij geldt iig , dat ik toch meer tijd als geld heb :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door FLSTC op 03 mei 2013, 02:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Waarom kosten schoenen van Vans, Adidas, Nike, RBK, Le Coque, ... zoveel ?
Waarom kosten kleren van Diesel, Guess, Levi's, Morgan, G-star, ... zoveel ?
Waarom kost audio/video materiaal van Bang & Olfsen, Luxmann, B&W, Quadral, Loewe, ... zoveel ?

Deels door kwaliteitsnormen, maar het grootste deel door de badge die er op komt te staan. 8)
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

High-end wordt doorgaans in kleine oplagen en middels handwerk gebouwd. Zoals ik zei; bereken maar eens de echte kostprijs van zo'n cab. En dat is meer dan het stuk hout + de drivers... vanaf de machine-uren, afschrijving, onderhoud t/m de verzekering van je werkplaats, verwarming, etc etc. En dan wil je er ook nog een stuk brood van kunnen kopen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Madmac schreef:Waarom kosten schoenen van Vans, Adidas, Nike, RBK, Le Coque, ... zoveel ?
Waarom kosten kleren van Diesel, Guess, Levi's, Morgan, G-star, ... zoveel ?
Waarom kost audio/video materiaal van Bang & Olfsen, Luxmann, B&W, Quadral, Loewe, ... zoveel ?

Deels door kwaliteitsnormen, maar het grootste deel door de badge die er op komt te staan. 8)
en dan lezen op de achterkant of label: made in bangladesh of china... :facepalm:
FLSTC
Berichten: 629
Lid geworden op: 05 jun 2010, 09:49

Bericht door FLSTC »

Madmac schreef:Waarom kosten schoenen van Vans, Adidas, Nike, RBK, Le Coque, ... zoveel ?
Waarom kosten kleren van Diesel, Guess, Levi's, Morgan, G-star, ... zoveel ?
Waarom kost audio/video materiaal van Bang & Olfsen, Luxmann, B&W, Quadral, Loewe, ... zoveel ?

Deels door kwaliteitsnormen, maar het grootste deel door de badge die er op komt te staan. 8)

De intensie van de topic-starter was, ....of ie zelf wat kon maken , wat even goed is , ...en mogelijk goedkoper uit zou pakken

Merk-kleding is weer een ander verhaal....
Iedereen weet dat je qua prijs met merk-kleding bezwendeld wordt .
De detailhandel kijkt hier wat de mensen er nog voor willen betalen , hoewel dit totaal los en zoek is in vergelijking met de onvoorstelbaar lage inkoops-prijs

(dat wordt voor een hand rijst in elkaar genaaid onder erbarmelijke omstandigheden )
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

Het levert altijd weer interessante discussies op zo'n onderwerp. Vergeet ook niet dat 90% van alle componenten in China wordt gemaakt. Op menig apparaat staat ook de mooie marketingkreet: Designed in de UK, USA of Germany and Made in China.
Het is "wishfull thinking" om de enorme marges nog te relativeren, het is pure winst voor de fabrikant. :roll:
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Of "Made in PRC".

Peoples Republic of.............China !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Charlie schreef: Het is "wishfull thinking" om de enorme marges nog te relativeren, het is pure winst voor de fabrikant. :roll:
Alleen dat ja :jaaaaa:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

En geld verdienen is vies, bah! :)

Natuurlijk zitten er winstmarges op die spullen, maar zullen ze schandalig hoog zijn? Het aanbod en de beschikbaarheid van al die bas spullen is tegenwoordig denk ik zo groot dat je wel móet concurreren qua prijs...
Gebruikersavatar
Xytras 1978
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 mar 2009, 18:08

Bericht door Xytras 1978 »

Ik denk persoonlijk dat de meeste bedrijven wel iets efficiënter te werk gaan als jij hier doet uitschijnen.
Rick517 schreef:En dan worden ze vanuit China naar het magazijn van Celestion in Engeland verscheept. Vanuit dat magazijn gaan ze dan weer naar een andere fabriek in China waar in opdracht van een bekend Amerikaans basversterkingsmerk een kastje gemaakt wordt waar de speaker(s) dan ingehangen wordt. Vervolgens wordt dat kastje dan verscheept naar het magazijn van het bekende basversterkingsmerk in de USA.
De volgende reis die het kastje dan nog maakt is van het magazijn in de USA naar een importeur in Europa.
Vanaf het magazijn van de importeur wordt het kastje met speaker dan vervoerd naar de muziekwinkel.
Daar kan de muzikant het kastje dan voor een mooie prijs aanschaffen...
Rick517
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 feb 2008, 19:04

Bericht door Rick517 »

Ik was ironisch...
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

dr. Bassvibes schreef:En geld verdienen is vies, bah! :)

Natuurlijk zitten er winstmarges op die spullen, maar zullen ze schandalig hoog zijn? Het aanbod en de beschikbaarheid van al die bas spullen is tegenwoordig denk ik zo groot dat je wel móet concurreren qua prijs...
Ik noem het eerder geld vergaren. En dat gaat over de rug van de arbeiders die het maken en die van ons als consument. Het enige verschil is dat wij het ervoor kunnen en willen betalen. De marges zijn zo groot omdat de loonkosten zo idioot laag zijn.
Er heeft hier op het BGF 'n topic gestaan over "moderne slavernij" in de Cort fabrieken. Arbeidsloon van 'n paar dollar per dag was geen uitzondering. En werkdagen van 10 tot 14 uur ook niet. Om maar te zwijgen over de werkomstandigheden in de fabrieken.
En dit soort werkomstandigheden zijn er niet alleen in Zuid Korea maar helaas ook op vele andere plekken in Azie. Of het nu om muziekinstrumenten, kleding of andere gebruiksvoorwerpen gaat.
Rick517 schreef:Ik was ironisch...
Dat valt op zich wel mee.
Haal een aantal logistieke knooppunten uit je verhaal en je bent aardig dicht bij de werkelijke gang van zaken. :?
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Xytras 1978 schreef:Ik denk persoonlijk dat de meeste bedrijven wel iets efficiënter te werk gaan als jij hier doet uitschijnen.
Rick517 schreef:En dan worden ze vanuit China naar het magazijn van Celestion in Engeland verscheept. Vanuit dat magazijn gaan ze dan weer naar een andere fabriek in China waar in opdracht van een bekend Amerikaans basversterkingsmerk een kastje gemaakt wordt waar de speaker(s) dan ingehangen wordt. Vervolgens wordt dat kastje dan verscheept naar het magazijn van het bekende basversterkingsmerk in de USA.
De volgende reis die het kastje dan nog maakt is van het magazijn in de USA naar een importeur in Europa.
Vanaf het magazijn van de importeur wordt het kastje met speaker dan vervoerd naar de muziekwinkel.
Daar kan de muzikant het kastje dan voor een mooie prijs aanschaffen...
Dan denkt ge fout Herman :?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Rick517
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 feb 2008, 19:04

Bericht door Rick517 »

Zozo, zat ik er dus niet geheel- en al langs?
Kon me inderdaad ook niet indenken dat het baskastje met speaker erin linea erecta vanuit het Chinese fabriekje naar de woonkamer van de muzikant getransporteerd wordt...
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

en hebben we hier concrete info van ?....
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie