De zin en onzin van een effect loop

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

De zin en onzin van een effect loop

Bericht door Basvarken »

Veel basversterkers hebben een effect loop, oftewel send- en returnjack.
Waarom eigenlijk? Is het niet veel eenvoudiger/logischer om eventuele effecten gewoon tussen basgitaar en input op de versterker te hebben?

Ik heb het in die dertig jaar dat ik bas speel nog nooit gebruikt... Mis ik iets wezenlijks? Zijn er grote voordelen om het wél te gebruiken?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ik heb dezelfde ervaring. Hoewel er op de ampeg pf-500 eindelijk een dry/wet mixknop op de fx loop zit, op zich wel handig. Maar dat werkt dan weer niet lekker omdat sommige effecten uit fase gaan. Had er dus weer een fasedraaier bijgemoeten :facepalm:

Dus: Ik gebruik 'm ook niet. Hoewel: Op m'n vorige (svt500h / B2) gebruikte ik hem om een nanocompressor van Alesis permanent in de chain te zetten. Werkte prima. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Barnhard
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21:44

Bericht door Barnhard »

Is opzich handig. Als je wil dat een effect bovenop je versterker geluid komt te zitten, dan is zo'n loop handig.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Barnhard schreef:Is opzich handig. Als je wil dat een effect bovenop je versterker geluid komt te zitten, dan is zo'n loop handig.
Hoe bedoel je dat; bovenop je versterker geluid?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als je alles 'normaal' aansluit, dus bas-kabel-effecten-versterker, is het effectengeluid wat je versterker uitstuurt.

Als je het via de effects-loop doet, gaat je bas naar de voorversterker op je versterker, dan via de effectsloop naar de eindtrap en dan naar je speakers :)

Het kan bufferproblemen oplossen, raar gezoem in je geluid weghalen..die wet/dry-mix die er soms bij komt kan handig zijn. Het is denk ik maar net wat je gewend bent en ook hier geldt het aloude "if it ain't broken, don't fix it".
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Zo'n dry/wet mix kan ik me voorstellen dat het een reden kan zijn om de effectloop te gebruiken.
En ook het gebruik van een permanente compressor kan ik me voorstelen dat je die niet in je effects chain wilt hebben.

Het gaat me er niet om dat ik niet iets zou willen veranderen. Ik vraag me gewoon af wat het voor gigantische voordelen oplevert.

En wat als je dan zo'n gemakzuchtige PA figuur krijgt die zonder iets te vragen een DI tussen je bas en de amp prikt. Zeg maar dag met je handje tegen je effecten in de zaal...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Basvarken schreef: En wat als je dan zo'n gemakzuchtige PA figuur krijgt die zonder iets te vragen een DI tussen je bas en de amp prikt. Zeg maar dag met je handje tegen je effecten in de zaal...
Precies. Daarom gebruikte ik hem alleen voor compressie.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Bericht door Muller »

Basvarken schreef: En wat als je dan zo'n gemakzuchtige PA figuur krijgt die zonder iets te vragen een DI tussen je bas en de amp prikt. Zeg maar dag met je handje tegen je effecten in de zaal...
Ik speel zelf niet/nauwelijks met effecten, maar als ik veel met effecten zou spelen, zou ik hier niet akkoord mee gaan. Dan zal die knakker maar de ingebouwde DI moeten gebruiken en/of een microfoon moeten plaatsen voor mijn versterker.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Muller schreef:Dan zal die knakker maar de ingebouwde DI moeten gebruiken en/of een microfoon moeten plaatsen voor mijn versterker.
Het is voor heel veel geluidsknakkers een vaste gewoonte om de draad die jij in je amp stopt af te tappen met een DI. Een soort religie. Het scheelt een hoop gezeur als je daarover niet in discussie hoeft :)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

tis ook haast een soort religieuze waan onder bassisten om de geluidsman als boeman te blijven zien.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Echt? Ik zie dat niet zo... Het is gewoon een observatie. Ze zijn allemaal anders maar dit stukje delen ze (vaak) met elkaar. Als je geluk hebt en goed communiceert willen ze er vaak nog wel een mic bij zetten ook. Als er tijd en een plekje op de tafel over is.

Ik snap het ook wel, gewoon de input van je versterker aftappen is volgens de wetten der logica de meest effectieve manier om op de mengtafel te krijgen wat de muzikant zijn amp instuurt.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Stinky schreef:tis ook haast een soort religieuze waan onder bassisten om de geluidsman als boeman te blijven zien.
Waar is die "vind ik leuk" knop ? :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Nut van de loop: stel dat ge een sterke delay uw versterker instuurt tussen bas en voorversterker. En stel dat ge een AD200 gebruikt met lekkere buizendrive. Dan zal uw delay ook door de drive worden bewerkt waardoor het geluid modderig wordt.

Steekt ge nu die delay in de loop, dan gaat uw zuiver bassignaal binnen, gaat de voorversterker de drive toevoegen en komt er dan pas de delay op waardoor uw signaal véél strakker blijft.

Dus loop is is goed voor ruimtelijke effecten en nutteloos voor drive effecten.

En ik heb NOOIT problemen met geluidsmensen omdat ik de materie begrijp en met hen kan converseren op een gelijk niveau. Ik krijg alles gedaan wat ik maar kan bedenken: ingebouwde DI, losse DI, micro, alles tesamen, ... geen enkel probleem.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Madmac schreef:... ik heb NOOIT problemen...
Een heerlijk leven!

(zei ik iets over problemen?)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

...in een volledig uit de context gerukte zin... :roll:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie